Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Bare mig.

Jubii, vi er blevet ejer af en bagemaskine.

Recommended Posts

Bare mig.

For en godt og vel en måned siden havde LIDL en SilverCrest bagemaskine på tilbud til den nette sum af kr 299. Den er super nem at betjene og rengøringen under/efter bagningen klares på under et minut idet det kun er bageformen, der er beklædt med en sliplet overflade, der skal afvaskes og tørres.

Lad os se på hvordan maskinen bruges. Fyld væskerne, fedtstoffet og æg i bunden af bageformen, fyld melet ovenpå og til sidst tilsættes salt, sukker og gær. Tænd for maskinen, vælg program, vælg hvor meget brødet vejer, vælg hvor tyk skorpen skal være og tryk på aftrækkeren. ca 3 timer senere er ens brød så færdigt. Det kan sgi da ikke være nemmere.

Maskinen kan også bruges til bagning af rugbrød samt som æltemaskine for dej til boller. 

Er der ikke bare en lille ulempe ved maskinen ? Jo personligt synes jeg generelt at skorpen på gærbrød bliver for tyk og tør, det er dog et emne der er ved og blive forsket lidt i.

En opskrift på vores berømte sunde rosinbrød.

• 2 dl mælk.
  • 50 ml rapsolie.
  • 2 æg.
  • 125 gram opblødte rosiner med den tilhørende væske.
  • 400 gram mel.
  • 4-5 teskefulde sukker.
  • 1/2 teskefuld salt.
  • 25 gram gær eller 1/2 pose tørgær.

Det er alt. Nogle synes der også skal lidt kardamomme i dejen og andre kan overhovedet ikke bage uden margarine eller anden fedtstof i brødet. Opskriften kan naturligvis tilrettes efter smag og behag. Opskriften ovenover giver et let og luftigt brød.

Er der nogen der søger en opskrift til noget andet bagværk er det ikke umulig jeg kan rive en opskrift eller to ud af ærmet.

Det var alt herfra i denne skrækkelige Corona tid, hilsen Mig.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master
On 13.3.2020 at 21:36, Bare mig. skrev:

For en godt og vel en måned siden havde LIDL en SilverCrest bagemaskine på tilbud til den nette sum af kr 299. Den er super nem at betjene og rengøringen under/efter bagningen klares på under et minut idet det kun er bageformen, der er beklædt med en sliplet overflade, der skal afvaskes og tørres.

Lad os se på hvordan maskinen bruges. Fyld væskerne, fedtstoffet og æg i bunden af bageformen, fyld melet ovenpå og til sidst tilsættes salt, sukker og gær. Tænd for maskinen, vælg program, vælg hvor meget brødet vejer, vælg hvor tyk skorpen skal være og tryk på aftrækkeren. ca 3 timer senere er ens brød så færdigt. Det kan sgi da ikke være nemmere.

Maskinen kan også bruges til bagning af rugbrød samt som æltemaskine for dej til boller. 

Er der ikke bare en lille ulempe ved maskinen ? Jo personligt synes jeg generelt at skorpen på gærbrød bliver for tyk og tør, det er dog et emne der er ved og blive forsket lidt i.

En opskrift på vores berømte sunde rosinbrød.

• 2 dl mælk.
  • 50 ml rapsolie.
  • 2 æg.
  • 125 gram opblødte rosiner med den tilhørende væske.
  • 400 gram mel.
  • 4-5 teskefulde sukker.
  • 1/2 teskefuld salt.
  • 25 gram gær eller 1/2 pose tørgær.

Det er alt. Nogle synes der også skal lidt kardamomme i dejen og andre kan overhovedet ikke bage uden margarine eller anden fedtstof i brødet. Opskriften kan naturligvis tilrettes efter smag og behag. Opskriften ovenover giver et let og luftigt brød.

Er der nogen der søger en opskrift til noget andet bagværk er det ikke umulig jeg kan rive en opskrift eller to ud af ærmet.

Det var alt herfra i denne skrækkelige Corona tid, hilsen Mig.

Sådan en maskine letter arbejdet vi har i vores husholdning både en bagemaskine hvor du kan putte alle ingredienser i .. og en røremaskine som kan forskellige ting vi bruger dem meget.. 

stort 👍🏻 Til dit rosinbrød det smager sku godt !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 38 minutter siden, Guru-Master skrev:

Sådan en maskine letter arbejdet vi har i vores husholdning både en bagemaskine hvor du kan putte alle ingredienser i .. og en røremaskine som kan forskellige ting vi bruger dem meget.. 

stort 👍🏻 Til dit rosinbrød det smager sku godt !!

Takker for roserne. Prøv også og komme udblødt kommen i dejen, hvis i godt kan lide en smagen af dem i dej.

Her i huset er røremaskinen blevet degraderet til en plads inde i forrådskammeret og bagemaskinen har overtaget dens plads på køkkenbordet.

Må jeg spørge om i også har et problem med skorpen nede i formen ?

Vi bruger naturligvis stadig røremaskinen til både gris, okse og andet kød, samt ellers hvad den er god til. Den skal så slæbes ud i køkkenet før den kommer i brug.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master
For 21 timer siden, Bare mig. skrev:

Takker for roserne. Prøv også og komme udblødt kommen i dejen, hvis i godt kan lide en smagen af dem i dej.

