Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Ny bolig - NU !

Recommended Posts

snoozz

En del har nok prøvet situationen:

Fx ved en skilsmisse, dødsfald eller lign :

Damen skrider - med alt og også børnene og sin del af huslejen ellers. Så sidder man der med et alt for stort hus til 1 person, så man skal flytte, men hvordan gør man så lige det ?

Jeg fandt selv et sted langt ude på landet, men det var sgu træls at bo langt væk fra alting.  Så smed de mig ud fordi jeg er ryger ? (stod der intet om i lejekontrakten om at man ikke måtte)!!!

Så blev jeg hjemløs i næsten 1 år, inden jeg endelig en dag fik et brev om at de havde en ledig lejlighed til mig, og jeg sagde ja til den uden overhovedet at have set den !

Men er det så svært for alle? Altså at få sig et sted at bo ? Og her mener jeg især de boliger som er under 4000 i husleje, men ikke er ungdomsboliger eller ældreboliger som har særlige "rabatordninger", men helt alm "familieboliger" kalder de det her ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, snoozz skrev:

En del har nok prøvet situationen:

Fx ved en skilsmisse, dødsfald eller lign :

Damen skrider - med alt og også børnene og sin del af huslejen ellers. Så sidder man der med et alt for stort hus til 1 person, så man skal flytte, men hvordan gør man så lige det ?

Jeg fandt selv et sted langt ude på landet, men det var sgu træls at bo langt væk fra alting.  Så smed de mig ud fordi jeg er ryger ? (stod der intet om i lejekontrakten om at man ikke måtte)!!!

Så blev jeg hjemløs i næsten 1 år, inden jeg endelig en dag fik et brev om at de havde en ledig lejlighed til mig, og jeg sagde ja til den uden overhovedet at have set den !

Men er det så svært for alle? Altså at få sig et sted at bo ? Og her mener jeg især de boliger som er under 4000 i husleje, men ikke er ungdomsboliger eller ældreboliger som har særlige "rabatordninger", men helt alm "familieboliger" kalder de det her ?

Ja, det er en svær situation mange steder.

Her i "min" by er der mangel på boliger, både de små og de lidt større. Hvis du skal have en bolig her i byen til max. 4000 kr. om måneden (+ forbrug), så kan det kun blive en 1-værelses i et almennyttigt boligselskab.

Jeg bor i en lille 3-værelses, godt 70 kvm, som nu koster ca. 4.200 pr. måned + forbrug, efter renoveringen stiger den med godt 1.000 kr. Og den er billig. Hvis jeg skulle have en lejlighed i noget privat udlejning ville jeg få en husleje på min. 6.000 kr. + forbrug.

Jeg bor i en afdeling, som lige om lidt skal i gang med en større renovering, hvor vi bliver genhuset mens vores bolig bliver renoveret. De sidste ca. 4 år er ledige lejligheder blevet lejet ud på tidsbegrænsede lejekontrakter og alligevel er de fleste lejet ud. Samtidig er der kommunalt ejede ejendomme, det forfalder i en grad så de beboere der stadig er der bliver syge af at være i deres boliger. Så der er nogle udfordringer her i byen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Noget andet i mine øjne dybt problematisk i den situation er... at når et samliv ophører - uanset grunden - så hjælper kommunen kun mødrene. Mændende kan de bare henvise til "mændenes hjem" eller andre herberger.

Men selv DER "fejler de".

Jovist hun fik en bolig inden for 1 måned. Og flyttede også ind. Og tog endda sin mor med og lille søster da de også manglede en bolig, og var enlige mødre med børn under 18.

Men den bolig de fandt til dem var så i det absolut rigeste kvarter i området. Fyldt med snobber om Mercedeser. De passede slet ikke ind i det miljø.

Nå ja og huslejen ? 24.000 kr pr måned ! Ved dog ikke hvad en mulig boligsikring så var. Men de var i al fald hjemløse igen 2 mdr senere, ALLE 3.

