Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Single i praksis ...!?

Recommended Posts

snoozz

Ved godt jeg har spurgt om noget lign før, men det har primært været på maden, hvor jeg havde svært ved at få varieret mad. Nu har jeg efterhånden lært, hvad der generelt kan holde sige længe, hvad der kan fryses osv - jeg har endda indkøbt en ekstra fryser.

Men jeg håber på flere tip om hvad man gør som single. Altså når man har været nødt til at slå sig ned et godt stykke hjemmefra, så forsvinder ens venner jo/ de kommer i al fald ikke lige forbi til en øl eller noget.

Aii jeg jeg har stadig problemer med maden. Jeg smider alt for meget ud, for jeg ikke gider lever udelukkende af leverpostej eller spegepølse i en hel uge.

Og tit når mit brød og andet at mugne.

Så det blir til rigtigt meget madspild faktisk vil jeg næste tro jeg køber ind lige som da vi var 2 personer - måske ikke samme ting, men for lige mange penge.

Jeg er så kommet mere hen på halv og helkonserves, og røgede ting, de kan typisk holde sig længere.

Hvordan kan det fx være at Matide kakaomælk kan holde sig i flere måneder, og ikke behøver være på køl så længe den er uåbnet. En alm mælk ville jo blive dårlig hvis den stod på bordet en eftermiddag ?

Men også praktisk ting som, hvordan får man lige en sofa op af trapperne ene mand ? - eller en anden meget tung ting. En vaskemaskine fx.

Men mest det her med hvordan man indretter sig, når nu alle "madpakker" er lavet til 2 eller 4 personer, og jeg i gennemsnit kun spiser som en halv person. altså jeg kan fx godt leve af en parisertoast og 2 ostehaps og en halv liter cola, men så er der noget andet som bliver for gammelt i mellem tiden !... , selv nu med ekstra fryser !

Har i tips?

Har googlet efter sider for singler, men det er jo mest dating-sider man finder, og dating med enlige mødre, og det er jeg ikke interesseret i. Alt det med sex kan jeg sagtens klare på egen hånd ;) - bogstaveligt !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, snoozz skrev:

Ved godt jeg har spurgt om noget lign før, men det har primært været på maden, hvor jeg havde svært ved at få varieret mad. Nu har jeg efterhånden lært, hvad der generelt kan holde sige længe, hvad der kan fryses osv - jeg har endda indkøbt en ekstra fryser.

Men jeg håber på flere tip om hvad man gør som single. Altså når man har været nødt til at slå sig ned et godt stykke hjemmefra, så forsvinder ens venner jo/ de kommer i al fald ikke lige forbi til en øl eller noget.

Aii jeg jeg har stadig problemer med maden. Jeg smider alt for meget ud, for jeg ikke gider lever udelukkende af leverpostej eller spegepølse i en hel uge.

Og tit når mit brød og andet at mugne.

Så det blir til rigtigt meget madspild faktisk vil jeg næste tro jeg køber ind lige som da vi var 2 personer - måske ikke samme ting, men for lige mange penge.

Jeg er så kommet mere hen på halv og helkonserves, og røgede ting, de kan typisk holde sig længere.

Hvordan kan det fx være at Matide kakaomælk kan holde sig i flere måneder, og ikke behøver være på køl så længe den er uåbnet. En alm mælk ville jo blive dårlig hvis den stod på bordet en eftermiddag ?

Men også praktisk ting som, hvordan får man lige en sofa op af trapperne ene mand ? - eller en anden meget tung ting. En vaskemaskine fx.

Men mest det her med hvordan man indretter sig, når nu alle "madpakker" er lavet til 2 eller 4 personer, og jeg i gennemsnit kun spiser som en halv person. altså jeg kan fx godt leve af en parisertoast og 2 ostehaps og en halv liter cola, men så er der noget andet som bliver for gammelt i mellem tiden !... , selv nu med ekstra fryser !

Har i tips?

Har googlet efter sider for singler, men det er jo mest dating-sider man finder, og dating med enlige mødre, og det er jeg ikke interesseret i. Alt det med sex kan jeg sagtens klare på egen hånd ;) - bogstaveligt !

M.h.t. rugbrød, så køber du enten små pakker, som du kan nå at spise, eller også køber du et stort og en rulle fryseposer, og så pakker du det ned i portioner, som du kan nå at spise på 2-3 dage. Og hvis du køber en anden slags brød, f.eks. trekornsbrød eller valnøddebrød, så kan disse også skæres i skiver og fryses ned i portioner, eller du kan skære det midt over og fryse den ene halvdel ned.

