Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Recommended Posts

ky-

Hvad er det med olie der bliver dårligt? Er ikke den store kok, men jeg laver da mad til mig selv og bruger også af og til madolie, fx til stegning eller salatdressing. 
Efter en grim omgang diare som nok skyldtes olie (til dressing) der var blevet for dårligt er jeg blevet mere opmærksom på at prøvesmage olie før jeg bruger det, og forbavsende ofte er det dårligt.  Der kan selvfølgelig være lidt bitterstoffer som jeg ikke tror gør noget men nogle gange smager det alt for bittert, måske det man kalder harskt. Tilmed længe før udløbsdatoen. Sidste gang var det en jomfruolivenolie fra Firstprice, jeg havde lige åbnet den for første gang, og den smagte helt igennem bittert, dårligt. Det var i slutningen af 2019 og den skulle have  kunnet holde til engang i 2021.  Den smagte ikke helt lige så grimt som den af samme slags og mærke der gav diare , (som jeg et par dage senere undersøgte ved at tage en teskefuld, det var alt for meget, det var lige før det var nok til at kunne gøre en dårlig) men den smagte virkelig bittert og dårligt; det kan ikke være meningen, og den sidste nye jeg købte var og er da også helt anderledes og brugbar, det er en olivenolie men ikke jomfruolivenolie, men det er vel ikke derfor.
Har også oplevet at andre olier og andet end olivenolie er blevet dårligt, men husker ikke hvad der stod om holdbarheden og hvor længe de havde været åbne, måske et helvt år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ky-

Nu jeg tænker og regner på det, så havde i hvert fald en af de andre olier som jeg nævnte også blev dårlige nok kun været købt og dermed åbnet højst 2-4 måneder forinden, det var en økologisk olivenolie af et andet mærke end Firstprice. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Lyder utroligt, der skal rigtigt meget til før madolie bliver dårlig, og skal den blive så dårlig at man bliver syg af den, er det nok snarere fordi olien er forurenet med noget man bliver syg af, i hvert fald så længer den er opbevaret ved stuetemperatur eller på køl.

Madolie kan med tiden ændre farve, og smag, og kan blive harsk i smagen, men det tager lang tid

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ky-
For 4 timer siden, basle72 skrev:

Lyder utroligt, der skal rigtigt meget til før madolie bliver dårlig, og skal den blive så dårlig at man bliver syg af den, er det nok snarere fordi olien er forurenet med noget man bliver syg af, i hvert fald så længer den er opbevaret ved stuetemperatur eller på køl.

Madolie kan med tiden ændre farve, og smag, og kan blive harsk i smagen, men det tager lang tid

Måske har jeg så været meget uheldig i løbet af kort tid. Jeg husker da heller ikke fra tidligere at der var et problem som jeg forbandt med for gammel olie, men kan heller ikke udelukke jeg bare ikke var klar over det var det der fik det til at smage lidt forkert. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...