Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Ømme muskler?

Recommended Posts

snoozz

De fleste kender det nok godt:

Man laver "uvant arbejde". Fx ordne haven, eller har gået meget langt, eller andet som man bare ikke er vant til, og så har man ømme muskler 1-2-dage derefter. Som regel går det væk af sig selv, og er ikke det store problem, MEN!

- Nu får jeg det stort set af al fysisk aktivitet, også ganske kortvariigt !.

"normalt" bestiller jeg bare dagligvarer på nettet, - så er det ikke mig selv der skal slæbe "lortet" op af trapperne jo gg. Men nogen gange er man NØDT til selv at gå i byen - fx hvis man skal have medicin eller hente en pakke.

Men der er  også kun 2-300 meter, så en gå tur på måske 5-10 min alt efter tempo. Burde de fleste jo let kunne klare uden man kan kalde det en overbelastning. Men nu vågner jeg sgu ved at mine lår og lsær lægmuskler er så ømme at jeg nærmest kun kan kravle ud på toiletttet !

Og det er sket før, så der går nok lige 2-3 dage med det. Altså hvor jeg stort set kun kan ligge på sofaen, og kravle på toilettet når det nu er nødvendigt.

Er der noget man kan gøre? Fx æde morfin INDEN man skal ud og gå en tur ? Eller bare gå endnu langsommere end jeg allerede gør? Undgå bestemte fødevarer ? Eller ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 6 timer siden, snoozz skrev:

Man laver "uvant arbejde". Fx ordne haven, eller har gået meget langt, eller andet som man bare ikke er vant til, og så har man ømme muskler 1-2-dage derefter. Som regel går det væk af sig selv, og er ikke det store problem, MEN!

"normalt" bestiller jeg bare dagligvarer på nettet, - så er det ikke mig selv der skal slæbe "lortet" op af trapperne jo gg. Men nogen gange er man NØDT til selv at gå i byen - fx hvis man skal have medicin eller hente en pakke.

Men der er  også kun 2-300 meter, så en gå tur på måske 5-10 min alt efter tempo. Burde de fleste jo let kunne klare uden man kan kalde det en overbelastning. Men nu vågner jeg sgu ved at mine lår og lsær lægmuskler er så ømme at jeg nærmest kun kan kravle ud på toiletttet !

Og det er sket før, så der går nok lige 2-3 dage med det. Altså hvor jeg stort set kun kan ligge på sofaen, og kravle på toilettet når det nu er nødvendigt.

Er der noget man kan gøre? Fx æde morfin INDEN man skal ud og gå en tur ? Eller bare gå endnu langsommere end jeg allerede gør? Undgå bestemte fødevarer ? Eller ?

Du skriver jo sådan set selv hvad problemet er.

Du rører dig for lidt.

Drop smøgerne og gå en tur hver dag.

Jeg ved ikke hvilke former for smertestillende du har adgang til, men jeg tvivler på, at du får en læge til at ordinere morfin p.g.a. ømme muskler.

Der er flere bivirkninger ved morfin, én af dem er nedsat appetit og det kan være starten til enden.

Så er der syntetisk morfin, f.eks. Dolol, som ødelægger fordøjelsen.

Så er der Ibumetin, som mange ikke kan tåle, da de er hårde ved maven, og mange andre grimme bivirkninger.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Skrevet (redigeret)

Ja diagnosen må være manglende rørelse af kroppens lemmer. Vil du ikke gå udenfor kan jeg kun anbefale du indkøber en motionscykel, romaskine eller et løbebånd. Efterfølgende skal du naturligvis bruge de indkøbte remedier mindst en gang dagligt. 

Ikke for at være fordømmende men naturligvis vil det også hjælpe gevaldigt på helbredet, hvis du kvitter smøgerne, bajserne samt andre alkoholiske drikke. Skulle det være tilfældet at du indtager ulovlige substanser, bør du naturligvis også kvitte dem. 

God bedring, hilsen fra Mig.

Redigeret af Bare mig.
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 16 timer siden, snoozz skrev:

Du er for doven og lever for usundt. Længere er den ikke lyder det til. Den gode nyhed er at du nemt kan ændre på det. 

