Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stig6499

Walkie talkie

Recommended Posts

Bare mig.
Skrevet (redigeret)
For 1 time siden, stig6499 skrev:

man bruger både am og fm 

SSB må folk skam også gerne bruge efter 2013 med en CEPT godkendt radio. Jeg kan se på dine walki talki's at de alle er fra efter 2013 og dermed CEPT godkendte. Omend den første, efter støvet at dømme, godt kunne være noget ældre.   😉

Hilsen Mig.

Redigeret af Bare mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, Bare mig. skrev:

Jo "skraldespandsbåndet" eksistere skam stadig. I dag (efter 2013) må de skam både bruge AM, FM og SSB modulation (en såkaldt CEPT godkendt radio). Det er også rigtigt der kom en lov engang fra før 1990, om at alle nye walki talkis skulle sende med FM modulation, modsat AM  som var den eneste tilladte modulation før ændringen. Til gengæld blev senderens udgangseffekt så hævet fra 1/2 til 4 Watt (ikke fem, som jeg kom til at skrive i et andet indlæg). Walki talki folket måtte dog stadig bruge deres gamle godkendte AM walkies.

Det er min opfattelse, at alle de walkie-klubber, der eksisterede dengang, omkring 1980'erne, som bl.a. arrangerede "rævejagt", bankospil o.l. ikke længere eksisterer.

Mit kendskab til dem er/var begrænset, men her på Midtsjælland var der Golf-klubben, og så vidt jeg husker hørte Ubåd-klubben til i Køge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Skrevet (redigeret)
For 7 timer siden, Entrelac skrev:

Det er min opfattelse, at alle de walkie-klubber, der eksisterede dengang, omkring 1980'erne, som bl.a. arrangerede "rævejagt", bankospil o.l. ikke længere eksisterer.

Mit kendskab til dem er/var begrænset, men her på Midtsjælland var der Golf-klubben, og så vidt jeg husker hørte Ubåd-klubben til i Køge.

Oha, nu kender jeg ikke rigtig noget til walkie talkie bevægelsen som sådan. Jeg har lige været inde og lytte på "skraldespandsbåndet" (27 mHz) for sjov og der er ingen aktivitet overhovedet at høre. Om der kommer til at ske noget i aften ved jeg ikke. Det skal dog lige siges jeg ingen lodret pisk har og slutte min modtager til og det gør jeg ikke har de bedste antenneforhold til at lytte efter dem. Generelt er både radioamatøre og walki talki folket nok en uddøende race, da der ingen unge folk kommer til. Og den kommunikation de unge har sammen er gået over på iPhone og fjæsbogen og har helt skiftet karakter i forhold til før hvor verden gik af lave. Du kan i øvrigt selv se hvor få der bruger Jubii i forhold til for 5 år siden. 

Men vi kan da spørge Pernille Vermund alias Stig, om hun/han høre nogle der bruger en Privatradio (PR27), som det vist officielt hedder. Vedkommende burde jo have de allerbedste muligheder for at kunne lytte, med på alt det specialudstyr vedkommende er i besiddelse af ?    🙂

Hilsen Mig.

Redigeret af Bare mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 8 timer siden, Bare mig. skrev:

Oha, nu kender jeg ikke rigtig noget til walkie talkie bevægelsen som sådan. Jeg har lige været inde og lytte på "skraldespandsbåndet" (27 mHz) for sjov og der er ingen aktivitet overhovedet at høre. Om der kommer til at ske noget i aften ved jeg ikke. Det skal dog lige siges jeg ingen lodret pisk har og slutte min modtager til og det gør jeg ikke har de bedste antenneforhold til at lytte efter dem. Generelt er både radioamatøre og walki talki folket nok en uddøende race, da der ingen unge folk kommer til. Og den kommunikation de unge har sammen er gået over på iPhone og fjæsbogen og har helt skiftet karakter i forhold til før hvor verden gik af lave. Du kan i øvrigt selv se hvor få der bruger Jubii i forhold til for 5 år siden. 

Men vi kan da spørge Pernille Vermund alias Stig, om hun/han høre nogle der bruger en Privatradio (PR27), som det vist officielt hedder. Vedkommende burde jo have de allerbedste muligheder for at kunne lytte, med på alt det specialudstyr vedkommende er i besiddelse af ?    🙂

Hilsen Mig.

