Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Lucianone

Er du konfirmeret og hvis ja, gjorde du det for penge?

Er du konfirmeret og gjorde du det for penge og gaver?  

7 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Lucianone

Det er ingen hemmelighed, at jeg synes, at det er problematisk, at man her i Danmark bestikker børn og unge til at sige ja til Gud og Jesus. Derfor mener jeg, at Konfirmationen burde udskydes til, at de unge er myndige. Så de ikke er så nemme at lokke med penge og gaver.

Hvad synes I?

Og er I selv konfirmeret? Og hvis ja, gjorde I det også for pengene og gaverne - eller tror I oprigtigt på Gud og ser jer som kristne?

Jeg var den eneste i min klasse, der sagde nej. Jeg er spirituel og tror på "mere mellem himmel og jord". Men den kristne gud kan jeg ikke identificere mig med, da jeg mener at denne "gud" er forstokket og intolerant, da han hele tiden har travlt med at dømme folk, fordi de kan lide at leve livet og have det sjovt. Jeg synes, det er underligt med en sådan livsforagtende gud....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cementdebil

Religion er fup - det har jeg ment, siden jeg var 5 år. Min mor var rar, at holde en "konfirmationsfest" for mig - så jeg gik ikke glip af noget - så at sige.

I dag kan man blive "konfirmeret" i videnskabens regimente - hvor ægte viden og indsigt tilføjes de unge menneskers udsyn. Desværre havde jeg ikke held med at overtale min egen søn til dette - men heldigvis valgte han selv kirken og alt det der religiøse sludder fra også.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 1 time siden, Cementdebil skrev:

Religion er fup - det har jeg ment, siden jeg var 5 år. Min mor var rar, at holde en "konfirmationsfest" for mig - så jeg gik ikke glip af noget - så at sige.

I dag kan man blive "konfirmeret" i videnskabens regimente - hvor ægte viden og indsigt tilføjes de unge menneskers udsyn. Desværre havde jeg ikke held med at overtale min egen søn til dette - men heldigvis valgte han selv kirken og alt det der religiøse sludder fra også.

Jeg fik slet ikke tilbudt en såkaldt nonfirmations-fest. De eneste, der gav mig en gave, var et par af mine forældres venner, som gav mig 500 kroner, fordi de mente, at jeg ikke skulle snydes, når alle de andre unger fik gaver. Men jeg fik hverken fest, penge eller gaver derudover.

Jeg kan også huske, at det var ca. halvdelen i min klasse, der, når vi snakkede om det, indrømmede, at de ikke troede på Gud, men kun sagde ja, fordi de jo gerne ville have 10-15.000 kroner og en masse gaver.

Personligt betragter jeg konfirmationsritualet på lige fod med prostitution af mindreårige. Bare åndelig prostitution, da man betaler unge (mindreårige) for at sige ja til noget, de ikke tror på. Det er præcist lige så moralsk forkert, som hvis man giver en 14 årig 10.00 kroner for sex. Derfor burde konfirmation af mindreårige da også være ulovligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Ja jeg blev konfirmeret, jeg er spirituel kristen 😀

Jeg blev konfirmeret, fordi jeg tror på gud. Jeg har nok igennem min opvækst fået en tilgang til religion, som ikke mange mennesker har. Jeg har gået på international skole, hvor vi var to danskere i klassen. Jeg har gået i klasse med muslimer, hinduister, jøder, ortodokse kristne og jøder, lutheranske, buddhister, ateister, katolikker..... Jeg var i katolsk kirke 1 gang om ugen og i lutheransk kirke 2 gange om ugen i 9 år. 

Der er aldrig nogen der har fortalt mig hvad jeg skulle tro på, men jeg blev præsenteret for mange religioner. Mine forældre er spirituel kristne, og i vores hjem har respekten for hinandens holdninger og oplevelser altid været i højsædet, ikke religionen i sig selv. Mine forældre var meget omkring mærk i dit hjerte, hvad der er rigtigt for dig 😍

Jeg holdte en kæmpe konfirmation, og jeg fik rigtig mange penge. Men det var ikke pengene der betød noget, men mere at jeg havde truffet et valg om at være på det godes side, og konfirmationen var bekræftigelse på det. Gud findes i alle religioner, så om man vælger at være muslim, kristen osv. har ikke en betydning i min øjne, det mere at man tager stilling til, at der findes noget højere end en selv. 

