Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Gruppering vil mindes dræbt iransk general på Rådhuspladsen: »Kom

Recommended Posts

dewey

https://www.berlingske.dk/samfund/gruppering-vil-mindes-draebt-iransk-general-paa-raadhuspladsen-kom-og

Den iranske general Qassem Soleimani, som fredag d. 3. januar blev likvideret af USA i et droneangreb, har orkestreret militæroffensiver, henrettelser og undertrykkelser af demonstrerende befolkninger.

Nu har en gruppe personer varslet, at de vil mindes den kontroversielle general som en martyr på Rådshuspladsen i København søndag aften klokken 18.

I Facebook-begivenheden omtaler arrangørerne begivenheden som en mindehøjtidelighed og likvideringen af general Soleimani som et terrorangreb.

»Kom og tænd et lys for ofrene af terrorangrebet,« lyder opfordringen i teksten, hvor general Soleimani og de andre dræbte i angrebet betegnes som martyrer.

»Fredag d. 3 januar 2020. En dato vi for altid vil huske. Den dag stod vi nemlig op til nyheden om, at to højtstående personer samt flere respektive martyrer blev dræbt,« lyder det fra arrangørerne.

Ud over likvideringen af Soleimani henviser arrangørerne til likvideringen af den irakiske paramilitære kommandør Abu Mahdi al-Muhandis, som ligeledes blev dræbt af USA den 3. januar.

Ifølge beskrivelsen af mindehøjtideligheden på Facebook står en lang række privatpersoner og frivillige arrangører bag begivenheden.

Berlingske har forgæves forsøgt at få en kommentar fra manden, som fremgår som hovedarrangør af begivenheden.

Allerede nu har to andre grupperinger varslet moddemonstrationer, herunder en begivenhed der tilsyneladende er arrangeret af Stram Kurs og partileder Rasmus Paludan.

Københavns Politi bekræfter overfor Berlingske, at der er givet tilladelse til en demonstration søndag klokken 18 på Rådhuspladsen, og at andre grupperinger også har bedt om tilladelse til at dukke op. Ifølge Ritzau ventes det, at der samles mellem 10 og 100 personer til mindehøjtideligheden for general Soleimani.

Naser Khader, udenrigsordfører i de Konservative, kalder over for Ritzau arrangementet for »dybt, dybt forkasteligt«.

Det mener jeg også, at det er dybt, dybt forasteligt at tillade denne omtalte mindehøjtidelighed, det er tillige respektløst over for de pårørende til ofrene for det nedstyrtede ukrainske fly, der var følge af USA's likvidering af Qassem Soleimani.

Hvad mener du om omtalte mindehøjtdelighed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rudi W
Skrevet (redigeret)

Jo, men de islamiske indtrængere bruger jo med jævne mellemrum Rådhuspladsen i Danmarks hovedstad til deres formål. Så dette bør ikke overraske nogen.

Ifølge 24nyt.dk kommer i hvert fald nogle af arrangørerne fra Imam Ali Moskéen på Vibevej i København.

https://24nyt.dk/muslimer-i-danmark-hylder-terroristledere-med-mindehoejtidelighed-paludan-kommer-med-sin-egen-demonstration/

Paludans demonstration på samme tidspunkt er ikke "tilsyneladende", med mindre politiet forbyder den. Han fortæller i en mail, sendt til omtalte net-avis, at hans demonstration vil fejre aflivningen af terroristerne Haj Qasim Soleimani og Abu Mahdi Al-Muhandis samt de respektive grise og hunde i deres følge.

Redigeret af Rudi W

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Jeg synes det er ufattelig trist at mine skattekroner skal bruges på at hylde en terrorist. 

Men mon ikke PET finder det interessant. De har trods alt en fantastisk mulighed for at se hvem og hvor mange som støtter terrorisme og ekstremisme. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Det er usmageligt. 

På sammen måde som når Rasmus får lov til sine provokationer, eller nazister får lov at marchere.

Men det er jo en præmis for vores demokrati.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 3 timer siden, dewey skrev:

https://www.berlingske.dk/samfund/gruppering-vil-mindes-draebt-iransk-general-paa-raadhuspladsen-kom-og

Den iranske general Qassem Soleimani, som fredag d. 3. januar blev likvideret af USA i et droneangreb, har orkestreret militæroffensiver, henrettelser og undertrykkelser af demonstrerende befolkninger.

Nu har en gruppe personer varslet, at de vil mindes den kontroversielle general som en martyr på Rådshuspladsen i København søndag aften klokken 18.

I Facebook-begivenheden omtaler arrangørerne begivenheden som en mindehøjtidelighed og likvideringen af general Soleimani som et terrorangreb.

»Kom og tænd et lys for ofrene af terrorangrebet,« lyder opfordringen i teksten, hvor general Soleimani og de andre dræbte i angrebet betegnes som martyrer.

»Fredag d. 3 januar 2020. En dato vi for altid vil huske. Den dag stod vi nemlig op til nyheden om, at to højtstående personer samt flere respektive martyrer blev dræbt,« lyder det fra arrangørerne.

Ud over likvideringen af Soleimani henviser arrangørerne til likvideringen af den irakiske paramilitære kommandør Abu Mahdi al-Muhandis, som ligeledes blev dræbt af USA den 3. januar.

Ifølge beskrivelsen af mindehøjtideligheden på Facebook står en lang række privatpersoner og frivillige arrangører bag begivenheden.

Berlingske har forgæves forsøgt at få en kommentar fra manden, som fremgår som hovedarrangør af begivenheden.

Allerede nu har to andre grupperinger varslet moddemonstrationer, herunder en begivenhed der tilsyneladende er arrangeret af Stram Kurs og partileder Rasmus Paludan.