Det samme kan du gøre med pålæg, lav f.eks. poser med 2 skiver rullepølse, 2 skiver hamburgerryg, 2 skiver kamsteg ell.l. Leverpostej kan også fryses ned i små portioner. Smør kan også fryses ned i små portioner.

Hvis du skal købe ny sofa eller vaskemaskine, så får du leverandøren til, at bære den op af trapperne og stille den på plads.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Du får det til at lyde så let.

Men skal jeg så virkelig strå og diveredere op i hvor meget brød på pålæg jeg gider spise den enkelte dag, og så have dem i enkelte poster for sig ?

Jeg du har nok ret.

Jeg fandt dog ET alternativ i Rema1000, der er bare pisselangt derned, Men der man men få en stor pakke med blandede pålægesrester til meget lav pris.

Typisk afskærne ender osv. Men så før man da lidt af hver på en gang....?

Ja ved god man kan bestille fx seng med oppebæring men, jeg fik heldt ondt af ham, for jysk havde sgu sendt ham ene mand ud med min seng som hen på egen hånd skulle bære op! En rumærner eller noget. Synes det er at sammenligner med torritr eller bærnearbejde. Det var en varm sommer dag. Heldigvis havde jeg en kold cola som jeg gav ham med ned.

Der er skal da mindst to personer på sådan en opgave med virkeligt tunge ting ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Entrelac

Men det du grunlæggende siger er: at jeg skal køre MAX ud af min fryser, især nu jeg har købt en ekstra fryser ?

Tænkte pare mere på røgerede, og ting på dåse, så jeg ikke skulle vente på de tøede op jo gg !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 minutter siden, snoozz skrev:

Du får det til at lyde så let.

Men skal jeg så virkelig strå og diveredere op i hvor meget brød på pålæg jeg gider spise den enkelte dag, og så have dem i enkelte poster for sig ?

Jeg du har nok ret.

Jeg fandt dog ET alternativ i Rema1000, der er bare pisselangt derned, Men der man men få en stor pakke med blandede pålægesrester til meget lav pris.

Typisk afskærne ender osv. Men så før man da lidt af hver på en gang....?

Ja ved god man kan bestille fx seng med oppebæring men, jeg fik heldt ondt af ham, for jysk havde sgu sendt ham ene mand ud med min seng som hen på egen hånd skulle bære op! En rumærner eller noget. Synes det er at sammenligner med torritr eller bærnearbejde. Det var en varm sommer dag. Heldigvis havde jeg en kold cola som jeg gav ham med ned.

Der er skal da mindst to personer på sådan en opgave med virkeligt tunge ting ?

Hvis du bruger fryseposer på 4 liter, så kan der godt være flere små stabler af rugbrød i samme pose, og så lukker du posen med en poseklemme (dem der hedder TWIX er de bedste) og tager en ny stabel rugbrød op når du har taget den sidste skive af det forrige.

Der kan også godt være flere "stabler" pålæg i samme pose. Når du lægger det i fryseren skal du bare være obs på, at det ligger så det helle ikke bliver til én stor klump.

Det er selvfølgelig ikke smart hvis leverandøren forventer, at én mand skal bære f.eks. en tung seng alene
, men groft sagt, så må det være en sag mellem chaufføren og leverandøren.

For 1 minut siden, snoozz skrev:

Entrelac

Men det du grunlæggende siger er: at jeg skal køre MAX ud af min fryser, især nu jeg har købt en ekstra fryser ?

Tænkte pare mere på røgerede, og ting på dåse, så jeg ikke skulle vente på de tøede op jo gg !

Der er jo ikke nogen der har sagt, at du først skal tage det op af fryseren 5 min. før du skal spise det. Du kan vænne dig til, at tage det op af fryseren om aftenen og lægge det i køleskabet, eller tage det op om morgenen og lægge det på køkkenbordet.

Min søn bor stadig hjemme, men det er sjældent han spiser hjemme, og vi spiser ikke altid samme slags brød, så jeg gør selv som jeg har anbefalet dig at gøre. Når jeg har taget den sidste skive rugbrød, så tager jeg nyt op af fryseren, og den pose jeg har i køkkenet til rugbrød kan godt bruges mere end én gang.

I dag har jeg stegt en ribbensteg, så er der til pålæg, og jeg kan spise biksemad de næste par dage, eller jeg kan fryse noget af det ned og spise biksemad en anden dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Gid vi to var kærester.