Jeg har ondt af unge mennesker idag, de er rodløse og ensomme og føler tit de står helt alene i verden. Religion præger deres hverdag, både ift. til venner, medier osv. men der er ingen, der taler følelser, taler om kærlighed, nærvær, sammenhold. Ikke at religion er for alle, men alle har brug for at mærke sig selv i sammenhæng med andre, og her er religion enten et middel til at binde mennesker sammen eller skabe kaos. 

Min egen søn er kristen,  og han valgte selv at blive konfirmeret. Han valgte en stor fest fra, idet det for ham handlede om hans valg af religion.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 18 timer siden, gumle skrev:

Ja jeg blev konfirmeret, jeg er spirituel kristen 😀

Jeg blev konfirmeret, fordi jeg tror på gud. Jeg har nok igennem min opvækst fået en tilgang til religion, som ikke mange mennesker har. Jeg har gået på international skole, hvor vi var to danskere i klassen. Jeg har gået i klasse med muslimer, hinduister, jøder, ortodokse kristne og jøder, lutheranske, buddhister, ateister, katolikker..... Jeg var i katolsk kirke 1 gang om ugen og i lutheransk kirke 2 gange om ugen i 9 år. 

Der er aldrig nogen der har fortalt mig hvad jeg skulle tro på, men jeg blev præsenteret for mange religioner. Mine forældre er spirituel kristne, og i vores hjem har respekten for hinandens holdninger og oplevelser altid været i højsædet, ikke religionen i sig selv. Mine forældre var meget omkring mærk i dit hjerte, hvad der er rigtigt for dig 😍

Jeg holdte en kæmpe konfirmation, og jeg fik rigtig mange penge. Men det var ikke pengene der betød noget, men mere at jeg havde truffet et valg om at være på det godes side, og konfirmationen var bekræftigelse på det. Gud findes i alle religioner, så om man vælger at være muslim, kristen osv. har ikke en betydning i min øjne, det mere at man tager stilling til, at der findes noget højere end en selv. 

Jeg har ondt af unge mennesker idag, de er rodløse og ensomme og føler tit de står helt alene i verden. Religion præger deres hverdag, både ift. til venner, medier osv. men der er ingen, der taler følelser, taler om kærlighed, nærvær, sammenhold. Ikke at religion er for alle, men alle har brug for at mærke sig selv i sammenhæng med andre, og her er religion enten et middel til at binde mennesker sammen eller skabe kaos. 

Min egen søn er kristen,  og han valgte selv at blive konfirmeret. Han valgte en stor fest fra, idet det for ham handlede om hans valg af religion.  

Jeg kan sagtens have respekt for ÆGTE kristne/religiøse, der har omtanke med i deres valg og ligesom du og din søn tilvælger Kristendommen af egen indre overbevisning. I min klasse var der én dreng, hvis forældre var ateister, så derfor ville de jo helst være fri for at han blev konfirmeret. Men han valgte alligevel at sige ja, fordi han efter nærmere overvejelser faktisk troede på Gud. Den slags kan jeg godt respektere.

Mit problem er de mange unge, som bare siger ja til konfirmation, fordi de bliver lokket med gaver og penge. Det finder jeg problematisk. Og derfor mener jeg, at det ville være mere fair at udskyde konfirmationsalderen til de 18 år. Hvor de unge er mere økonomisk uafhængige eller i hvert fald er mere mentalt modne, så de kan tage deres helt eget og velovervejede til- eller fravalg af religionen.

Ja, om man er kristen, muslim eller hindu ændrer ikke ved, at det sådan set er samme Gud, man tror på. Derfor virker det meningsløst med alle de religionskrige, der har hersket gennem historien. Jeg synes i hvert fald ikke, det er den rigtige måde at være troende på, at man vil pådutte andre sin egen tro i et sådant omfang, at man ligefrem er parat til at slå ihjel for det.

