Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Anbefal begynder-planter ?

Recommended Posts

Entrelac
For 8 timer siden, Kajkajdetermig skrev:

Angående gødning, så køb alm. gødning. Du skal se efter NPK. det er de tre stoffer som er vigtigst for planter.

Men de fleste gødninger som de har i havecentre og byggemarkeder de er fine nok.

snoozz, hvis du køber ny jord bør du ikke give gødning lige med det samme, da ny jord indeholder en del gødning. Hvis man gøder for meget kan rødderne tage skade.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 7.1.2020 at 21:53, Entrelac skrev:

snoozz, hvis du køber ny jord bør du ikke give gødning lige med det samme, da ny jord indeholder en del gødning. Hvis man gøder for meget kan rødderne tage skade.

Ja, blomstermuld og andre jordtyper, har gødning til de første 14 dage. Så skal du til at tilsætte gødning selv.

Hvis du bruger prikkeljord, er der ingen gødning i. Den gødning der er i blomstermuld, er så lidt og kun til at at gøde planter ved omplantning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Mine hvidløg er begyndt at spire 

20200111_094917.jpg

20200111_094857.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 10 minutter siden, stig6499 skrev:

Mine hvidløg er begyndt at spire 

20200111_094917.jpg

20200111_094857.jpg

shit jeg har brugt blomstermuld og har ikke gødet min muld , det må jeg have gjort nået ved 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Mine undulater gnaver det hvide af min lyngplante 

20200111_101802.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

for fanen gødning er en jungle at finde rundt i , substral gødning flydende er det godt for chili og hvidløg ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Skrevet (redigeret)
For 4 timer siden, stig6499 skrev:

for fanen gødning er en jungle at finde rundt i , substral gødning flydende er det godt for chili og hvidløg ? 

Køb en lille bette pakke NPK gødning og spred 2-3 gram,3-4 gange hen over vækstsæsonen i hver potte. Den plantejord du har købt er det ikke nødvendigt du spreder før til sommer idet den formodentelig er velgødet i forvejen. Husk at for megen gøde brænder de små fine rødder af der skal transportere vandet til planten og den derved tørster ihjel, hvis ................ og det er en uopretteligt situation hvis først du har svinet med gøden.    😉

NPK gødning indeholder nogenlunde det samme som den substral folk køber i dyre domme til deres blomster. Her i huset får blomsterne ikke andet end NPK 2-4 gange om året.

Hilsen Mig.  

EDIT: I øvrigt vil det være smart hvis du havde fyldt potterne helt op med jord og ikke været så fedtet som ................. Så skal du ikke vande knap så mange gange og løgene har bedre plads til sit rodnet og bladene får også mere lys. Jeg ville fylde potterne op nu, uden at tage jordklumpen fra rødderne, eventuelt flytte løgene til en nok så stor potte i samme ombæring.

Redigeret af Bare mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 10 timer siden, Bare mig. skrev:

Køb en lille bette pakke NPK gødning og spred 2-3 gram,3-4 gange hen over vækstsæsonen i hver potte. Den plantejord du har købt er det ikke nødvendigt du spreder før til sommer idet den formodentelig er velgødet i forvejen. Husk at for megen gøde brænder de små fine rødder af der skal transportere vandet til planten og den derved tørster ihjel, hvis ................ og det er en uopretteligt situation hvis først du har svinet med gøden.    😉

NPK gødning indeholder nogenlunde det samme som den substral folk køber i dyre domme til deres blomster. Her i huset får blomsterne ikke andet end NPK 2-4 gange om året.

Hilsen Mig.  

EDIT: I øvrigt vil det være smart hvis du havde fyldt potterne helt op med jord og ikke været så fedtet som ................. Så skal du ikke vande knap så mange gange og løgene har bedre plads til sit rodnet og bladene får også mere lys. Jeg ville fylde potterne op nu, uden at tage jordklumpen fra rødderne, eventuelt flytte løgene til en nok så stor potte i samme ombæring.

ok

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 15 timer siden, Bare mig. skrev:

Jeg har ikke meget forstand på gødning, men jeg har erfaret, at noget egner sig bedst til grønne planter og andet egner sig til planter der skal blomstre.

For en del år siden købte jeg en stor flaske flydende gødning billigt i Netto, og tænkte, at den vel kan være lige så god som den dyre Substral. Alle mine stueplanter trivedes rigtig fint med den billige gødning, de blev store og flotte grønne, men, de fik aldrig en blomst:(, men det fik de året efter da begyndte at bruge Substral igen.:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 26 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg har ikke meget forstand på gødning, men jeg har erfaret, at noget egner sig bedst til grønne planter og andet egner sig til planter der skal blomstre.

For en del år siden købte jeg en stor flaske flydende gødning billigt i Netto, og tænkte, at den vel kan være lige så god som den dyre Substral. Alle mine stueplanter trivedes rigtig fint med den billige gødning, de blev store og flotte grønne, men, de fik aldrig en blomst:(, men det fik de året efter da begyndte at bruge Substral igen.:D

Tja nu ved jeg jo ikke hvad indholdet var i det "Substral" lignende du købte i Netto, men kunne tænke mig til du skulle have sparet lidt på "godterne". 

En almindeligt standart NPK gøede, indeholder de ting som 95% af landets vækster har brug for at vokse i normal jord. Skal du have de resterende 5% dækket skal der laves jordprøver mm og det koster.

I øvrigt er fordelen ved at have gøden i kugler, modsat flydende, er at den frigøres stille og roligt over tid og ikke af en gang som ved flydende.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...