Dengang hørte jeg om en, der brugte et gammelt cykelstel som antenne:D, en anden, der boede i lejlighed, brugte hele ejendommens radiatorsystem til at modtage på. Fantasien fejlede ikke noget.:D

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 8 minutter siden, Entrelac skrev:

Dengang hørte jeg om en, der brugte et gammelt cykelstel som antenne:D, en anden, der boede i lejlighed, brugte hele ejendommens radiatorsystem til at modtage på. Fantasien fejlede ikke noget.:D

Tja, alt der er elektrisk ledende kan i princippet bruges som en antenne. For at en antenne skal fungere optimalt som antenne skal den være polariseret på samme måde som den sender/modtager antenne der er i den anden ende af forbindelsen. En walki talki antenne er normalt polariseret lodret, da den derved bliver rundstrålende og samtidig er nem at sætte op et højt sted, som for eksempel over taget på et hus. Ydermere er en god antenne også afstemt som et multiplum af en kvart eller halv bølgelængde af den frekvens den skal fungere på. Og endelig for det ikke skal være løwn, skal antennen også impedanstilpasses til fødekabelet, og fødekablet skal samtidig være impedanstilpasset til senderen senderen/modtageren (lavt SWR). Der er faktisk rigtig mange ting der skal passe sammen på samme tid da det ellers vil give høre/sende-tab på anlægget.

I mangel af bedre, kan man helt korrekt altid bruge sin hittepåsomhed og forsøge at afstemme det man har ved hånden til en brugbar antenne.

Hilsen Mig. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 17 timer siden, Bare mig. skrev:

Hilsen Mig.

jeg bor i en forstad til Århus , der er livlig aktivitet , men når voksne køber de 3 kanals walkie talkie til deres børn , de kan godt være trælse atg høre på , det er fm , am har sejler folket taget til sig , der er ikke så meget gang i den om vinteren , jeg har min antenne ståene oven på skabet , så jeg har god forbindelse ind over Århus 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 26 minutter siden, stig6499 skrev:

jeg bor i en forstad til Århus , der er livlig aktivitet , men når voksne køber de 3 kanals walkie talkie til deres børn , de kan godt være trælse atg høre på , det er fm , am har sejler folket taget til sig , der er ikke så meget gang i den om vinteren , jeg har min antenne ståene oven på skabet , så jeg har god forbindelse ind over Århus 

Jeg kan huske, at flere af de garvede walkie-"vrag" havde hyggelige samtaler med store børn, der fik sådan nogle håndholdte. Nogle af børnene endte med, at blive medlem i walkie-klubben.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 4 timer siden, Entrelac skrev:

Jeg kan huske, at flere af de garvede walkie-"vrag" havde hyggelige samtaler med store børn, der fik sådan nogle håndholdte. Nogle af børnene endte med, at blive medlem i walkie-klubben.

jamen de 3 kanals håndholdte walkie talkie er voksne der køber dem til ikke store børn men små børn , de kan spame 3 kanaler på skift  , så er det rart når de løber tør for batteri 

• Ked 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

men squelch knappen , den fjerner støj fra det fra kanalerne , en walkie talkie er jo en am eller fm radio der står imellem 2 kanaler og støjer , støjen forsvinder når der er en walkie talkie der sender , squelch knappen er trinløs , men jo højere man skruger op for squelch knappen jo mere støj fjerne den men  så modtager man ikke de svage walkie talkie signaler , mine undulater har vendet sig til at min walkie talkie står og støjer 

• Wow 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 7 minutter siden, stig6499 skrev:

men squelch knappen , den fjerner støj fra det fra kanalerne , en walkie talkie er jo en am eller fm radio der står imellem 2 kanaler og støjer , støjen forsvinder når der er en walkie talkie der sender , squelch knappen er trinløs , men jo højere man skruger op for squelch knappen jo mere støj fjerne den men  så modtager man ikke de svage walkie talkie signaler , mine undulater har vendet sig til at min walkie talkie står og støjer 

Øjj, så er du jo et rigtigt walkie vrag Stig.   😃

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...