Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
BenniM

Er et kørekort ikke blevet for dyrt?

Recommended Posts

BenniM
Skrevet (redigeret)

Når man ser, hvad der skal til for at uddanne en bilist i Sverige som har et sikkerhedsniveau i deres trafik, som ligner det danske, så virker det som om at vi overuddanner vore bilister.

Og på trods af den megen uddannelse så stiger antallet af tilskadekommende i trafikken. I en tid hvor trafikken udvikler sig om folk udover bil og cykel også færdes på hoverboards, løbehjul, rulleskøjter, skateboards og segways, så virker det forkert at en gruppe af trafikanter skal uddannes, mens de andre stort set kan gå ud og slå sig selv ihjel uden at få nogen som helst instruktion.

Desuden kan man mene at 20.000 kroner ingenting er i dag, men for en stor del af befolkningen vil det være et beløb som de aldrig kommer i nærheden af og de vil så være afskåret fra forskellige typer af jobs.

Se;

https://ing.dk/artikel/antallet-trafikdraebte-tilskadekomne-koebenhavn-stiger-med-30-procent-231708

Redigeret af BenniM
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
On 26.1.2020 at 11:59, ThomasSneum skrev:

Ja, det er for dyrt.

Bør staten overtage og give borgerne mulighed for en billig pakkeløsning? 

I dag kan du kan faktisk godt ansøge det offentlige om og få en "uddannelse" til et kørekort, hvis din arbejdssituation kræver et sådanne.

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
For 8 minutter siden, BenniM skrev:

Desuden kan man mene at 20.000 kroner ingenting er i dag, men for en stor del af befolkningen vil det være et beløb som de aldrig kommer i nærheden af og de vil så være afskåret fra forskellige typer af jobs.

Dette argument er jeg ikke helt enig i, men kan godt se hvor du vil hen ad. 

Nu om dage, så kan et kørekort tages når man er 16 år og 9 måneder gammel - Det vil altså sige, at du har rigtig lang tid til, at du SKAL have dit kørekort fordi du skal på arbejd i en anden by. Indtil da, så er det et luksus at have et kørekort - ikke en nødvendighed. 

Derudover, så laver mange familier rundt omkring i Danmark aftaler med deres forældre om, at de betaler halvdelen af kørekortet, så presset letter sig fra deres ryg en smule. Og dette syntes jeg er en rigtig god ide, da det også lærer børnene at tage ansvar og spare op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 38 minutter siden, BenniM skrev:

Hvis man ikke kan spare 20.000 op på 12-15 måneder, har man heller ikke råd til en bil. Det burde være ret simpel matematik. Det kan være, at økonomiske uansvarlige mennesker bare er vant til at man køber alt på afbetaling eller for lånte penge i dag og aldrig har hørt om opsparing eller kan lægge et budget. Men 20.000 er ikke mange penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 17 minutter siden, Rekruttering skrev:

Dette argument er jeg ikke helt enig i, men kan godt se hvor du vil hen ad. 

Nu om dage, så kan et kørekort tages når man er 16 år og 9 måneder gammel - Det vil altså sige, at du har rigtig lang tid til, at du SKAL have dit kørekort fordi du skal på arbejd i en anden by. Indtil da, så er det et luksus at have et kørekort - ikke en nødvendighed. 

Derudover, så laver mange familier rundt omkring i Danmark aftaler med deres forældre om, at de betaler halvdelen af kørekortet, så presset letter sig fra deres ryg en smule. Og dette syntes jeg er en rigtig god ide, da det også lærer børnene at tage ansvar og spare op.

Nu er det ikke alle som sætter penge af til børns kørekort. Det kan være at man har valgt at prioritere anderledes. Jeg har f.eks. brugt 20.000 på en mentor i matematik, da min barn grundet Folkeskolereformen havde over 10 matematiklærer + det løse i vikarer, så der aldrig kom en rød tråd i det med hensyn til dette fag. De penge brugt et sted betyder at pengene så ikke er der til kørekort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On ‎26‎-‎01‎-‎2020 at 10:05, BenniM skrev:

Der kører en række sager med snyd omkring køreprøver. Det skal selvfølgelig stoppes.

Men er kørekort ikke blevet for dyrt?

Jeg hører priser på 15-20.000 kroner især i hovedstaden og man skal nu leje kørelærerens bil til køreprøven. Alt mulige ekstragebyrer f.eks. ved køretimer efter skoletid, så man kan undgå fravær i skolen ved at betale ekstra for køretimer sidst på dagen.

Imens bliver erhvervschauffører i højere grad hentet ind fra øst-europa og ofte også ind fra lande udenfor EU, hvor de hurtigt på nogle få timer får udstedt alle mulige cerfikater af en korrupt embedsmand i Øst-europa, så de kan køre med farlige stoffer og hænger efter minutters undervisning.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-01-26-flere-koreskoler-snyder-med-deres-elevers-korekort

Er retten til at føre et køretøj på vej til at blive noget elitært som fattige aldrig får råd til?

Tænker ikke der er sket den store prisudvikling.

Jeg tog kørekort i Herning i 1989, havde kun det mindste antal lovpligtige køretimer, og bestod både køreprøve og teori første gang, og det kostede lige godt 12000kr, så 15-20.000kr i dag i kbh synes jeg ikke lyder dyrere end den gang

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
1 time siden, BenniM skrev:

Det ser ud som om at al den ekstra uddannelse ikke har givet pote. Den plukker kun skatteborgerne unødigt. Måske skulle man slække nogle steder for at øge mobiliteten i befolkningen og så sætte ind andre steder.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/antallet-af-draebte-i-trafikken-stiger-man-faar-et-chok-naar-man-ser-de-nye-tal

Jeg ved ikke om den megen uddannelse der ikke har givet pote. Jeg har mange gange hørt at teori uddannelsen for mange er en stor hurdle idet den er for "teoretisk", forstået på den måde der er for mange billeder man sidder og glor på og skal forudse hvad vil ske. Det samme skulle prøven også være. Det kommer fra en der er så gammel at jeg fik fem timer i personvogn inden prøven, tre timer i lastvogn inden prøven og to timer med hænger. At jeg så mange år senere har måtte tage flere dyre kurser for at måtte køre lastvogn i erhverv er ligegyldigt, idet jeg de første 10 år har kørt rigtig mange km på export uden uheld overhovedet. Men vi ældre har nok også en helt anden tilgang til og færdes blandt andre, end de unge udviser nu om dage. 

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...