Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Er NemID nemt?

Recommended Posts

snoozz

Ja hvad synes i?

Jeg kan ikke helt gennemskue om det det er posten eller NemID selv der fejler, men normalt får man automatisk et nyt nøglekort tilsendt når man har under 20 nøgler tilbage. Det sker så bare ikke altid. Sidste gang fik jeg manuelt banken til at bestille i 2 omgange inden der endelig dukkede et  nyt op.

Denne gang tænkte jeg så at jeg ville være "smart" og så endelig få taget nemID Appen i brug. Det burde jo være relativt simpelt, og da min tlf er relativt ny (Huawei P30 pro) havde jeg ikke regnet med problemer i den retning. Der blev jeg sgu klogere ;/

Der lader til at kun helt bestemte mobiltelefoner er understøttede, uanset hvor smarte eller nye eller gamle de så er. Inkompetente svin gg.

Man skal endda bruge 2 af sine nøgler på papkortet for at bestille, så nu har jeg kun 3 nøgler tilbage, og der går sikkert let en uge fra min bank siger til dem de skal få fingeren ud til jeg får et nyt fysisk nøglekort (og jeg bruger normalt gerne et par stykker hver dag), især nu hvor EU har besluttet at man også skal bruge det blot for at logge ind på sin netbank (ikke kun ved overførsler, betaling af regninger osv).

Så det skal da nok blive "Spændende" om jeg kan få det lort til at virke inden her den 1. når jeg som alle andre skal betale regninger men ikke kan rent fysisk. Hvis jeg får rykker gebyrer på div regninger så har jeg tænkt mig at sende en faktura til NemID for de pågældende rykkere fordi deres lorte-APP ikke duer, og de heller ikke fremsender nye kort (selvom de påstår det).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik

Ja, der går virkelig nogle koder til når man skal 'snakke' med de forskellige instanser, banker osv.

Jeg har dog gjort lidt for at spare på koderne, nemlig at have e-boks liggende som app på mobilen (Huawei), på den måde kan jeg så tilgå min e-boks direkte, kun med mit fingeraftryk!

Om der er andre nem-id-kode krævende områder hvor man også logge på med sit fingeraftryk, det ved jeg ikke, men måske det kommer på et tidspunkt? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Det er sandsynligvis PostNord, der er problemet.

Jeg oplevede det for et par år siden. Jeg gik og ventede på et nyt nøglekort, og begyndte at undre mig. Så ringede min datter, som bor på Fyn. Jeg bor på Sjælland, min datter har mit efternavn som mellemnavn. I hendes postkasse lå der et brev til mig, med et nøglekort.:gruble::gruble::gruble:

Så gik jeg i min bank, Danske Bank, og klagede min nød, den søde bank-dame lavede et nyt nøglekort til mig med det samme, klar til brug.

snooz, du burde kunne få lavet et i din bank.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Der findes mange steder man skal bruge Nem-ID udover de allerede nævnte så også "private" sider, fx spille-sider. Mange steder hvor man skal "betale noget" ;)

Entrelac:

Det er muligt man kan det i banken, alternativt på kommunen. Nu er det så ikke hverken bankens eller kommunens skyld at jeg bor lidt dumt i forhold til dem (rent fysisk). Så det ville betyde det meste af en dagsrejse + en mindre formue til DSB ;).

Dog er det VIST nok lykkedes mig at få denne "nemme" "nøgle-App" til at virke. Den skulle angiveligt gøre alting meget nemmere, men med alle de koder og logins og pis og lort, så er det omkring 50 gange hurtigere bare at hive sit gammeldags papkort frem ;)

Det lyder jo meget smart - også det med fingeraftryk. Problemet er bare at selvom jeg er relativt ung, så har jeg ikke den sygdom der hedder "telefonitis": Altså typen som dårligt nok kan gå på toilettet uden telefonen, og ikke kunne drømme om at forlade sit hjem uden den ;)

Jeg kan sagtens gå ned og købe ind eller ned og hente post, uden at have den med ;) Jeg har den som regel kun med hvis jeg fx skal hente en pakke og pakke-nummeret står på telefonen, hvis jeg forventer et opkald, eller hvis jeg skal være væk i længere tid, fx overnatte hos nogen, eller på hospitalet i flere uger fx ;)

Så er papkortet noget nemmere at have med. Det løber heller ikke tør for strøm ;)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
For 4 timer siden, snoozz skrev:

Det lyder jo meget smart - også det med fingeraftryk. Problemet er bare at selvom jeg er relativt ung, så har jeg ikke den sygdom der hedder "telefonitis": Altså typen som dårligt nok kan gå på toilettet uden telefonen, og ikke kunne drømme om at forlade sit hjem uden den ;)

Jeg tror at du misforstod hvad jeg mente med at bruge fingeraftryk - jeg nævnte det kun fordi at man på den måde kan spare nogle koder i forbindelse med at læse sin e-boks.

