Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Et mærkeligt radio-fænomen.

Recommended Posts

snoozz

Kan nogen forklarer mig at hvis jeg skuer højt op for min Soundbar til mit TV, så kan jeg ganske ganske svagt høre radio i den? Altså vel og mærke med TVet slukket? Altså det er så svagt, at man kun lige kan genkende en sang. Det er vist P4 den spiller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 11 timer siden, snoozz skrev:

Kan nogen forklarer mig at hvis jeg skuer højt op for min Soundbar til mit TV, så kan jeg ganske ganske svagt høre radio i den? Altså vel og mærke med TVet slukket? Altså det er så svagt, at man kun lige kan genkende en sang. Det er vist P4 den spiller.

hvad er det for en soundbar og hvordan er den tilsluttet , wifi , toslink , digital phono , phono 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Den hedder Basetech. En billig en til omkring 300 kr hos Conrad.dk. Spiller forresten overraskende godt til den pris. Rigeligt til at jeg kan få naboerne til at klage.

Den er tilslutte med minijack - phono på Tvet (analogt). Den har slet ikke nogen trådløse funktioner, som Bluetooth, wifi eller lign.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
On 10.1.2020 at 15:26, snoozz skrev:

din soundbar må på en eller anden mærkelig måde opfange et radio signal , det kan godt betale sig at bruge lidt flere penge på en soundbar uden at du skal ud og betale en bondegård for en soundbar , du kan kigge på nettet der er flere test af soundbar i forskellige prisklasser 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nahh, det nu ikke fordi det generer voldsomt. Lyden er så lav, at det svarer til at du ligger din telefon ud på  badeværelset, og så går du ind i stuen og så er der nogen der taler meget meget lavt i telefonen. Og kun når der er skruet HELT op på fuldhammer (altså med alle andre lydkilder slukket, ellers kommer naboen hurtigt og brokker sig.

Var bare nysgerrig på hvordan det kan være den fanger et radiosignal, så når jo i princippet ikke er andet end en aktiv højtaler ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
On 10.1.2020 at 15:26, snoozz skrev:

Uden og kunne love det er den hele sandhed, har jeg har en forklaring på hvordan det kan ske at du høre uønskede signaler på soundbaren.

Det skyldes en dårlig skærmet ledning mellem soundbaren og kilden. For det kan lade sig gøre må der være en ulineær komponent et sted først i lydindgangen på soundbaren, det kan være en transistors basis-emitterstrækning eller en diode. Den komponent kommer dermed til at virke som en AM detektor på et kraftigt AM radiosignal som soundbarens indgang ser gennem den dårligt afskærmede ledning.

Det kan dog umuligt være P4 du kan ane, da den eneste kanal som DR sender over en AM sender vist normalt er special udsendelser, der bliver produceret til kun og blive udsendt via Kalundborg langbølgesender på 243 kHz. Jeg kan sjovt nok ikke finde en liste med programmernes sendetider på internettet men de plejer vist kun og sende fra kl. 6 til 8-9 stykker om morgenen, resten af tiden er der lukket.

Du kan prøve og lytte efter om det uønskede signal er der døgnet rundt og om det virkelig er P4 du hører.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
berthelsengunni

Det har jeg faktisk hørt om før. Jeg har set at der også var et fjernsyn i Poltergejst der kunne modtage stemmer slukket hvilket også kunne forklare hvis man hørte stemmer. Hører du også stemmer?

vh. Berthelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Haha Gunni ;)

Signalet er der døgnet rundt. Så det kan næppe være AM-kanalen hvis de kun sender mellem 6-9 , der sover jeg i øvrigt ;)

Nej jeg hører ikke stemmer i øvrigt - udover dem som er meningen skal være der ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 3 timer siden, snoozz skrev:

Signalet er der døgnet rundt. Så det kan næppe være AM-kanalen hvis de kun sender mellem 6-9 , der sover jeg i øvrigt ;)

Er det tilfældet, må det bero på du har en FM/DAB modtager der står og spiller P4 og som på en eller anden måde er tilkoblet fjernsynet og soundbaren men ikke har udgangen enabled så det kommer den vej ind.

Kalundborg langbølgesender mener jeg sender danske nyheder, morgen gudstjeneste samt morgengymnastik. Det er vist alt. 

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nej jeg har ingen former for radio tilsluttet. Jeg har en radio men den står ude i køkkenet, og ligeledes slukket. Det meste radio jeg hører, hører jeg via internettet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...