Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
DORpapst

Øke danskforståelsen

Recommended Posts

DORpapst

Hei danske venner!

Jeg er en tysker som snakker norsk flyttende. Jeg forstår svensk ganske bra og skrevet dansk synes jeg er veldig deilig. Dessverre sliter jeg litt med forståelsen av talemåle og vet ikke hvordan jeg kunne starte med å øke forståelsen.

Har dere noen fine anbefalinger av enklere serier eller podcaster på dansk som hjelper til å forstå det fantastiske språket deres? Jeg hadde egentlig trodd at det blir nok å bare de på noen danske filmer, men det er utrolig hard når man virkelig forstår ingen hel setning uten å lese de danske undertekstene. Fins det noen gode «klartale» filmer eller sånne ting? Fins det noen tips hvordan dekrypteringen av poteten i munnen fungerer best?

Jeg trenger noe på lavere nivå som fremdeles er mer krevende enn en merkelig YouTuber som forklarer dansk grammatikk. :)

Mange hilser fra Berlin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Christelk

Hallo I det mindste hos mig er lyden altid så dårlig ; at jeg altid bruger enten tekst tv , eller sætter hoved -telefoner  til . Dermed går det meget bedre. men jo ikke alle TV har denne mulighed . Hilsen Christelk !

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chelumse

Hvid du kan sætte en foran et ord, for eksempel en bil

Så skal du også sætte en bagefter ordet "bilen"

en bil, bilen

en kat, katten

et hus, huset

et blad, bladet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DORpapst
Skrevet (redigeret)
On 1.2.2020 at 11:53, Christelk skrev:

Hallo I det mindste hos mig er lyden altid så dårlig ; at jeg altid bruger enten tekst tv , eller sætter hoved -telefoner  til . Dermed går det meget bedre. men jo ikke alle TV har denne mulighed . Hilsen Christelk !

Hei på deg. Beklager sent svar. Det er ganske interessant at du sier det. Med tekst fungerer det jo faktisk, men talemål fungerer dårlig. Det med hodetelefoner er en ganske lur idé, jeg vil prøve om det hjelper. Jeg ser det på nettbrettet, da går det ganske enkelt.

Hilsen

Redigeret af DORpapst
Rettet skrivefeil

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DORpapst
On 4.2.2020 at 19:19, Chelumse skrev:

Hvid du kan sætte en foran et ord, for eksempel en bil

Så skal du også sætte en bagefter ordet "bilen"

en bil, bilen

en kat, katten

et hus, huset

et blad, bladet

Hei, Takk for svaret. Beklager, men svaret har ingenting å gjøre med spørsmålet. Hvordan danske artikler fungerer vet jeg allerede, det er jo det samme som på norsk. :) Her er det snakk om talemål.

Hilsen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...