Hvis jeg får besked (på min pc) at der ligger en besked i min e-boks, så griber jeg bare lige mobilen og logger på med fingeren - så kan jeg lynhurtigt se om det er noget jeg skal se mere om, eller om det måske bare er en mindre vigtig besked.

Det har intet med 'telefonitis' at gøre, bare en smart måde at spare både tid, klik og koder... ;O))

Nu du nævner 'telefonitis' - jeg tjekkede for sjov lige min mobil - i hele Februar måned har jeg indtil nu været på mobilen i sammenlagt 36 minutter, kan du slå den? ;O)))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 7 timer siden, snoozz skrev:

Entrelac:

Det er muligt man kan det i banken, alternativt på kommunen. Nu er det så ikke hverken bankens eller kommunens skyld at jeg bor lidt dumt i forhold til dem (rent fysisk). Så det ville betyde det meste af en dagsrejse + en mindre formue til DSB ;).

Jeg forstod det bare som, at du havde været i banken for at bestille et nyt nøglekort, og derfor undrede jeg mig over hvorfor de ikke bare havde udleveret et til dig.

On 26.2.2020 at 21:28, snoozz skrev:

Sidste gang fik jeg manuelt banken til at bestille i 2 omgange inden der endelig dukkede et  nyt op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nej jeg ringede bare til dem ;)

Undrer mig lidt at du har fået det "med det samme" i banken. De laves vel centralt et eller andet sted, og ikke rent fysisk i bankerne / kommunekontorerne? Eller hvad?

Anyway så fik jeg endelig Nøgle-Appen til at virke. Men shit en besværlig App. Som om det skulle være nemmere. Det tar 10 min at bruge med div koder, logins, synkronisering og jeg ved ikke hvad. Så går tilbage til papkortet så snart jeg modtager et nyt ;)

Dog er det lykkedes mig at logge på min netbank, og endnu engang konstatere at jeg har fået flere penge i førtidspension end jeg nogensinde har fået i en fuldtidsjob (både som faglært i butik, og ufaglært på fabrik om natten og weekender og helligdage... ;)

Så det er jo fint nok ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, snoozz skrev:

Nej jeg ringede bare til dem ;)

Undrer mig lidt at du har fået det "med det samme" i banken. De laves vel centralt et eller andet sted, og ikke rent fysisk i bankerne / kommunekontorerne? Eller hvad?

De har kort liggende klar til brug, og så går de ind på pc og kobler det til den konto det skal bruges til, og så får du kortet med hjem, med det samme.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Czarcasm
Skrevet (redigeret)
On 26.2.2020 at 21:28, snoozz skrev:

Ja hvad synes i?

Jeg kan ikke helt gennemskue om det det er posten eller NemID selv der fejler, men normalt får man automatisk et nyt nøglekort tilsendt når man har under 20 nøgler tilbage. Det sker så bare ikke altid. Sidste gang fik jeg manuelt banken til at bestille i 2 omgange inden der endelig dukkede et  nyt op.

Denne gang tænkte jeg så at jeg ville være "smart" og så endelig få taget nemID Appen i brug. Det burde jo være relativt simpelt, og da min tlf er relativt ny (Huawei P30 pro) havde jeg ikke regnet med problemer i den retning. Der blev jeg sgu klogere ;/

Der lader til at kun helt bestemte mobiltelefoner er understøttede, uanset hvor smarte eller nye eller gamle de så er. Inkompetente svin gg.

Man skal endda bruge 2 af sine nøgler på papkortet for at bestille, så nu har jeg kun 3 nøgler tilbage, og der går sikkert let en uge fra min bank siger til dem de skal få fingeren ud til jeg får et nyt fysisk nøglekort (og jeg bruger normalt gerne et par stykker hver dag), især nu hvor EU har besluttet at man også skal bruge det blot for at logge ind på sin netbank (ikke kun ved overførsler, betaling af regninger osv).

Så det skal da nok blive "Spændende" om jeg kan få det lort til at virke inden her den 1. når jeg som alle andre skal betale regninger men ikke kan rent fysisk. Hvis jeg får rykker gebyrer på div regninger så har jeg tænkt mig at sende en faktura til NemID for de pågældende rykkere fordi deres lorte-APP ikke duer, og de heller ikke fremsender nye kort (selvom de påstår det).

Ingen problemer med nemid, men nu har jeg heller ikke noget kinerselort som Huawei.

Der ikke lever op til sikkerhedskravene.

Du kan heller ikke bruge mobilpay på den.

Redigeret af Czarcasm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
For 3 timer siden, Czarcasm skrev:

Ingen problemer med nemid, men nu har jeg heller ikke noget kinerselort som Huawei.

Du kan heller ikke bruge mobilpay på den.

V - Å - S.... vås! Selvfølgelig kan man da det ;O))

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...