Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
stig6499

Walkie talkie

Recommended Posts

stig6499

Jeg har 3 stk walkie talkie 2 stk stationær og et stk håndholdt den stationære danita og den håndholdt  intek dem har jeg haft i mange år den nye midland den er den lille af de stationære de har alle sammen 40 kanaler på både fm og am 

20200108_142322.jpg

20200108_142822.jpg

20200108_142559.jpg

20200108_143334.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

jeg glemte det er amatør radio 40 kanaler på fm og am 27 mhz 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Skrevet (redigeret)
1 time siden, stig6499 skrev:

jeg glemte det er amatør radio 40 kanaler på fm og am 27 mhz 

Ih dog Stig. Siden hvornår har en radioamatør fået lov til at benytte nogle frekvenser på 27 mHz ?    😉

Hilsen Mig.

Redigeret af Bare mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 9 minutter siden, Bare mig. skrev:

Ih dog Stig. Siden hvornår har en radioamatør fået lov til at benytte nogle frekvenser på 27 mHz ?    😉

Hilsen Mig.

det er de i mange år fået lov til ,  det er ikke nået nyt 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 22 minutter siden, stig6499 skrev:

det er de i mange år fået lov til ,  det er ikke nået nyt 

jeg har læst mig frem til at amatør radio har fået lov til at bruge 27mhz siden 1985 google 40 kanaler så kommer der en  masse information 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 2 timer siden, stig6499 skrev:

jeg har læst mig frem til at amatør radio har fået lov til at bruge 27mhz siden 1985 google 40 kanaler så kommer der en  masse information 

Det er faktisk slet ikke korrekt Stig. En Walki Talki må kun bruge nogle bestemte kanaler (frekvenser) mellem 26.965 og 27.405 mHz, samt at apparatet SKAL være typegodkendt, til gengæld må alle uden forudsætning bruge et sådanne apparatur.

En radioamatør må derimod bruge en sender/modtager, der kan sende og modtage på nogle, på forhånd tildelte bånd, fra næsten 0 mHz og op til over 10 gHz, mod at have bestået en teknisk prøve ved det der hed Post og Telegrafvæsnet før verdenen gik af lave. De sendere/modtagere en radioamatør bruger skal ikke være typegodkendte og kaldes faktisk en amatør radio verdenen rundt. En radioamatør skal også bruge et kaldesignal der er tildelt af myndighederne (der starter normalt med OZ her i Danmark) mens en walki talki bruger ikke har noget officielt kaldesignal og derfor kan kalde sig hvad han lyster. En radio amatør må også sende med meget større effekter, end de sølle 5 Watt en walki talki må afgive.

Walki Talki båndet bliver også kaldt "skraldespands båndet" af visse folk og jeg vil overlade til din fantasi at gætte på hvem.   😉

Her er et link til diverse båndplaner og lidt forklaringer udi emnet:  http://www.dkscan.dk/amatoer.htm

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 38 minutter siden, Bare mig. skrev:

Det er faktisk slet ikke korrekt Stig. En Walki Talki må kun bruge nogle bestemte kanaler (frekvenser) mellem 26.965 og 27.405 mHz, samt at apparatet SKAL være typegodkendt, til gengæld må alle uden forudsætning bruge et sådanne apparatur.

En radioamatør må derimod bruge en sender/modtager, der kan sende og modtage på nogle, på forhånd tildelte bånd, fra næsten 0 mHz og op til over 10 gHz, mod at have bestået en teknisk prøve ved det der hed Post og Telegrafvæsnet før verdenen gik af lave. De sendere/modtagere en radioamatør bruger skal ikke være typegodkendte og kaldes faktisk en amatør radio verdenen rundt. En radioamatør skal også bruge et kaldesignal der er tildelt af myndighederne (der starter normalt med OZ her i Danmark) mens en walki talki bruger ikke har noget officielt kaldesignal og derfor kan kalde sig hvad han lyster. En radio amatør må også sende med meget større effekter, end de sølle 5 Watt en walki talki må afgive.

Walki Talki båndet bliver også kaldt "skraldespands båndet" af visse folk og jeg vil overlade til din fantasi at gætte på hvem.   😉

Her er et link til diverse båndplaner og lidt forklaringer udi emnet:  http://www.dkscan.dk/amatoer.htm

Hilsen Mig.

Det er fuldstændig korrekt hvad du skriver.

Det er jo ren nostalgi det her:D, eksisterer "skraldespandsbåndet" overhovedet mere? Så vidt jeg husker brugte de AM-båndet, men skulle så over på FM (eller var det omvendt?:gruble:), og det var der stor utilfredshed med.

For rigtig mange år siden, ca. fra 1980-1985, kendte jeg flere "walkie-vrag", var i et par år kæreste med en af dem. Han købte en gammel Sommerkamp FT250, den kunne ikke sende, men vi kunne høre Radio Moskva på den.:D:D

Radioamatører er noget helt andet, der var/er bl.a. meget strenge krav til sprogbruget. Jeg tror jeg stadig har et verdenskort, hvor man kan se hvor de forskellige kaldesignaler hører/hørte til.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 13 timer siden, Bare mig. skrev:

Hilsen Mig.

ok

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 12 timer siden, Entrelac skrev:

Det er jo ren nostalgi det her:D, eksisterer "skraldespandsbåndet" overhovedet mere? Så vidt jeg husker brugte de AM-båndet, men skulle så over på FM (eller var det omvendt?:gruble:), og det var der stor utilfredshed med.

For rigtig mange år siden, ca. fra 1980-1985, kendte jeg flere "walkie-vrag", var i et par år kæreste med en af dem. Han købte en gammel Sommerkamp FT250, den kunne ikke sende, men vi kunne høre Radio Moskva på den.:D:D

Radioamatører er noget helt andet, der var/er bl.a. meget strenge krav til sprogbruget. Jeg tror jeg stadig har et verdenskort, hvor man kan se hvor de forskellige kaldesignaler hører/hørte til.

man bruger både am og fm 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 12 timer siden, Entrelac skrev:

Oh tak.  🙂

Jo "skraldespandsbåndet" eksistere skam stadig. I dag (efter 2013) må de skam både bruge AM, FM og SSB modulation (en såkaldt CEPT godkendt radio). Det er også rigtigt der kom en lov engang fra før 1990, om at alle nye walki talkis skulle sende med FM modulation, modsat AM  som var den eneste tilladte modulation før ændringen. Til gengæld blev senderens udgangseffekt så hævet fra 1/2 til 4 Watt (ikke fem, som jeg kom til at skrive i et andet indlæg). Walki talki folket måtte dog stadig bruge deres gamle godkendte AM walkies.

En Sommerkamp FT250 kender jeg udmærket godt. De har en kedelig tendens til og gøre alle afkoblingskondensatorer øg grundet varmen fra radiorørene. Der gik nemt et par dage med at skifte dem alle ud. Det var i øvrigt samme defekte afkoblingskondensatorer der gjorde at de kunne høre radio Moskov og andre eksotiske propaganda sendere alle steder. 

En licenseret radioamatør skal jo passe på hvad han laver af "lort", da alle i gamle dage officielt kunne slå navn og adresse op på vedkommende, hvis man kendte manden/kvindens call. Det kunne man ikke på personer fra walkie folket.  😁 

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...