Jeg har stort set droppet den familie, undtagen min ekskæreste, da hun er mor til min datter. Så vidt jeg ved bor hun nu i en gammel forladt fabriksbygning (som er omdannet til lejligheder), har ikke selv set den.

Jeg har ikke bil selv, og det er temmelig bøvlet at komme dertil med toget herfra.

Da jeg var hjemløs blev jeg sendt til Lolland - Sakskøbing helt bestemt. Godt nok sted, gode faciliteter og sødt personale, og fik da også fisse hos naboen, og øller var tilladt !

MEN....! Det er første gang jeg har holdt jul helt alene. Det gav bare ikke så meget mening at bruge ca 4½ time i toget, for at komme "hjem" til jule-tamtam i 4 timer, for så at skulle 4½ timer tilbage samme vej. Så tror jeg de fleste er faldet i søvn inden....

Så jeg tog denne bolig fordi den er relativt tæt på min familie, 15 min i bil fra mine forældre, og 25 min for min .... ekskæreste.... jeg hader det ord, så vil heller sige.... min datters mor ;) Og alle dem jeg kender deromkring ;)

Det er trods alt bedre end 4½ times kørsel ;)

Da jeg flyttede ind havde jeg INTET indbo. Den første nat sov jeg bare i en tom lejighed med min jakke som hovedpude. Men ret hurtigt hjalp nogen mig, med en sofa og et TV, køkkengrej og hvad man nu ellers skal bruge i en alm husholdning.

Nu har jeg så fået førtidspension. Så med husleje på kun 3300 kan jeg ikke klage. Har da fået købt et ret dyrt sofabord, en seng, mikroovn, og ja jeg har rigeligt til alm forbrug, og så er min bankgæld næsten betalt ud (50.000 kr på 1 år ca).

Vil jeg have en kæreste igen? Jeg vil gerne have en omgang fisse, men det bliver aldrig sådan igen at hun flytter ind og vores økonomi bliver blandet sammen ! For det ender bare i et stort rod som ingen kan finde hoved eller hale i !

Føler dog med min eks. Hun er en virkelig sød pige, men det med penge, det har hun bare SLET ikke styr på, hvilket nok skyldes hendes mor. Hun har sådan en mentalitet men at til den 1. i hver måned så ned i kontantautomaten, og hæve ALT der kan hæves, for som hendes mor siger "Ellers tager banken dem jo".

Tror nu ikke det er hendes BANK som tager dem ;) Det er bare hendes fællesbetegnelse for "alle mine kreditorer....!

Jeg ved ikke helt hvor min kærestes mor er nu, hun er vist flyttet til Kolding egnen da hun har en søster der hvor hun nok bor gratis.

Det helt store spørgsmål er, hvad med knægten? han må være 25 eller sådan noget nu. Og uden uddannelse af nogen art, ikke engang 9. klasse. Typisk playstaytion og cola drikker-type Men det er heldigvis ikke mit problem jo ;)

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hele "historien" har i al fald skærmt mig fra at have faste forhold til nogen som helst. Jeg kan stadig have veninder og også en kæreste, men det kommer aldrig på tale at fx flytte sammen, eller bare have en fælles bil. jeg ORKER ikke alt det bøvl igen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Det afhænger vist meget af, hvilken socialklasse, man befinder sig i. For hvis man har en god, fast indtægt, job, opsparing, ressourcestærk og ikke er økonomisk uansvarlig/har godt forhold til banken, behøver det ikke være et problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Du misforstår.

Jeg havde faktisk et ret solidt økonomisk fundament hvis det hedder det. Penge på kontoen, forældre, alt det, bare ikke et fast job, endnu, var nuuddannet, uden at finde et job, men et eller andet sted skal jeg jo bo?

Man må jo ikke i en studiebolig når man ikke er studerende mere vel ? Men det går bedre nu jeg er førtidspensionist, måske får jeg aldrig en bolig som er "MIN", måske et skib, eller et koonihavehus.

Eller sådan noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
AltAndetTaget

Hvis ansvar er det, at finde en bolig?

Hvor stor skal en bolig være?

Hvad må en bolig koste?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...