Selvom jeg ikke ser mig som kristen, vil jeg heller ikke kalde mig ateist. Fordi en ateist tror ikke på noget som helst. Det gør jeg. Jeg tror bare, at et menneskes forhold til det, man kalder for "Gud" bør være af ren personlig og direkte karakter. Så derfor mener jeg ikke, at vi mennesker behøver store religioner og bibler/lærebøger for at have et forhold til "Gud" eller det sprituelle. Og en anden grund til, at jeg ikke vil kalde mig kristen, er at jeg ikke gider tage side i den der religionskrig, der hersker mellem de store verdensreligioner. Fordi de tror dybest set på samme Gud og derfor gider jeg ikke være på nogen af disse store verdensreligioners side, fordi det øjeblik man tager stilling for enten Islam, kristendommen, Jødedommen eller Hinduismen, da tager man også stilling imod de andre. Da religionerne jo altid har bekriget hinanden og skændtes om ligegyldigheder, som hvem der er den vigtigste profet o.s.v.

Hvis jeg skal tro på Kristendommen, skal det være i form af Martinus´Tredje Testamente. Det synes jeg er mere menneskekærligt og retfærdigt end de to første testamenter. Martinus tror f.eks. på reinkarnation og karma. Hvilken første og andet testamente ikke gør. Martinus har heller intet imod homoseksuelle, da han mener, at deres drifter er lige så naturlige som heteroseksuelles, dersom han taler om at sådanne drifter blot er del af menneskets helt naturlige "seksuelle polforvandling", som alle sjæle gennemgår før eller siden. Mellem linjerne er det blevet antydet af folk som kendte Martinus, at han muligvis selv var homo- eller biseksuel. Han blev i hvert fald aldrig gift!

Martinus tror heller ikke på Helvede og skærdsilden. Han er slet ikke så fordømmende som mange kristne er. Han taler derimod om karma, så hvis man gør noget forkert, så skal det bare udlignes gennem karma. Men når karmaen så er udlignet, så starter man op på en frisk igen. Der er intet med evigt helvede og skærdsild. Selv en Hitler kan opnå frelse. For ham tager det bare meget længere tid at udligne karmaen. 

Så Martinus´Tredje Testamente rummer langt mere fornuft og tilgivelse end de to første af slagsen, hvis I spørger mig....

Derudover er det også sjovere at tro på Martinus end på Jesus. Da Martinus Thomsen jo var dansker, nærmere bestemt en gæv vendelbo fra Sindal. Hvorfor tro på Jesus, som levede (måske) for 2000 år siden i Mellemøsten, når man kan tro på en jævn nordjyde, som beviseligt levede i Danmark for mindre end 40 år siden....

Ja, jeg har fundet ud af, at min mors ene kusine er i slægt med Martinus. Så det gør ham også mere jordnær end Jesus, at jeg i min egen familie har en person, som er beslægtet med ham (hendes 2xtipoldeforældre var Martinus´oldeforældre).

Historien om Martinus - for de, der ikke kender ham og er nysgerrige...

En tre kvarter lang introduktion i Martinus´kosmologi/verdensbillede:

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On ‎28‎-‎01‎-‎2020 at 21:04, Lucianone skrev:

Det er ingen hemmelighed, at jeg synes, at det er problematisk, at man her i Danmark bestikker børn og unge til at sige ja til Gud og Jesus. Derfor mener jeg, at Konfirmationen burde udskydes til, at de unge er myndige. Så de ikke er så nemme at lokke med penge og gaver.

Hvad synes I?

Og er I selv konfirmeret? Og hvis ja, gjorde I det også for pengene og gaverne - eller tror I oprigtigt på Gud og ser jer som kristne?

Jeg var den eneste i min klasse, der sagde nej. Jeg er spirituel og tror på "mere mellem himmel og jord". Men den kristne gud kan jeg ikke identificere mig med, da jeg mener at denne "gud" er forstokket og intolerant, da han hele tiden har travlt med at dømme folk, fordi de kan lide at leve livet og have det sjovt. Jeg synes, det er underligt med en sådan livsforagtende gud....

Synes der mangler en svarmulighed

" ja, jeg gjorde det fordi alle andre gjorde det og min forældre forventede det"

Er nok som danskere er flest, medlem af folkekirken, men kommer der kun til bryllup og begravelse.

Jo det var da rart at få gaverne, det er der nok ikke mange i den alder der har en anden holdning til, men det var ikke grunden til jeg blev konfirmeret, det var bare noget man skulle, akkurat som gymnastik i skolen :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...