Københavns Politi bekræfter overfor Berlingske, at der er givet tilladelse til en demonstration søndag klokken 18 på Rådhuspladsen, og at andre grupperinger også har bedt om tilladelse til at dukke op. Ifølge Ritzau ventes det, at der samles mellem 10 og 100 personer til mindehøjtideligheden for general Soleimani.

Naser Khader, udenrigsordfører i de Konservative, kalder over for Ritzau arrangementet for »dybt, dybt forkasteligt«.

Det mener jeg også, at det er dybt, dybt forasteligt at tillade denne omtalte mindehøjtidelighed, det er tillige respektløst over for de pårørende til ofrene for det nedstyrtede ukrainske fly, der var følge af USA's likvidering af Qassem Soleimani.

Hvad mener du om omtalte mindehøjtdelighed?

Jeg er enig med Nasar Khader, og ville ønske at de ville gøre det i stilheden, ligesom Nordfront æres Søren Kams minde

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 3 timer siden, ThomasSneum skrev:

Det er usmageligt. 

På sammen måde som når Rasmus får lov til sine provokationer, eller nazister får lov at marchere.

Men det er jo en præmis for vores demokrati.

Ja, det er jo ikke noget, vi bare kan og skal forbyde. Fordi ytringsfriheden kan ikke gradbøjes, thi så er det ikke længere ytringsfrihed, hvis man kun må ytre bestemte holdninger. Selvom jeg ikke altid er enig med dig, så er det godt, at du giver udtryk for, at du forstår og anerkender præmisserne for demokratiet. Man kan være uenige, man men så længe modparten overholder loven, kan man ikke forhindre folk i at ytre sig.

Derfor vil jeg til hver en tid forsvare både Paludan´s islamisters og nazisters ret til at ytre sig i det offentlige rum. Ligesom hvis nogen lavede en demonstration for f.eks. kvindeundertrykkelse, dyresex eller pædofili, skulle de have lov til det. Fordi uanset hvor ekstreme ens holdninger er, hører det med til demokratiet, at man har lov at ytre dem. Det er her, at jeg mener, at de, der angriber Paludan fysisk, har misforstået noget. De glemmer, at Paludan har helt ret til at ytre sig som han gør. Hvis man mener, at han går over stregen, må man anmelde ham for f.eks. racisme i stedet for at angribe ham korporligt!

Dog stiller jeg mig også spørgsmålet, hvad islamister laver i Danmark, hvis de bedre kan lide totalitær islamisme. Så undrer jeg mig over, om de ikke burde søge mod sydeligere himmelstrøg...

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
homofaber

Inden I kommer for godt igang, så var Soleimani under kampen mod ISIS i det nordlige Irak for nogle år siden til gavn for USA og arbejde sammen med irakiske styrker mod ISIS. ISIS har også hyldet drabet på Soleumani. Omvendt har Trump støttet Saudi-Arabien som er mere end glad for at levere ideologisk kamptræning til ISIS. Saudi-arabien og Iran er de to store fjender i regionen. Alle fører stedfortræderkrige i Mellemøsten og det er ikke første gang. Iranerne har ikke mindre ret til at sørge over tabet af Soleimani, fordi han forsvarede Iran mod ISIS - og omvendt har dem, der blev ofre for Irans blodige indblanding i Irak efter 2003 heller ikke mindre ret til at kritisere Irans rolle. Der er meget få lande og grupper, der ikke har blod på hænderne og derfor giver det ikke ret meget mening at kritisere eller forsvare grupper, når det kommer til Mellemøsten. Hopper man blindt med på fordømmelsen af Iran uden at se på de geopolitiske interesser i Mellemøsten, kommer det nemt til at styrke andre fjenders tilsteværelse, for USA har ingen ret til at trække Europa ind i det spil. Og med det tænker jeg på på europæisk eksport til Iran, som først blev ødelagt da USA trak sig fra rammeaftalen med Iran og nu er den helt død, for ingen tør genoptage investering i Iran.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsvarsadvokat

Nu er iranerne begyndt at demonstrere mod sig selv, da de har fundet ud at det var dem selv som skød flyet ned!

Ak ja, det trænger til en lille revolution og komme frem til nutiden, i stedet for at leve i år 600!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
Skrevet (redigeret)
For 58 minutter siden, Forsvarsadvokat skrev:

Nu er iranerne begyndt at demonstrere mod sig selv, da de har fundet ud at det var dem selv som skød flyet ned!

Ak ja, det trænger til en lille revolution og komme frem til nutiden, i stedet for at leve i år 600!

Rigtigt flot fra Iran at bekendtgøre at det var dem. Det sker sjælden

Vi drejer uret tilbage til 1988 da USA skød et fly fra Iran ned med 290 passagerer, eller tænker vi tilbage da Rusland for 4 år siden skød et Hollandsk fly MH17 ned over Ukraine.

Putins svar mangler stadigvæk, nok fordi de lever i år zero eller hvad ved jeg.

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
El_Nino
For 3 timer siden, Jojojo skrev:

Rigtigt flot fra Iran at bekendtgøre at det var dem. Det sker sjælden

Vi drejer uret tilbage til 1988 da USA skød et fly fra Iran ned med 290 passagerer, eller tænker vi tilbage da Rusland for 4 år siden skød et Hollandsk fly MH17 ned over Ukraine.

Putins svar mangler stadigvæk, nok fordi de lever i år zero eller hvad ved jeg.

Jaeh Jojojo  du har nok ret - Rusland har kun bevæget sig meget langsomt i den tid Putin har været på posten.🙄

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...