Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Gruppering vil mindes dræbt iransk general på Rådhuspladsen: »Kom

Recommended Posts

Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 5 timer siden, homofaber skrev:

Inden I kommer for godt igang, så var Soleimani under kampen mod ISIS i det nordlige Irak for nogle år siden til gavn for USA og arbejde sammen med irakiske styrker mod ISIS. ISIS har også hyldet drabet på Soleumani. Omvendt har Trump støttet Saudi-Arabien som er mere end glad for at levere ideologisk kamptræning til ISIS. Saudi-arabien og Iran er de to store fjender i regionen. Alle fører stedfortræderkrige i Mellemøsten og det er ikke første gang. Iranerne har ikke mindre ret til at sørge over tabet af Soleimani, fordi han forsvarede Iran mod ISIS - og omvendt har dem, der blev ofre for Irans blodige indblanding i Irak efter 2003 heller ikke mindre ret til at kritisere Irans rolle. Der er meget få lande og grupper, der ikke har blod på hænderne og derfor giver det ikke ret meget mening at kritisere eller forsvare grupper, når det kommer til Mellemøsten. Hopper man blindt med på fordømmelsen af Iran uden at se på de geopolitiske interesser i Mellemøsten, kommer det nemt til at styrke andre fjenders tilsteværelse, for USA har ingen ret til at trække Europa ind i det spil. Og med det tænker jeg på på europæisk eksport til Iran, som først blev ødelagt da USA trak sig fra rammeaftalen med Iran og nu er den helt død, for ingen tør genoptage investering i Iran.

Ingen tvivl om, at der sikkert er nogle flere nuancer i det, end hvad kommer frem i de vestlige mainstrammedier.

Licensnægteren på den anden debat har jo også argumenteret for, at Soleumani i virkeligheden kæmpede imod NWO. 

Så ofte kan der være en subtil grænse mellem terrorist og frihedskæmper. Jeg har ikke p.t. sat mig nok ind i tingene til, at jeg vil tage 100% stilling. Men jeg anerkender, at der sikkert er en del nuancer i sagen. Og derfor skal man passe på med at drage forhastede konklusioner. Bare se, hvordan samtlige vestlige medier og politikere faldt i med samlede ben for nogle år siden, da Gaddafi skulle dæmoniseres. Nogen engel var han vel næppe. Men det er siden kommet frem, at mange libyere faktisk godt kunne lide ham. Så slem en diktator, som han blev gjort til, tvivler jeg på, at han var....

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
1 time siden, El_Nino skrev:

Jaeh Jojojo  du har nok ret - Rusland har kun bevæget sig meget langsomt i den tid Putin har været på posten.🙄

Og muligt kan de lide det, altså ikke at få et svar, vel vidende at de ikke vil kunne lide svaret. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Well, begivenheden foregik nu stille og roligt. Så jeg er ikke så forarget over det. Hvis det er sandt, at manden var islamist og sharia-tilhænger, kan man selvfølgelig undres over, at folk, der støtter ham, ikke bare tager ned til de varme lande i stedet.

Men måske har vi ikke fået hele sandheden om generalen i de vestlige medier? Hvis han var med til at bekæmpe ISIS, må det betyder, at der er nogle nuancer i det hele, som de vestlige medier ikke vil have frem. Måske fordi de har en agenda med at dæmonisere den dræbte general og Iran....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
El_Nino
For 42 minutter siden, Lucianone skrev:

Well, begivenheden foregik nu stille og roligt. Så jeg er ikke så forarget over det. Hvis det er sandt, at manden var islamist og sharia-tilhænger, kan man selvfølgelig undres over, at folk, der støtter ham, ikke bare tager ned til de varme lande i stedet.

Men måske har vi ikke fået hele sandheden om generalen i de vestlige medier? Hvis han var med til at bekæmpe ISIS, må det betyder, at der er nogle nuancer i det hele, som de vestlige medier ikke vil have frem. Måske fordi de har en agenda med at dæmonisere den dræbte general og Iran....

Mener ikke at have set noget om, at Iran bekæmpede ISIS; nok er de tros modstandere, men det var jo (for den største part) Kurderne, YPG-styrkerne sammen med SDF-grupperne  O G  amerikanerne, som nedkæmpede ISIS. Muligt at de iranske QUDS grupperinger i Irak har deltaget, men jeg kan ikke finde noget.

Er der nogen herinde, som kan DET?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
1 time siden, Lucianone skrev:

Vi får sbsolut ikke hele billedet fra medierne. De viser det de ønsker at vise.

Soleimani og Iran har stået bag en række angreb mod USA og deres allierede de seneste 7-8 måneder. Det var kun et spørgsmål om tid inden der kom en reaktion og det kom altså ved at likvidere Soleimani. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
For 5 timer siden, Lucianone skrev:

Så nemt er det ikke. Hvis man befinder sig i Iran som borger, er det naturligt at se ISIS som en trussel, som man også gør i Europa. Det samme med Al-Qaeda. AQ og ISIS ser Iran som en fjendtlig stat. Derfor er det ikke underligt eller nogen hemmelighed, at USA og Iran kan arbejde sammen mod en fælles fjende. Omvendt, hvis man er iraker kan jeg også godt forstå, at man kan være træt af både USA's og Irans tilstedeværelse, for de har begge to været med til at destabilisere landet/regionen. Derfor finder man iranere, der synes, Soleimani var en helt og man finder dem, som er glad for at han er væk. Det handler også for nogle mere om nationalitet end religion. Iranere er først og fremmest iranere, mener de. Shiismen, som de fleste iranere er, har ikke deres oprindelse i Iran, men derimod i det nuværende Irak i Najaf og Karbala. Det handler lidt om, hvad man vægter højest - nationalt tilhørsforhold/idoldyrkelse af Iran eller trossmæssigt fællesskab inden for shiismen. De to grupper kan godt blive rigtig uenig. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber
Skrevet (redigeret)
On 12.1.2020 at 20:04, Lucianone skrev:

Ingen tvivl om, at der sikkert er nogle flere nuancer i det, end hvad kommer frem i de vestlige mainstrammedier.

Licensnægteren på den anden debat har jo også argumenteret for, at Soleumani i virkeligheden kæmpede imod NWO. 

Så ofte kan der være en subtil grænse mellem terrorist og frihedskæmper. Jeg har ikke p.t. sat mig nok ind i tingene til, at jeg vil tage 100% stilling. Men jeg anerkender, at der sikkert er en del nuancer i sagen. Og derfor skal man passe på med at drage forhastede konklusioner. Bare se, hvordan samtlige vestlige medier og politikere faldt i med samlede ben for nogle år siden, da Gaddafi skulle dæmoniseres. Nogen engel var han vel næppe. Men det er siden kommet frem, at mange libyere faktisk godt kunne lide ham. Så slem en diktator, som han blev gjort til, tvivler jeg på, at han var....

Naturligvis har USA også en interesse i at dæmonisere Iran. Det gælder jo alle parter, som også miskriditerer deres modstandere. USA vil for eksempel ikke tillade den iranske udenrigsminister indrejsetilladelse/visum til FN. Det er ikke set før i international politik. Selv Ahmadinejad fik både taletid her og der i USA og tilladelse til at komme ind i landet.

Redigeret af homofaber

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...