Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
derRudi

Muslim fra Alternativet råber på ligestilling

Recommended Posts

derRudi

Nu rumler Alternativet igen om, at andre tros- og ' livssyns-samfund ' skal ligestilles med folkekirken. Partiets ordfører, muslimen Sikandar Siddique mener, at det vil skabe mere ligestilling mellem de forskellige trosretninger, hvis man lod kommunerne uddele midler til hvert trossamfund. 

https://jv.dk/artikel/alternativet-vil-dele-kirkeskatten-ud-til-flere-trossamfund

Det er jo Grundlovens §4, han her vil have ændret. Vil Alternativet kræve en folkeafstemning på det spørgsmål?

§4 siger kort og klart: "Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten."

Så Siddique bliver nødt til (i ligestillingens hellige navn) at prøve at få ophævet grundlovsparagraffen; Alternativets forslag går klart imod den. (Man bemærker iøvrigt, at muslimen sætter dette på dagsordenen kort efter, at regeringen har udtrykt vilje til at forhindre de store penge-donationer fra islamiske lande til moskéer og islamiske trossamfund i Danmark. 😏 )

Tror du, det vil kunne lykkes dem, og i så fald hvilke partier tror du ville støtte forslaget? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Nej..

Det er folkekirkens medlemmer som betaler til kirken, på samme måde kan andre trosretninger betale et medlemsskab.

(Lidt nederen du omtaler ham som "muslimen" han har et navn - måske du kunne løfte niveauet lidt?)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
derRudi
For 5 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Nej..

Det er folkekirkens medlemmer som betaler til kirken, på samme måde kan andre trosretninger betale et medlemsskab.

(Lidt nederen du omtaler ham som "muslimen" han har et navn - måske du kunne løfte niveauet lidt?)

Det må være dig, der ikke har læst det ordentligt. Jeg har sågar fremhævet mandens navn med fed skrift! Jeg finder det imidlertid vigtigt at nævne, at Siddique er muslim, hvilket jeg vil blive ved med. Han er jo nemlig part i denne og andre sager, ikke sandt? 😉 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Jeg tror ikke det bliver til noget. Men enhedslisten, de radigale og alternativet, vil såmænd nok prøve at få det på tapetet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
derRudi
For 1 minut siden, Zorglup skrev:

Jeg tror ikke det bliver til noget. Men enhedslisten, de radigale og alternativet, vil såmænd nok prøve at få det på tapetet.

Det tror jeg, du har ret i. Særligt de radikale har jo fra tid til anden fablet om noget lignende, ligesom de gerne vil have menneskerettigheder skrevet ind i Grundloven. Umiddelbart tror jeg ikke, disse tanker kan samle flertal nu; regeringen ved, at hvis den føjer RV, SF, EL og Alt. i et sådant spørgsmål, bliver der ballade. Og en folkeafstemning vil venstrefløjen tabe uden S.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 27 minutter siden, derRudi skrev:

Det må være dig, der ikke har læst det ordentligt. Jeg har sågar fremhævet mandens navn med fed skrift! Jeg finder det imidlertid vigtigt at nævne, at Siddique er muslim, hvilket jeg vil blive ved med. Han er jo nemlig part i denne og andre sager, ikke sandt? 😉 

Der er vist ingen som er i tvivl om intentioner og hensigter, men lad det ligge. Det er et muligt godt debatemne.

Jeg kan ikke se forslaget realiseret, heller ikke uden en grundlovsændring. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 2 timer siden, derRudi skrev:

Nu rumler Alternativet igen om, at andre tros- og ' livssyns-samfund ' skal ligestilles med folkekirken. Partiets ordfører, muslimen Sikandar Siddique mener, at det vil skabe mere ligestilling mellem de forskellige trosretninger, hvis man lod kommunerne uddele midler til hvert trossamfund. 

https://jv.dk/artikel/alternativet-vil-dele-kirkeskatten-ud-til-flere-trossamfund

Det er jo Grundlovens §4, han her vil have ændret. Vil Alternativet kræve en folkeafstemning på det spørgsmål?

§4 siger kort og klart: "Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten."

Så Siddique bliver nødt til (i ligestillingens hellige navn) at prøve at få ophævet grundlovsparagraffen; Alternativets forslag går klart imod den. (Man bemærker iøvrigt, at muslimen sætter dette på dagsordenen kort efter, at regeringen har udtrykt vilje til at forhindre de store penge-donationer fra islamiske lande til moskéer og islamiske trossamfund i Danmark. 😏 )

Tror du, det vil kunne lykkes dem, og i så fald hvilke partier tror du ville støtte forslaget? 

På Folketingets hjemmeside findes der en god side med forklaringer til de forskellige paragraffer i Grundloven.

https://www.ft.dk/~/media/sites/ft/pdf/publikationer/grundloven/min-grundlov_web.ashx

§4

Nu skal staten understøtte folkekirken, bl.a. økonomisk. Staten kan også vælge at støtte andre trossamfund, men staten har ikke pligt til at gøre det.

Det kræver altså ikke en ændring af Grundloven, som du påstår, men bare, at man deler lige. Det bliver allerede gjort faktisk, eftersom anerkendte trossamfund også får forskellige former for tilskud. 

Jeg er imod forslaget, fordi jeg hellere så, at Folkekirken blev nedlagt og religion og stat blev delt. Hvis andre trossamfund kan eksistere, så kan medlemmerne af Folkekirken også.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 21 timer siden, derRudi skrev:

Hej Rudi,

Det var da en grotesk ting at have i grundloven, i et sekulært samfund som skal omfatte mange troretninger.

... og hvor størstedelen er Ateister som kun er medlem af folkekirken på grund af traditioner.

Lad os få alle religioner ud af staten.

Med venlig hilsen

Ieet

• Synes godt om 1
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...