Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Udlåne/sælge sit sygesikringskort?

Recommended Posts

snoozz
Skrevet (redigeret)

Er det ulovligt at udlåne og/eller sælge sine sygesikringskort?

Meget populært især blandt unge mennesker, fx låne et kort af en som er lidt ældre end en selv, fx i forbindelse med at komme ind på diskoteker, købe tobak / alkohol, og sikkert en masse andet.

HVIS det er ulovligt, (og ikke bare imod reglerne fx for et diskotek som så vil aviser en hvis de fatter mistanke), er det så udlåneren, den der benytter det, eller begge som har gjort noget ulovligt ?

Og lidt i samme boldgade men ikke helt det samme - hvad med hvis man udlåner sit Visa eller dankort til en ven eller kæreste da de skal købe noget med for en (med dertil hørende pinkode), er det så ulovligt, og i så fald hvorfor?

Man kan jo tit få sygesikringskort i overskud, fx i forbindelse med at man flytter ;)

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, snoozz skrev:

Meget populært især blandt unge mennesker, fx låne et kort af en som er lidt ældre end en selv, fx i forbindelse med at komme ind på diskoteker, købe tobak / alkohol, og sikkert en masse andet.

HVIS det er ulovligt, (og ikke bare imod reglerne fx for et diskotek som så vil aviser en hvis de fatter mistanke), er det så udlåneren, den der benytter det, eller begge som har gjort noget ulovligt ?

Og lidt i samme boldgade men ikke helt det samme - hvad med hvis man udlåner sit Visa eller dankort til en ven eller kæreste da de skal købe noget med for en (med dertil hørende pinkode), er det så ulovligt, og i så fald hvorfor?

Man kan jo tit få sygesikringskort i overskud, fx i forbindelse med at man flytter ;)

Det er mit indtryk, at diskoteker o.l. kræver billed-id.

Mine børn (nu 19 og 23) er ofte kommet hjem for at hente deres pas inden en bytur.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hmmm, ok, nu er det også mange år siden jeg sådan rendte i byen, men da var sygesikringskort nok ;)

Nu du siger billede-ID, gælder et "ID-kort" som man har fået lavet i fængslet så? Der er nemlig billede på. Jeg har ingen anden form for billede-ID nemlig.

Men ok skulle da også gerne ligne en over 18 år, så har ikke som sådan problemer med det. Lige undtagen engang jeg tog på indkøbstur i Tyskland i en vens bil (da den var større). Og så havde jeg glemt alt andet end mit Visa-kort i min egen bil. Intet problem på vejen derned, men i tolden hjem blev jeg stoppet.

Dog slap de mig fri igen - altså med en regning for den alkohol og tobak jeg havde for meget med, men den havde jeg jo fået uanset ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 14 timer siden, snoozz skrev:

Hej Snoozz,

Det er ulovligt at udgive sig for en anden. Og det er ulovligt at hjælpe til ulovligheder.

Ved at en anden bruger dit Dankort og pin du har ladet dem bruge, bryder du ikke loven - kun bankernes vejledninger om at holde din pin hemmelig som kan fritage banken for erstatningspligt hvis dit kort nogensinde misbruges.

Med venlig hilsen

Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ok så jeg må ikke udlåne mit sygesikringskort -

Men jeg må gerne give mit Visa/dankort til en ven eller kæreste MED pinkode - men så er det bare ris til egen røv hvis det så misbruges - korrekt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 29 minutter siden, snoozz skrev:

Ok så jeg må ikke udlåne mit sygesikringskort -

Men jeg må gerne give mit Visa/dankort til en ven eller kæreste MED pinkode - men så er det bare ris til egen røv hvis det så misbruges - korrekt?

Hej Snoozz,

Som udgangspunkt ja.

Med venlig hilsen

Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

At der er en aldersgrænse for at købe tobak og alkohold er rent til grin der er ingen som overholder den aldersgrænse, det er selvfølgelig ulovligt at udlåne sit id til en anden men hvis du udlåner dit dankort til en anden står du selv for regningen for det beløb som vedkommende hæver på dit dankort 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM

Jeg køber selv den stærke sprut min mindreårige børn skal have. Dels for at undgå at de falder for risikoen i forhold til dokumentfalsk, dels for at have en ide om hvor meget der bliver indtaget, dels for at undgå at de trækker sig socialt, bliver radikaliseret og forsvinder ud af landet, dels fordi den ene sigter efter manuelt arbejde hvor det første svendene siger er at vedkommende skal gå ned og hente drikkelse og en pakke kørnerprikker.

Lad nu være med tro at myndighederne tager det let med falske sygesikringsbeviser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...