Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Lucianone

Gør elektroniske medier de unge til sociale analfabeter?

Recommended Posts

Lucianone
Skrevet (redigeret)

Jeg havde en lidt sælsom oplevelse i går. Jeg var ude i byen på et sted, hvor der var mennesker i alle aldre. Lige fra 20 til 80. Det, der slog mig, var at mens alle de modne og ældre snakkede med hinanden face to face, så observerede jeg flere unge mennesker stå konstant med mobiltelefonen fremme og med fjæset gravet ned i den. Med unge mener jeg ikke teenagere, men unge voksne mennesker fra ca. 20 til 31-32 år. Pludselig slog det mig, at nogle af dem stod og skrev/chattede med folk, der var inde i selve rummet. Det var tydeligt at se, fordi når de havde skrevet, så opsøgte de hinanden bagefter o.s.v.

Jeg har længe tænkt, at jeg synes, at det har taget totalt overhånd med folks brug af smartphones og sociale medier. Og jeg har intuitivt altid fornemmet, at det næppe var sundt især for unge mennesker, når de som 5-7 årige får en smartphone i hånden og er på den halvdelen af døgnet.

Det ser ud til, at vi i denne unge generation, d.v.s. folk i tyverne, er ved at se de første sørgelige konsekvenser af, når børn vokser op med en mobiltelefon i hånden. Det gør dem simpelthen til sociale analfabeter, som har svært ved at føre en samtale face to face med andre mennesker. Men har brug for at bruge mobiltelefonen som et slags skjold, fordi de måske er for generte og autistisk indesluttede til at turde føre en samtale med folk ansigt til ansigt!

Jeg bor selv et stenkast fra et gymnasium, hvor det naturligvis er teenagere der går (16-19 år de fleste, vil jeg tro). Stort set hver dag observerer jeg, at når de unge går til og fra skole, hvorledes, de har mobiltelefonitis og konstant går med fjæset begravet nede i telefonen. 

Måske burde man indføre en strammere kontrol over de unges mobilforbrug? Jeg tror, at mobiltelefoni er lige så skadelig for de unge som så  meget andet, som alkohol, tobak, usikker sex o.s.v. Så hvorfor ikke også regulere den slags gennem lovgivningen?

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Dette billede illustrerer meget godt, hvad jeg mener. De unge er ved at udvikle sig til en smartphone-zombie generation....

2_zing_1.jpg

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg ser det lidt som da man fik at vide at børn tog skade af at se tegnefilm. 

Elektroniske hjælpemidler vil blive en fast del af vores daglige og sociale liv. Det er kommet for at blive. Og som alt andet, så er overforbrug ikke godt.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 8 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Jeg ser det lidt som da man fik at vide at børn tog skade af at se tegnefilm. 

Elektroniske hjælpemidler vil blive en fast del af vores daglige og sociale liv. Det er kommet for at blive. Og som alt andet, så er overforbrug ikke godt.

Jo jo, men det er også netop overforbruget, jeg taler om. Jeg synes, at rigtige mange unge HAR et overforbrug. 

Tegnefilm eller andre film er også fint i små doser. Men sidder ungen 8 timer om dagen og ser tv, er det jo heller ikke sundt....

Jeg taler om, når unge mennesker er ude og cykle og ved hvert stop for rødt lige skal hive telefonen frem og tjekke beskeder. Det finder jeg sygeligt og absurd. Og jeg taler om, når de unge sidder eller går 4-5 på række og ingen taler med hinanden - men alle har telefonen fremme og kigger ned i den. Det finder jeg ligeledes sygeligt og absurd!

Eller jeg taler om, når folk skal sidde og tjekke telefon midt i aftensmaden. Det er der mange unge, der gør. Ja - ikke kun unge. I min familie er telefoni bandlyst ved bordet. Sådan mener jeg også, at det bør være i f.eks. et hjem med børn.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, Lucianone skrev:

Jeg har længe tænkt, at jeg synes, at det har taget totalt overhånd med folks brug af smartphones og sociale medier. Og jeg har intuitivt altid fornemmet, at det næppe var sundt især for unge mennesker, når de som 5-7 årige får en smartphone i hånden og er på den halvdelen af døgnet.

Jeg tror det bliver meget værre, det vi ser nu er kun begyndelsen.

Jeg fik min første mobiltelefon da jeg ventede den yngste (i år 2000), så mine børn er ikke vokset op med en mor, der sad med næsen i sin telefon.

Mine børn er 19 og 23, den ældste var ca. 8 da hun fik sin første mobiltelefon (og det var kun fordi hun havde et godt stykke vej til skole), de var 6 og 10 før vi fik internet. De købte hver især pc for deres konfirmationspenge. Smartphones fik de først da de selv tjente penge og selv kunne betale for dem.

Men mine børn passer meget fint på beskrivelsen i startindlægget.

