Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Anbefal begynder-planter ?

Recommended Posts

Entrelac
For 5 minutter siden, Bare mig. skrev:

Tja nu ved jeg jo ikke hvad indholdet var i det "Substral" lignende du købte i Netto, men kunne tænke mig til du skulle have sparet lidt på "godterne". 

En almindeligt standart NPK gøede, indeholder de ting som 95% af landets vækster har brug for at vokse i normal jord. Skal du have de resterende 5% dækket skal der laves jordprøver mm og det koster.

I øvrigt er fordelen ved at have gøden i kugler, modsat flydende, er at den frigøres stille og roligt over tid og ikke af en gang som ved flydende.

Hilsen Mig.

Jeg satte mig lidt ind i det dengang, og fandt ud af, at sådan noget gødning er sammensat af flere forskellige ting, hvor noget af det er godt for de grønne dele af planterne og noget andet får planterne til at blomstre, og den billige jeg havde købt var åbenbart beregnet til grønne planter.

Jeg husker ikke længere det jeg fandt ud af dengang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 11 timer siden, Entrelac skrev:

Jeg satte mig lidt ind i det dengang, og fandt ud af, at sådan noget gødning er sammensat af flere forskellige ting, hvor noget af det er godt for de grønne dele af planterne og noget andet får planterne til at blomstre, og den billige jeg havde købt var åbenbart beregnet til grønne planter.

Jeg husker ikke længere det jeg fandt ud af dengang.

Det er ikke helt korrekt, idet NPK står for Nitrogen (nitrat- eller ammoniumkvælstof)), Phosphor (fosfat) og Kalium og alle tre kemikalier trækkes fra jorden og ind i planten når den vokser og er samtidig nødvendige for planten er sund, ligegyldigt om det er en gulerod, tomatplante, hvidløg eller stueblomst. En anden ting er jordens ph, som man normalt regulere med kalk. Faktisk er der en del blomster/buske der kræver en mere sur jord end en normal jord er. Her er en Rhododendron et rigtigt godt eksempel.

Køber folk normal plantejord i en planteskole, burde det kun være nødvendig og tilføre NPK gøde for at kunne høste.

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

nu skyder mine hvidløg sgu da godt nok i vejret , mine chili er godt nok langsomme om at skyde i vejret , de forgående billeder er taget med min mobil , de her er taget med mit Canon EOS 80D kamera 

CA07292D-A34D-4DAA-AF78-4C5E4A3FBC76.jpeg

83237F38-D6BB-4A41-A225-11F904AEEE2F.jpeg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Er der snart spiselige så ? er nysgerrig !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 15.1.2020 at 14:01, stig6499 skrev:

for fanen gødning er en jungle at finde rundt i , substral gødning flydende er det godt for chili og hvidløg ? 

Du kan nå langt med alm. husmor-gødning.

Hvis du dyrker special planter som orkideer, citrus eller andre specielle planter som ikke hører til vores klima, så kan det godt være at du skal ud i noget speciel-gødning.

Og der er da også fremstillet alverdens speciel-gødninger, men om de er så meget anderledes end andre gødninger ved jeg ikke.

Men en gylden regel, er at når planten er i vækst, så skal den bruge N og K. Mens planter skal bruge meget P til blomstring og frugt.

Men jeg anbefaler at du går i bygge/havecenter, og kigger på de forskellige gødninger de har. Ellers så har vi jo google og Youtube, hvor der er svar på de fleste spørgsmål her til livet.

Hvis du er til økologi, så skal du naturligvis vælge en gødning til det.

Held og lykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 20.1.2020 at 12:02, stig6499 skrev:

nu skyder mine hvidløg sgu da godt nok i vejret , mine chili er godt nok langsomme om at skyde i vejret , de forgående billeder er taget med min mobil , de her er taget med mit Canon EOS 80D kamera 

CA07292D-A34D-4DAA-AF78-4C5E4A3FBC76.jpeg

83237F38-D6BB-4A41-A225-11F904AEEE2F.jpeg

Undskyld!

Nøs du da du havde frøene i hånden?

Det ser godt nok ud som at du har blandet Chilli med hvidløg😋

Husk at hver lille plantespire bliver til en plante. Den mængde du har der, kommer til at fylde meget.

Husk, når du når til at de første blomster kommer, så pluk dem, ellers får du kun chillifrugter på de første blomster som kommer.

Der kommer nogle hvide blomster på, som så bliver til chillifrugter.

Fjern de første 3-5 blomster, så vil det kikstarte blomstringen, og der vil komme mange flere chillier på.

Held og lykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
On 23.1.2020 at 01:08, snoozz skrev:

Er der snart spiselige så ? er nysgerrig !

så langt er jeg ikke kommet 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
On 27.1.2020 at 16:30, Kajkajdetermig skrev:

Undskyld!

Nøs du da du havde frøene i hånden?

Det ser godt nok ud som at du har blandet Chilli med hvidløg😋

Husk at hver lille plantespire bliver til en plante. Den mængde du har der, kommer til at fylde meget.

Husk, når du når til at de første blomster kommer, så pluk dem, ellers får du kun chillifrugter på de første blomster som kommer.

Der kommer nogle hvide blomster på, som så bliver til chillifrugter.

Fjern de første 3-5 blomster, så vil det kikstarte blomstringen, og der vil komme mange flere chillier på.

Held og lykke.

ok

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
For 11 timer siden, stig6499 skrev:

ok

Jeg lavede selv den fejl sidste sommer.

Jeg måtte smide 18 40 cm høje planter ud, fordi jeg ikke kunne være på min altan.

Så hvis du har nogen der kan overtage dine overskydende planter, er det jo godt.

Men de ser jo heller ikke ud af meget når de er så små.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Så døde mine chili planter , de blev spist af mine undulater , mine hvidløg blev nedlagt af mine undulater og er tæt på døden , og min lyng plante er blevet spist af mine undulater , her er de sørgelige rester af masakren  , billederne er taget med mit Canon EOS 80D kamera med standart 18-55 mm objektiv 

20EF26EF-5469-4527-902C-D64B881772FC.jpeg

30D2A465-F1AF-4764-8860-B8C4CBE22872.jpeg

20556EC6-E5B6-43FF-9FEA-222355EC48E6.jpeg

43C229E4-28B9-487F-870D-AEFAD0317E19.jpeg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...