Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dreamers

kontanthjælp/grænsehandel.

Recommended Posts

dreamers

Hej debat

Er der nogen som ved hvilken regel eller lov

der er for at være på kontanthjælp og tage en smut over grænsen(ud og hjem samme dag )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Kender ikke de præcise regler, men synes bare du skal tage afsted. Hvis man skal være væk i flere dage, tror jeg nok man skal melde det til sin kommune (ergo: bede om ferie). Men en smuttur over grænsen har jeg svært ved at se skulle være noget problem. Der er også grænser for, hvad Big Brother-staten bør blande sig i....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dreamers

har fået fortalt at det forholder sig sådan at man skal meddele en evt tur 2dage før (skulle være nye regel) og hvis man bliver såkaldt bustet koster det  op til 3mdr kontanthjælp. er der mon nogen som kan  genkende dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik

Der er faktisk regler for dette, som jeg kan læse mig frem til, så må man IKKE forlade landet - ikke engang et par timer for lige at hente lidt Slotspils og lidt søde sager:

'En dansker på kontanthjælp må slet ikke forlade landet, ikke en gang tage til frisør eller tandlæge syd for grænsen for at spare lidt penge.

Så det kan siges helt kort. Kontanthjælpsmodtagere kan kun rejse ud i ferieperioderne, og det skal aftales med det lokale Jobcenter'

https://www.fla.de/wp/dailys/ideen-om-et-graenseoverskridende-socialpas-doedsdoemt/

Dette var kun svar på dit spørgsmål - min mening om reglerne holder jeg for mig selv.... ;O)

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 19 minutter siden, Ethanol-Erik skrev:

Der er faktisk regler for dette, som jeg kan læse mig frem til, så må man IKKE forlade landet - ikke engang et par timer for lige at hente lidt Slotspils og lidt søde sager:

'En dansker på kontanthjælp må slet ikke forlade landet, ikke en gang tage til frisør eller tandlæge syd for grænsen for at spare lidt penge.

Så det kan siges helt kort. Kontanthjælpsmodtagere kan kun rejse ud i ferieperioderne, og det skal aftales med det lokale Jobcenter'

https://www.fla.de/wp/dailys/ideen-om-et-graenseoverskridende-socialpas-doedsdoemt/

Dette var kun svar på dit spørgsmål - min mening om reglerne holder jeg for mig selv.... ;O)

Tak for præciseringen.

Jeg synes nok at reglerne er en smule for firkantede. Jeg kan godt forstå, at man skal være til rådighed, når man modtager sociale ydelser. Men helt ærligt: et par timer i Otto Duborg syd for grænsen har jeg svært ved at se skulle være noget problem. Der mener jeg, at systemet er lidt for firkantet og totalitært. Der bør også være en vis mening med galskaben.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
Skrevet (redigeret)

Her står der noget HELT andet:

'At stå til rådighed for arbejdsmarkedet betyder, at man skal kunne starte på fuldtidsarbejde den følgende dag. Det vil sige, at man gerne må tage et smut over grænsen, så længe man er tilbage igen samme dag, som man tog afsted.  

Som modtager af sociale ydelser har du naturligvis weekend ligesom alle andre. Og derfor må du gerne tage på en weekendtur til London. 

Det kræver dog, at man kan dokumentere, at man er vendt tilbage til Danmark i løbet af søndagen, så man er klar til at starte på arbejde mandag morgen. 

https://www.mm.dk/tjekdet/artikel/maa-kontanthjaelps-og-dagpengemodtagere-holde-ferie

Citat slut.

Hvis JEG var på kh. ville jeg skide det et stykke og tage den smuttur - men, bedøm hellere selv, kontakt evt. dit 'job'center for at være sikker. ;O))

Redigeret af Ethanol-Erik
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dreamers

takker for svarene .

tror der er besvaret grundigt nok så mange tak lukker den her  tak

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
For 19 timer siden, dreamers skrev:

Hej debat

Er der nogen som ved hvilken regel eller lov

der er for at være på kontanthjælp og tage en smut over grænsen(ud og hjem samme dag )

Det er ikke korrekt at du ikke må forlade landet eller andet, men du skal står til rådighed for arbejdsmarked med én dags varsel, dvs. at hvis du ikke er varslet om arbejde i morgen, så kan du godt tage en endagstur til tyskland i morgen.

Hvis du har klar på at aflyse turen med en dags varsel hvis du skulle få anvist et job, så kan du også planlægge det på forhånd.

Det handler udelukkende om, hvorvidt du er tilrådighed når det kræves af dig med en dags varsel.

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
oymcoy

nu har du jo ret til at u opfordret at tage til en grænse butik at søge job  så hvis de ikke har brug  for nogen  er der ikke noget galt i handle der når du nu alligevel er der           

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dreamers

takker for alle de svar som jeg har fået  og  lukker emnet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...