Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Seeckt

Sommerhus - må man bygge et til på samme grund?

Recommended Posts

Seeckt

Hvis man køber et ældre sommerhus, under 80kvm på en 2000kvm grund, er man jo langt fra bebyggelsesprocenten (som i dette tilfælde er 15%, altså meget gennemsnitligt). Må man udnytte grunden noget mere ved at tilføje kvm, og skal dette ske ved tilbygning, eller må man supplere med en helt ekstra bygning? Jeg er klar over at detaljerne skal udledes af lokalplanen som er bestilt, men jeg tænkte om det som udgangspunkt/de fleste steder plejer at være lovligt hhv. forbudt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Jeg har kørt i en del udlejningssommerhuse.

Og har både set eksempler på 2 eksisterende huse som er "bygget sammen" med en "mellembygning" - som skulle indeholde indendørs svømmingpool.

Men også mange steder hvor man har bygget et "anneks" ved siden af - om man så bruger det det "vaskehus" eller gæstehytte" eller hvad man kalder det. Så det kan jeg ikke tro der er nogle problemer med.

Så længe der sefølig er afstand til skel, og hvad der ellers er af alle mulige regler, som højde osv.

Det er sikkert mere bøvlet hvis du vil lave et helt seperat hus,altså med 2 selvstændige adresser og fx sælge fra, men det lyder jo som om der er plads nok. Der må du nok spørge kommunen om grunden kan deles op i 2, i det tilfælde.

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 59 minutter siden, Seeckt skrev:

Hvis man køber et ældre sommerhus, under 80kvm på en 2000kvm grund, er man jo langt fra bebyggelsesprocenten (som i dette tilfælde er 15%, altså meget gennemsnitligt). Må man udnytte grunden noget mere ved at tilføje kvm, og skal dette ske ved tilbygning, eller må man supplere med en helt ekstra bygning? Jeg er klar over at detaljerne skal udledes af lokalplanen som er bestilt, men jeg tænkte om det som udgangspunkt/de fleste steder plejer at være lovligt hhv. forbudt?

Det kommer helt an på hvad der står i lokalplanerne for stedet, så det er på den kommunale tekniske forvirring/forvaltning du skal stille spørgsmålet.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seeckt

Lokalplanerne siger næsten intet. Der står bare maks højde, afstand til skel, bebyggelsesprocent 15 og at denne skal udregnes efter gældende byggereglement. Nu tænker jeg jo i baner som muligvis kan udlægges som mere end bare et anneks. Dvs. et lille, men helt selvkørende hus ved siden af, en 50kvm tænker jeg. Og det er ikke til frasalg. Men hvis der er bad/køkken/varme og brændeovn, så bliver det nok svært at deklarere som et anneks? Eller er det underordnet, bare man holder det nye under størrelsen af det oprindelige hus?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
For 14 timer siden, Seeckt skrev:

Hej Seeckt,

Det er der lokale regler for. Vi kan ikke give dig et sikkert svar.

Du skal simpelthen spørge på den lokale kommune.

Med venlig hilsen

Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...