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Altså hvis det har betydning så har jeg kræft. Jeg havde nu også lign problemer før det, dog ikke så udtalt.

Men det betyder at jeg har adgang til alle slags medicin, og har hjemme. Både morfin, omtalte Dolol og også Ibumetin. Synes bare effekten er så lille at jeg næsten aldrig tager dem.

Droppe smøger og øl er nok en god idé uanset. Kan bare ikke se hvad det har at gøre med ømme muskler.

Vedr mere motion uanset om det er gåture eller en kondicykel derhjemme. Det har man bare ikke ret meget lyst til når ens ben i forvejen er "smadrede". Det sgu lige før jeg vil spørge min læge om jeg ikke bare kan få amputeret mine ben, da de stort set blot er til gene.

Men ok, så får jeg dælme svært ved at komme op og ned af trapper.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, snoozz skrev:

Altså hvis det har betydning så har jeg kræft. Jeg havde nu også lign problemer før det, dog ikke så udtalt.

Men det betyder at jeg har adgang til alle slags medicin, og har hjemme. Både morfin, omtalte Dolol og også Ibumetin. Synes bare effekten er så lille at jeg næsten aldrig tager dem.

Droppe smøger og øl er nok en god idé uanset. Kan bare ikke se hvad det har at gøre med ømme muskler.

Vedr mere motion uanset om det er gåture eller en kondicykel derhjemme. Det har man bare ikke ret meget lyst til når ens ben i forvejen er "smadrede". Det sgu lige før jeg vil spørge min læge om jeg ikke bare kan få amputeret mine ben, da de stort set blot er til gene.

Smøgerne er med meget stor sandsynlighed årsag til, at du har svært ved at gå. Rygning gør, at der sætte sig plak inde i årerne, så blodgennemstrømningen hæmmes, og dermed får du svært ved at gå.

Og fordi du har svært ved at gå, så får du ikke rørt dig ret meget, og derfor får du ømme muskler når du endelig kommer ud at gå.

Sådan hænger det sammen.:cool:

Jeg var flere gange med min bror når hans ben skulle tjekkes med ultralyd, og det var ganske interessant, at sidde og se med på skærmen, og se hvor forhindringerne var. Og forsnævringerne blev lidt værre for hver gang.:(

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
1 time siden, snoozz skrev:

Rygere har dårligere iltoptagelse og har oftere dårligere blodcirkulation i benene - ret uheldigt, for det er der, de mest iltkrævende muskler er på kroppen. Jeg har lige kigget på pubmed og der er masser af undersøgelser af rygere og hvordan det påvirker musklernes evne til at arbejde og restituere. Det ser sort ud, så drop smøgerne.

Og som de andre siger, så er du bare i dårlig form, fordi du er for doven og har for mange undskyldinger for ikke at lette bagdelen.

Og så vil jeg lige komme med en kontroversiel påstand. At gå er ikke motion. Det er fysisk aktivitet, som er sundt og har mange positive effekter, men det er ikke motion. Pulsen kommer ikke nok op og kroppen bliver ikke nedbrudt nok til at blive stærkere efter restituering.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 42 minutter siden, homofaber skrev:

Og så vil jeg lige komme med en kontroversiel påstand. At gå er ikke motion. Det er fysisk aktivitet, som er sundt og har mange positive effekter, men det er ikke motion. Pulsen kommer ikke nok op og kroppen bliver ikke nedbrudt nok til at blive stærkere efter restituering.

Men det er et sted at starte.;)

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
1 time siden, Entrelac skrev:

Men det er et sted at starte.;)

Ja, og for en del vil det nok være den eneste form for fysisk aktivitet, de kan udføre. Jeg tror godt, snoozz kan spare turen til løbebanen. :) 

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Men vi kan jo glæde snoozz ved at fortælle ham, at han slet ikke behøver spørge lægen, om han kan få amputeret sine ben. De vil komme ganske naturligt, når det hele stopper til og der kommer infektioner og koldbrand. Så er det frem med nedstrygeren og så har han ikke problemer med ømme ben mere. :) 

• Synes godt om 2
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...