Men nu vokser mange børn op med, at deres mor (og måske far?) har travlt med de sociale medier. Når jeg gik med mine børn i barnevogn eller klapvogn snakkede jeg meget med dem om det vi så på vores vej, men nu ser jeg mange mødre med børn, som går og snakker i telefon mens barnet bare sidder i vognen og kigger.

Ved juletid hørte jeg et par beretninger, hvor nogen havde observeret kvinder med børn i toget, hvor børnene var en reel pestilens for de andre rejsende mens børnenes mor sad med næsen i en smartphone.

I min omgangskreds har jeg en familie med flere børn, da børnene var små var de "lidt" af en udfordring p.g.a. manglende grænsesætning fra forældrene, men efterhånden som børnene er blevet større er de blevet mindre irriterende. Men grunden til, at børnene er blevet mindre irriterende er hverken opdragelse eller, at de er blevet mere fornuftige med alderen, grunden er udelukkende, at hvert barn nu har en I-pad og/eller en smartphone, som de er optaget af.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FraDK

Ja – det er bare EN af grundene til at jeg har valgt ikke at blive lærer…

Jeg kan jo ligefrem høre børnene tænke: ”Hvorfor skal vi lære hovedstæder, når vi kan google dem?”

Eller...”Hvorfor skal vi ku beregne 35*990, når vi kan bruge mobilen til det?”

Og i dag kan ungerne sidde og skrive...I ❤️ it og...Its 4 u… eller...d r rigtigt nok…

Almen didaktik havde ik været noget værd, da JEG kom op i de høje klassetrin… For vi var for trætte af at gå i skole. :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det tror jeg du har ret i.

Jeg obeservere samme tildens når jeg kører i tog især. Kan gode være der sætter sig en fremmed pige eller kvinde over for en, fordi der ikke er plads andre steder.

Så forsøger jeg at snakke lidt med dem. Ikke noget flirt eller noget, bare alm gråvejrssnak, nå hvor skal du da hen i dag osv ?

Men så beder de en holde kæft fordi de laver noget på telefonen. Ved ikke lige om de spille Angry birds, eller bare SMSer med en Veninde GG.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 26 minutter siden, snoozz skrev:

Jeg obeservere samme tildens når jeg kører i tog især. Kan gode være der sætter sig en fremmed pige eller kvinde over for en, fordi der ikke er plads andre steder.

Så forsøger jeg at snakke lidt med dem. Ikke noget flirt eller noget, bare alm gråvejrssnak, nå hvor skal du da hen i dag osv ?

Men så beder de en holde kæft fordi de laver noget på telefonen. Ved ikke lige om de spille Angry birds, eller bare SMSer med en Veninde GG.

Ja, smartphone-zombie-generationen har tilsyneladende tabt evnen til at være til stede i nuet og være sociale med andre mennesker af kød og blod. I stedet trækker de sig ind i deres egen lille fantasiverden på nettet, hvor de har fiktive venner og kan spille prinser og prinsesser med styr på livet - hvis deres eget ægte liv er en smule for trivielt.

Man ser næsten heller aldrig børn lage udendørs mere. De sidder alle sammen inde på deres værelser og leger med elektroniske vidundere. Smartphone, IPhone, tv, computer, Xbox, PlayStation o.s.v. Da jeg var dreng, spillede vi fodbold næsten hver dag. I dag sidder drenge bare og gamer hele dagen foran en computer, mens de bælrer energidrikke i sig og guffer chips dagen lang (når de er 20-25 år er mange af dem allerede kvabsede og overvægtige!). I går stod jeg i køen i supermarkedet bag ved en teenagedreng på 16-17 år. Hvad købte han? Jo, energidrik og chips!! - Og pigerne sidder og kigger ned i deres smartphone 12 ud af deres 16 vågne timer i døgnet. Når de cykler og stopper op for rødt, hiver de desperat deres telefon frem. Fordi så har de allerede abstinenser over at have cyklet 500 meter siden de sidst tjekkede telefonen!!

Mens jeg skriver dette, kigger jeg ud ad vinduet. Og der ser jeg en fyr og en pige på ca. 20 år (begge to). De har begge telefonen fremme. Meget typisk!

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ieet
1 time siden, snoozz skrev:

Hej Snoozz,

Basseret på tidligere skriverier fra dig, drikker du en hel del alkohol, er tandløs og dårligt gående... jeg ville også frabede dig at snakke. Og Mobiltelefonen kunne meget vel være en "høflig undskyldning" for at du ikke skulle snakke med mig.

Med venlig hilsen

Ieet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
On ‎14‎-‎01‎-‎2020 at 12:00, Entrelac skrev:

Når jeg gik med mine børn i barnevogn eller klapvogn snakkede jeg meget med dem om det vi så på vores vej...

Ja, det samme når vi kørte i bil - ungerne lyttede og spurgte faktisk ind til hvad jeg fortalte om det vi så på turen - de læste måske tegneserier, legede 'gul bil' - eller simpelthen bare sloges med hinanden, som normale søskende jo gør af og til.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...