Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Belær mig om plastik !

Recommended Posts

snoozz

Der findes mange slags plastik jo.

Nogle kan tåle varme drikke, andre kan ikke, nogle er flamingo osv.

Men hvordan kan man vide om X type plastik kan tåle en tur i mikroovnen?

Jeg kunne fx godt tænke mig at lave en gryderet fx, og så gemme i portioner i fryseren, og så nemt at optø i mikrovnen - men plastikken skal jo kunne tåle det. Så hvordan ved man det ? Er det en bestemt type plast der kan, og andre der ikke kan (smelter) osv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 30 minutter siden, snoozz skrev:

Der findes mange slags plastik jo.

Nogle kan tåle varme drikke, andre kan ikke, nogle er flamingo osv.

Men hvordan kan man vide om X type plastik kan tåle en tur i mikroovnen?

Jeg kunne fx godt tænke mig at lave en gryderet fx, og så gemme i portioner i fryseren, og så nemt at optø i mikrovnen - men plastikken skal jo kunne tåle det. Så hvordan ved man det ? Er det en bestemt type plast der kan, og andre der ikke kan (smelter) osv?

Det står på forpakningen af bakkerne om de kan tåle en tur i en mikrobølgeovnen eller en normal ovn.

Du kan også samle de plastic og pap bakker du køber med frosne færdigretter til tilberedning i mikro eller almindelig ovn, da de sagtens kan genbruges adskillige mange gange.

Hilsen mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 17 minutter siden, Bare mig. skrev:

Det står på forpakningen af bakkerne om de kan tåle en tur i en mikrobølgeovnen eller en normal ovn.

Du kan også samle de plastic og pap bakker du køber med frosne færdigretter til tilberedning i mikro eller almindelig ovn, da de sagtens kan genbruges adskillige mange gange.

Hilsen mig.

Det er rigtigt det du skriver, men som udgangspunkt er al plastik dårligt i en mikrobølge oven dersom varmen frigiver kemiske stoffer som i bund og grunden er dårligt/giftigtfor din helbred. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja ok, jeg kan jo bare vaske dem af man allerede køber mikroretter i.

Men ville nu gerne have nogle mere "permanente" De der er jo typisk kun til engangsbrugs, selvom man sikkert godt kan vaske dem af og brug mere.

Men ville gerne have mere "system" på det også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 20 minutter siden, snoozz skrev:

Ja ok, jeg kan jo bare vaske dem af man allerede køber mikroretter i.

Men ville nu gerne have nogle mere "permanente" De der er jo typisk kun til engangsbrugs, selvom man sikkert godt kan vaske dem af og brug mere.

Men ville gerne have mere "system" på det også.

Så skal du købe plasticskåle og låg der kan tåle en tur i mikrobølgeovnen. Det står ganske enkelt på forpakningen hvad de kan tåle og blive brugt til. Du skal nok også forvente, at dem der er "skrevet" som mikrobølgevonssikre koster en del mere end dem det ikke står på.

Dem du køber færdigretter i, kan normalt holde til rigtig mange ganges genbrug. Som afdækning bruger du det tynde husholdnings-plasticfilm der købes i ruller til det samme brug. 

Husk på, hvad der er sparet har du ikke udgifter til, ej heller bidraget til skattefar af flere omgange.   😉 😇

For 42 minutter siden, Jojojo skrev:

Det er rigtigt det du skriver, men som udgangspunkt er al plastik dårligt i en mikrobølge oven dersom varmen frigiver kemiske stoffer som i bund og grunden er dårligt/giftigtfor din helbred. 

Ja det er korrekt. Jeg synes bare det ikke var nødvendigt og gøre forklaringen nok så indviklet.

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Netto og andre discount-butikker har jævnligt plastic-bøtter med låg, der er beregnet til microbølgeovn. Det står på dem, at de er  beregnet til formålet.

Man kan også få glas-skåle, der kan bruges i miocrobølgeovn.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Jeg har brugt sådan nogen som på billedet her, de fås oftest i sæt med 3, hvor disse er de største.

IMG_20200308_201022.jpg

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Men skal jeg så udelukkende gå efter plastik hvor der direkte står på at det kan tåle mikrobølger?

Og dermed kan alle andre typer hvor det ikke står på IKKE?

Tænkte bare der var en eller anden betegnelse for det. Nu har jeg ikke forstand på plastik men jeg ved fx at noget hedder PVC?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 9 minutter siden, snoozz skrev:

Men skal jeg så udelukkende gå efter plastik hvor der direkte står på at det kan tåle mikrobølger?

Og dermed kan alle andre typer hvor det ikke står på IKKE?

Tænkte bare der var en eller anden betegnelse for det. Nu har jeg ikke forstand på plastik men jeg ved fx at noget hedder PVC?

Uha, der findes mindst 20 forskellige former for plast og der står næppe på skåle og låg hvad de er lavet af. Derfor bør du stole på hvad fabrikanterne foreskriver deres produkter kan bruges til. 

Som en undtagelse kan jeg fortælle dig at yogurtbægere ikke tåler varmen fra madvarene under opvarmningen, det samme er gældende for de "plasticspande" du køber sild i. Der er dog ikke nogen hindring i at bruge omtalte beholdere til nedfrysning, når du husker og tage madvarene ud af "indpakningen" inden du stopper dem i mikrobølgeovnen.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, snoozz skrev:

JA.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...