Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Forsvarsadvokat

Virker skolereformen?

Recommended Posts

Forsvarsadvokat

Virker skolereformen?

https://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_62379/cf_202/Klik_her_for_at_l-se_fakta_om_folkeskolereformen.PDF/

Problemet med folkeskolereformen var måske at politikerne ville betragte det som en normal arbejdsplads, som kendt fra det øvrige arbejdsmarked fra kl. 8 til 16?

Men lærerne har også arbejdstid udenfor skolen med forberedelse til undervisning af børnene, samt til opgaverettelser og meget mere!

Derfor kan man ikke putte lærerne ind i et fast arbejds skema, når de har med mennesker at gøre - børnene og kontakter til forældrene?

Din mening?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe

Reformen er ikke særlig detaljeret om, hvad den ekstra tid i skolen skal bruges til?

Ideen ser mere ud til at være, at forældrene skal aflastes ved, at børnene bliver i skolen, indtil forældrene også får fri. Dette kan opnås ved, at børnene laver deres lektier på skolen og under opsyn, indtil de får fri. Er det en lærer, der har opsynet, kan vedkommende eventuelt forberede sig samtidigt.

Egentlig undervisning er umulig at gennemføre længere end allerhøjest omkring 6 timer om dagen. For børnene er alt for trætte til at kunne høre efter sidst på dagen. Da må de i stedet skrive stile, regne opgaver eller lignende, hvis tiden skal udnyttes. Dette gjaldt også, da jeg underviste på gymnasiet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Det kan siges ganske kort:

Nej intet ved den virker .....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 3 timer siden, Erpe skrev:

Reformen er ikke særlig detaljeret om, hvad den ekstra tid i skolen skal bruges til?

Ideen ser mere ud til at være, at forældrene skal aflastes ved, at børnene bliver i skolen, indtil forældrene også får fri. Dette kan opnås ved, at børnene laver deres lektier på skolen og under opsyn, indtil de får fri. Er det en lærer, der har opsynet, kan vedkommende eventuelt forberede sig samtidigt.

Egentlig undervisning er umulig at gennemføre længere end allerhøjest omkring 6 timer om dagen. For børnene er alt for trætte til at kunne høre efter sidst på dagen. Da må de i stedet skrive stile, regne opgaver eller lignende, hvis tiden skal udnyttes. Dette gjaldt også, da jeg underviste på gymnasiet.

Det handler om folkeskolereformen og ikke, hvad de gør på symnasiet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 3 timer siden, Forsvarsadvokat skrev:

Virker skolereformen?

https://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_62379/cf_202/Klik_her_for_at_l-se_fakta_om_folkeskolereformen.PDF/

Problemet med folkeskolereformen var måske at politikerne ville betragte det som en normal arbejdsplads, som kendt fra det øvrige arbejdsmarked fra kl. 8 til 16?

Men lærerne har også arbejdstid udenfor skolen med forberedelse til undervisning af børnene, samt til opgaverettelser og meget mere!

Derfor kan man ikke putte lærerne ind i et fast arbejds skema, når de har med mennesker at gøre - børnene og kontakter til forældrene?

Din mening?

Jeg har kun været lærer i folkeskolen før reformen, og der var én ting, jeg var imod, og det var den manglende mulighed for at skelne mellem fritid og arbejde. Specielt, når det kom til kontakten mellem forældrene. Det kan godt være, man er online konstant i dag, men jeg vil have ret til min fritid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 22 minutter siden, homofaber skrev:

Det handler om folkeskolereformen og ikke, hvad de gør på symnasiet.

Ja. Men problemet med, at eleverne er for trætte i 6-7 time til bare at kunne sidde stille og høre læreren gennemgå noget, er det samme i folkeskolens ældste klasser og på gymnasiet. Derfor er det relevant!