Her i huset er røremaskinen blevet degraderet til en plads inde i forrådskammeret og bagemaskinen har overtaget dens plads på køkkenbordet.

Må jeg spørge om i også har et problem med skorpen nede i formen ?

Vi bruger naturligvis stadig røremaskinen til både gris, okse og andet kød, samt ellers hvad den er god til. Den skal så slæbes ud i køkkenet før den kommer i brug.

Hilsen Mig.

Nej jeg synes ikke der var noget problem med skorpen.. noget specielt du tænker på? 
min kone smurte formen med lidt solsikkeolie og synes faktisk vi fik en god skorpe ikke for hård eller blød 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 50 minutter siden, Guru-Master skrev:

Nej jeg synes ikke der var noget problem med skorpen.. noget specielt du tænker på? 
min kone smurte formen med lidt solsikkeolie og synes faktisk vi fik en god skorpe ikke for hård eller blød 

Vi får en skorpe nede i formen der er 3-5 mm tyk og meget tør. På oversiden af brødet er den af normal tykkelse og fin sprød. Vi smøre også formen indvendigt med rapsolie før indligrenserne kommes i, det er dog ikke min erfaring at det ikke hjælper noget fordi det bliver gnedet af igen under to gange æltning og to gange hævning, så det "kun" er dejens fedtstof der smører i sidste ende. Der er så heller ingen problemer med at brødet binder sig til formen.

Får man spørge hvad det er for en maskine i har ?

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master
For 10 minutter siden, Bare mig. skrev:

Vi får en skorpe nede i formen der er 3-5 mm tyk og meget tør. På oversiden af brødet er den af normal tykkelse og fin sprød. Vi smøre også formen indvendigt med rapsolie før indligrenserne kommes i, det er dog ikke min erfaring at det ikke hjælper noget fordi det bliver gnedet af igen under to gange æltning og to gange hævning, så det "kun" er dejens fedtstof der smører i sidste ende. Der er så heller ingen problemer med at brødet binder sig til formen.

Får man spørge hvad det er for en maskine i har ?

Hilsen Mig.

Nu er jeg ikke ekspert.. men kan det måske være selve maskinen der er noget med? 

Den vi har er en fra Sage..den er ret teknisk .. man kan indstille hvor meget sprød skorpe man ønsker 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 39 minutter siden, Guru-Master skrev:

Nu er jeg ikke ekspert.. men kan det måske være selve maskinen der er noget med? 

Den vi har er en fra Sage..den er ret teknisk .. man kan indstille hvor meget sprød skorpe man ønsker 

Jeg tror skam ikke der er noget i vejen med maskinen, det er nok snare operatørene der ikke rigtig forstår den!  😏 😇  

På maskinen her er der også fire indstillinger til skorpetykkelsen og vi bruger den der skulle give den tyndeste skorpe.

Ok med en Sage, jeg må prøve om det er muligt og finde en brugsforvirring til maskinen på nettet og se om den kan bibringe os noget.

Takker for oplysningerne, hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
On 16.3.2020 at 20:22, Bare mig. skrev:

Jeg tror skam ikke der er noget i vejen med maskinen, det er nok snare operatørene der ikke rigtig forstår den!  😏 😇  

Har lige fundet ud af det er operatørenes skyld skorpen bliver tyk og tør på brødet, vi har simpelthen misforstået piktogrammerne for skorpetykkelserne på bagemaskinen.    🙃

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Skrevet (redigeret)

Lige en opskrift på surbrødsdej med gær, lavet på en bagemaskine.

Indigenserne først.

Surdejen.

• 2 dl kærnemælk.
  • 2 gram gær.
  • 150 gram sigtemel.

Fylddejen.

• 1 dl vand.
  • 250 gram sigtemel.
  • 1-2 tsk. salt.
  • 1 tsk. sukker.
  • 100 gram hvede eller sigtemel.
  • 10-20 gram gær.

Eventuelt 50 gram rapsolie eller anden fedtstof hvis man vil have at brødet bliver mere fugtigt.

De 100 gram hvede/sigtemel er i for at folk kan justere hæveevnen på dejen, brug hvedemel første gang.

Delene til surdejen fyldes i formen og maskinen sættes til at ælte delene. Når det er sket udtages formen fra maskinen og den afdækkes med husholdningsfilm og sættes i 12 til 24 timer et sted med en god stuetemperatur.

EDIT: Har helt glemt og nævne at når surdejen lugter af sød øl er den klar til brug.

Når surdejen er klar fjernes husholdningsfilmen og de resterende indigenser til dejren ihældes formen, der igen isættes bagemaskinen og man bager brødet på det normale franskbrødsprogram.

Kan man godt lide smagen af kommen bliver brødet absolut ikke ringere af der tilsættes 1-2 spiseskeer til dejen. Man kan med fordel bløde kommenfrøene op i vand en 10-12 timer inden de kommes i dejen, med vandet.

Bemærk at sigtemel og hvedemel absolut ikke er det samme: https://da.wikipedia.org/wiki/Sigtemel

Man kan dog godt bruge almindelig hvedemel i stedet for sigtemel, men brødets struktur og smag bliver noget anderledes end rigtig gammeldags surbrød. 

Samme brød, kan naturligvis også bages på den gammeldags maner i en almindelig bageovn.

Velbekommen, hilsen Mig.

Redigeret af Bare mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...