Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Forsvarsadvokat

Har droppet E5 benzin!

Recommended Posts

Forsvarsadvokat

Har droppet E5 benzin!

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-01-stort-benzinselskab-dropper-e5-benzin-1

"Stort benzinselskab dropper E5-benzin.

Det er ikke længere muligt at tanke E5-benzin hos et af Danmarks største benzinselskaber, Circle K. Årsagen er, at selskabet vil den grønne omstilling, lyder forklaringen.

Selvom alle nye biler siden 2011 har været godkendt til at køre på den nye E10-standard, tåler omkring fem procent af de ældre benzinbiler kun E5.

På de fleste tankstationer er det derfor fortsat muligt at tanke den tidligere E5-benzin, men altså ikke hos Circle K, der har 380 bemandede og ubemandede tankstationer landet."

Hvis du har en bil som er produceret før 2011, er det ikke sikkert at den kan lide den nye benzin E10!

Husk at se efter hvad der står på standeren E5 eller E10?

Hvilket vil sige, at jeg lige forleden dag kom det forkerte benzin på min bil produceret før 2010!

Din mening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 1 time siden, Forsvarsadvokat skrev:

Har droppet E5 benzin!

Det er ikke længere muligt at tanke E5-benzin hos et af Danmarks største benzinselskaber, Circle K. Årsagen er, at selskabet vil den grønne omstilling, lyder forklaringen.

Selvom alle nye biler siden 2011 har været godkendt til at køre på den nye E10-standard, tåler omkring fem procent af de ældre benzinbiler kun E5.

På de fleste tankstationer er det derfor fortsat muligt at tanke den tidligere E5-benzin, men altså ikke hos Circle K, der har 380 bemandede og ubemandede tankstationer landet."

Hvis du har en bil som er produceret før 2011, er det ikke sikkert at den kan lide den nye benzin E10!

Hvilket vil sige, at jeg lige forleden dag kom det forkerte benzin på min bil produceret før 2010!

Din mening?

Hvis alle komponenterne i din motor og tanksystemet kan holde til E5 benzin, kan de også holde til E10. Det er ikke noget praktisk problem.

Problemet for teoretikerne er at nogle fabrikanter ikke har erklæret at deres produkter fra før 2011 kan holde til E10.

Det der er det praktiske problem med ethanol i benzinen, er at ikke alt gummi og plastic kan holde til at være i kontakt med ethanol uden og blive nedbrudt over tid.

I øvrigt vil en motor der køre på en mix af ethanol og benzin faktisk yde en smule mindre end en der køre på ren benzin grundet brændværdien faktisk er mindre for ethanol end benzin. Men det er der sjovt ingen der endnu har "brokket" sig over, men sådan er der så meget.   

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
El_Nino
For 3 timer siden, Forsvarsadvokat skrev:

Har droppet E5 benzin!

Din mening?

Kan min cykel køre på E10??

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsvarsadvokat
For 15 timer siden, Bare mig. skrev:

Hvis alle komponenterne i din motor og tanksystemet kan holde til E5 benzin, kan de også holde til E10. Det er ikke noget praktisk problem.

Problemet for teoretikerne er at nogle fabrikanter ikke har erklæret at deres produkter fra før 2011 kan holde til E10.

Det der er det praktiske problem med ethanol i benzinen, er at ikke alt gummi og plastic kan holde til at være i kontakt med ethanol uden og blive nedbrudt over tid.

I øvrigt vil en motor der køre på en mix af ethanol og benzin faktisk yde en smule mindre end en der køre på ren benzin grundet brændværdien faktisk er mindre for ethanol end benzin. Men det er der sjovt ingen der endnu har "brokket" sig over, men sådan er der så meget.   

Hilsen Mig.

Ja jeg forstår heller ikke at så godt som ingen har fået oplysninger om denne benzin ændring!

Min bil er produceret før 2010, og man siger nu at den og disse biler skal have E5 benzin.

Da jeg tankede forleden lagde jeg ikke mærke til at der stod E10, og havde ikke fået oplyst, at dette kunne være et problem for min bil.

Men jeg har fundet ud af Q8 stationer stadig har E5 benzin, så der kører jeg nok ud næste gang jeg skal tanke. :D 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...