Det er en hel del år siden, at jeg underviste i gymnasiet. Men jeg husker stadig en 1. g klasse, som jeg cirka hver anden dag havde i første time og hver anden i sidste time. Det var overhovedet ikke den samme klasse at undervise. For i 1. time var de ivrige, oplagte og koncentrerede. Men i sidste time var de fnisende og pjattede og kunne slet ikke koncentrere sig. Derfor lærte man som lærer jo at bruge de sidste timer helt anderledes end morgentimerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsvarsadvokat
For 19 timer siden, homofaber skrev:

Jeg har kun været lærer i folkeskolen før reformen, og der var én ting, jeg var imod, og det var den manglende mulighed for at skelne mellem fritid og arbejde. Specielt, når det kom til kontakten mellem forældrene. Det kan godt være, man er online konstant i dag, men jeg vil have ret til min fritid.

"Forud for forhandlingerne i sin tid har KL stillet krav om en ny arbejdstidsaftale, der går ud på, at det fremover er skolelederne, der skal bestemme fordelingen af timer for hver enkelt lærer.

Oveni skal der ikke længere være en øvre grænse for antallet af undervisningstimer.

I praksis vil det betyde, at det er op til skolelederen at bestemme, hvor mange timer lærerne skal bruge på at undervise, og hvor mange timer de skal bruge på forberedelse, skole-hjem-samarbejde og andre opgaver."

Konflikten gik altså i hovedtræk på, om det var skolelederne der skulle bestemme arbejdstiden, eller som det historisk var lærerne selv der kunne bestemme deres egen arbejdstid!

Jeg mener stadig, at det er svært at sætte en bestemt arbejdstid for særlig lærergerningen, som har med børns undervisning at gøre, samt arbejdsopgaver uden for selve skoletiden som relaterer til jobbet! :D

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Jeg synes, det bedste er at gå tilbage til 80'erne og 90'erne angående folkeskolen. Jeg har to søskende, der afsluttede folkeskole i slutningen af 80'erne og begyndelsen af 90'erne, og det var perfekt, hvordan skole og fritid var afbalanceret. Fri de første to timer, eller have fri allerede efter fire timer i skolen. De lande, vi ofte sammenligner os med, ligger langt foran os, fordi den sidste reform, de havde, var for 40 - 45 år siden. Nu er det ikke, at alle forældre er hjemme kl. 16:00 eller før. Mit arbejde er ret uforudsigeligt. Jeg er måske hjemme kl. 15.00, men også kl. 20.00 eller 22.00. Og min kone hun arbejder undertiden morgen- eller aftenvagt dvs. op til kl. 22:00. Vores børn måtte lejlighedsvis forholde sig til det faktum, at være alene derhjemme. De var aldrig triste eller havde andre problemer på grund af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dandegn
Skrevet (redigeret)

At være lærer er ikke et arbejde !

At være lære er at lærer mennesker færdigheder - sociale, faglige og samfundsmæssige - at betragte

det som et arbejde er forkert.

Engang kaldte man det at være lærer "et kald" jo jo et lidt gammelt ord - men at være lærer er tættere på at være et kald end at være et arbejde.

Hvis en lærer anser sit arbejde for at være et arbejde, skulle han/hun finde et andet arbejde 🙂

Redigeret af Dandegn

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 10 timer siden, Dandegn skrev:

At være lærer er ikke et arbejde !

At være lære er at lærer mennesker færdigheder - sociale, faglige og samfundsmæssige - at betragte

det som et arbejde er forkert.

Engang kaldte man det at være lærer "et kald" jo jo et lidt gammelt ord - men at være lærer er tættere på at være et kald end at være et arbejde.

Hvis en lærer anser sit arbejde for at være et arbejde, skulle han/hun finde et andet arbejde 🙂

Du kan nedlægge hele uddannelsessystemet, hvis du kun vil have lærere, der betragter deres undervisning som et kald, som de ville udføre selv, hvis de ikke fik løn for det. For det er nok højest omkring 0,5% af lærerne, der er af denne type. Nøjagtigt som det er inden for alle andre erhverv.

I mange andre erhverv er der dog tre typer. For udover arbejde eller kald er der jo også dem, der i stedet betragter deres job som en karriere, hvor de hele tiden ønsker at komme videre. De findes til dels også blandt lærere, der så ønsker at blive skoleledere eller lignende. Men dermed forlader de jo jobbet som egentlige undervisere. Så de opfylder jo heller ikke dit ideal om, at lærere (ligesom præster?) skal se deres job som et kald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...