Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Zorglup

Et hav af voldtægter holdes skjult.

Recommended Posts

Zorglup

Jeg læste lige denne her. Jeg finder det rystende.
Hvad mener I om det ?
''Et meget stort antal uopklarede voldtægter er indtil videre blevet holdt ude af de officielle statistikker. Det viser to nye redegørelser fra Stats''
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2015-11-11-kritik-af-politiet-et-hav-af-voldtaegter-holdes-skjult-i-statistikken?fbclid=IwAR0T_B2EsiQgHMnkn51pZfFBZ-uomKX7HunTu-NwJeIoMa8nCfpRd-3RBjo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 6 minutter siden, Zorglup skrev:

Jeg læste lige denne her. Jeg finder det rystende.
Hvad mener I om det ?
''Et meget stort antal uopklarede voldtægter er indtil videre blevet holdt ude af de officielle statistikker. Det viser to nye redegørelser fra Stats''
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2015-11-11-kritik-af-politiet-et-hav-af-voldtaegter-holdes-skjult-i-statistikken?fbclid=IwAR0T_B2EsiQgHMnkn51pZfFBZ-uomKX7HunTu-NwJeIoMa8nCfpRd-3RBjo

Det er fra 2015. 

Mon ikke de har fået ændret praksis siden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
For 1 minut siden, ThomasSneum skrev:

Det er fra 2015. 

My bad. Det havde jeg ikke lige bemærket ;)
Men alligevel rystende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 2 timer siden, Zorglup skrev:

Men alligevel rystende.

Ja.. det er sgu da ikke i orden. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 4 timer siden, Zorglup skrev:

Men alligevel rystende.

Jeg tror ikke det gør forskel om hvad datoen er, det har altid været et problem barn, altså, voldtægter og de holdes ofte godt skjult på grund at de vanskelige bevis grundlag 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Det drejer sig jo ikke kun om voldtægter:

”Jeg både tror og ved, at der er mange sager, der burde være journalført som for eksempel gaderøverier, voldssager eller sædelighedssager, som man i stedet journaliserer som en 'undersøgelse'. Det betyder, at sagen ikke optræder i politiets statistik, sagde Johan Kofod, der er fællestillidsmand i efterforskningsenheden i Københavns Politi”

Problemet er tydeligvis, at man har haft tvivl vedrørende, om anmeldelserne var falske eller ægte, fordi der ingen beviser var. Derfor er sagerne henlagt som “undersøgelser”.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 2 timer siden, Erpe skrev:

Det drejer sig jo ikke kun om voldtægter:

”Jeg både tror og ved, at der er mange sager, der burde være journalført som for eksempel gaderøverier, voldssager eller sædelighedssager, som man i stedet journaliserer som en 'undersøgelse'. Det betyder, at sagen ikke optræder i politiets statistik, sagde Johan Kofod, der er fællestillidsmand i efterforskningsenheden i Københavns Politi”

Problemet er tydeligvis, at man har haft tvivl vedrørende, om anmeldelserne var falske eller ægte, fordi der ingen beviser var. Derfor er sagerne henlagt som “undersøgelser”.

Overkill, de nye lovgivninger om voldtægt er dømt til døden og vil aldrig kunne føre til en sag fordi hvem skal man stole på og kan man genskabe omstændigheden på tidspunktet.

Om anmeldelse er falske eller ægte er et skøn, og behæftede med fejl, ikke mindst fordi der ofte er alkohol eller stoffer involverede, for ikke at glemme den often religiøse side af sagen og om offeret eller gerningsmand/kvinde er voksen.

Gade røverier derimod burde være en sag domstoler kunne klare. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
78stonewobble

Som andre skriver, så er det umuligt at vide om hvad der faktisk er sket i disse sager. 

De burde dog kunne indgå i statistikker angående sager hvor man ikke ved hvad der er sket eller ihvertfald under anmeldelser. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Frygter lidt de nye love ender med at blive misbrugt.

Er helt enig i at hvis det kun er den ene part der vil have sex, så skal man straffes hvis man så bare "tager" hvad man vil have, ingen tvivl om det.

Men tænk lige denne:

Signe på 16 år og Magnus på 25 har et godt øje til hinanden, Signes forældre er lidt imod det pga. af aldersforskellen.

Signe og Magnus er enige om at de gerne vil have sex og har en skøn aften med det, de husker ovenikøbet at bruge kondom, da de begge er fornuftige unge.

Et par dage senere da Signes mor vasker Signes cowboybukser opdager hun emballagen fra et kondom i lommen. Signes forældre var slet ikke klar over at Signe var nået så langt som til at have sex, og Signes mor tager Signe i forhør, og signe fortæller at det er Magnus. Signes mor og far flipper helt ud, råber og skriger, og Signe bliver bange og siger " det var Magnus der ville" og pludselig er man gået fra at Signe og Magnus har haft en hyggelig aften som de begge ønskede, og til at Magnus risikerer en dom for voldtægt.

Synes selvfølgelig der skal være en lov, men synes måske det er lidt "farligt" at det eneste der skal til for at det er voldtægt er manglende samtykke fra den ene. Synes jeg kan tænke mig til rigtigt mange situationer hvor et samtykke kan ændre sig lynhurtigt, efter man har haft sex 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
On 20.2.2020 at 10:00, basle72 skrev:

Synes selvfølgelig der skal være en lov, men synes måske det er lidt "farligt" at det eneste der skal til for at det er voldtægt er manglende samtykke fra den ene. Synes jeg kan tænke mig til rigtigt mange situationer hvor et samtykke kan ændre sig lynhurtigt, efter man har haft sex 

Ideen om at stoppe "aktivt samtykke" ind i lovgivningen er grundlæggende defekt.  Og det bliver reelt ikke bedre af den variant, der var den seneste jeg læste om forleden, hvor det skal præciseres at hvis begge parter ikke deltager frivilligt, så er det per definition voldtægt.  Lad mig lige tage forbehold for den præcise formulering i relation til det sidste.  Jeg er pt. lidt i tvivl om præcis hvordan det var formuleret, men hovedpointen var at hvis ikke alle deltagerne i sexakten havde lyst, så skulle det være voldtægt.

Kerneproblemet i begge lovforslag er til stadighed det samme.  Hvordan fanden skal bevisbyrden i praksis løftes i retten? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...