Så ville jeg aldrig have madproblemer...! GG ;))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, snoozz skrev:

Gid vi to var kærester.

Nå det tror du ikke.:lol::D:lol::D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Her ser du hvordan jeg lige har pakket rugbrød til fryseren. Det er godt nok en 8 liters pose jeg har genbrugt, fordi det var den jeg kom rugbrødet i da det var kølet af efter jeg havde bagt det i går  Ofte kan man bruge den pose brødet er købt i.

IMG_20200123_123316.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 12 timer siden, snoozz skrev:

Gid vi to var kærester.

Så ville det være andre problemer.

kærester = problemer :)

Så mad er det mindste, angående rugbrød så en pose hvor den ikke er helt slukket men kan ånde men stadig lukket. Det giver rugbrød den bedste holdbarhed, i køkken temperatur (ikke køleskab). Skal det holder længere end 4-5 dage så skal det fryses ned. Men en lille pakke Schwarzbrød koster 5-7 kr, så det er bedre at undgå en fryser end at fryse noget så billigt ned.

Angående pålæg, så kan ost holde sig længe, det samme med torskerogn, makrel i tomat etc på dåse. Ellers så er spegepølse og æg noget der holder i et par uger.

Så jeg ser ikke det at at være sigle som et problem hvad angår holdbarhed på mad eller spild, det er mere det at gide at lave varmt mad til kun sig selv som kniber.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, modpol skrev:

Så ville det være andre problemer.

kærester = problemer :)

Så mad er det mindste, angående rugbrød så en pose hvor den ikke er helt slukket men kan ånde men stadig lukket. Det giver rugbrød den bedste holdbarhed, i køkken temperatur (ikke køleskab). Skal det holder længere end 4-5 dage så skal det fryses ned. Men en lille pakke Schwarzbrød koster 5-7 kr, så det er bedre at undgå en fryser end at fryse noget så billigt ned.

Angående pålæg, så kan ost holde sig længe, det samme med torskerogn, makrel i tomat etc på dåse. Ellers så er spegepølse og æg noget der holder i et par uger.

Så jeg ser ikke det at at være sigle som et problem hvad angår holdbarhed på mad eller spild, det er mere det at gide at lave varmt mad til kun sig selv som kniber.

Problemet med dåsemakrel er bare, at noget af det smager helt forkert næste dag:wacko:, altså hvis man gemmer det halve til næste dag.

Når knægten ikke spiser hjemme laver jeg ikke "ny" varm mad hver dag, men laver oftest til 2-3 dage af gangen. Hvis bare det er noget jeg godt kan lide, så generer det mig ikke, at spise det samme flere dage i træk. Mange ting kan man lave en stor portion af og så fryse ned i portions-pakker, så et det nemt at tage en ppkke op af fryseren og varme i ovn eller microbølgeovn, alt efter temperament og holdninger.

Lav f.eks. et stort fad lasagne og del det op i portioner, så har man haft et stort arbejde en enkelt dag, men har til gengæld nem mad til mange dage.

En gang imellem laver jeg et fad med fyldte peberfrugter (fyldet består af oksefars, hakkede gulerødder, kogte ris, tomat og nogle krydderurter), oftest 6-8 stk, og koger nogle løse ris dertil, jeg spiser en enkelt samme dag og fryser resten ned, én i hver pose. Resten af de kogte ris kommer jeg i en pose og fryser dem ned. Så kan jeg en anden dag tage en pose med en fyldt peberfrugt op af fryseren, og fra posen med frosne ris kan jeg knække en passende mængde af, så er der nem aftensmad.

Det handler jo om, at gøre det nemt for sig selv samtidig med, at man får noget ordentlig mad, og samtidig skåne både økonomi og miljø.:D;)

Hvis man skal leve af frosne færdigretter fra supermarkedet, så er udvalget jo begrænset, og skal man have det leveret fra en slagter kan det blive dyrt.

Efter min bror fik en blodprop i hjernen købte han frosne færdigretter i supermarkedet, men jeg kunne jo se, at det var de samme 3 gengangere hele tiden, så jeg begyndte, at lave "madpakker" til ham og havde 3 forskellige retter med til ham hver uge, for jeg syntes s'gi det var synd, at en mand, som var vant til at lave sin egen mad skulle leve på den måde. Ofte havde jeg jo alligevel en rest fra min og knægtens aftensmad, og ellers tilrettelagde jeg så der var til min bror også. Senere begyndte han at få leveret fra en lokal slagter, som er forholdsvis billig, og har en meget varieret menu, til 45 kr. pr. måltid.

• Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...