Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Anbefal begynder-planter ?

Recommended Posts

Bare mig.
For 9 minutter siden, stig6499 skrev:

for resten min lyng plante , den købte jeg i efteråret , det er den længst levende plante jeg har haft , jeg glemmer at vande dem , men den er stadigvæk i live 

Så er den stakkels plante for god til dig.   🤨  🙃

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 18 minutter siden, Bare mig. skrev:

Så er den stakkels plante for god til dig.   🤨  🙃

ha ha shit jeg har læst at planter man hvid løg udendørs skal de plantes i oktober eller sidst i oktober , nu er det vinter og jeg har plantet dem indendørs og i potter , det er spændene om de overhovedet bliver til noget , jeg har læst at de får sådan nogle grønne stængler ligesom pureløg og man kan også bruge dem som pureløg 

Redigeret af stig6499

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Lige nu, stig6499 skrev:

ha ha shit jeg har læst at planter man hvid løg udendørs skal de plantes i oktober eller sidst i oktober , nu er det vinter og jeg har plantet dem indendørs og i potter , det er spændene om de overhovedet bliver til noget 

Hvidløg skal nok komme op hvis du ikke ligefrem tørster eller drukner dem. Men hvis de ikke får lys nok, vokser der bare en eller flere lange lysegrønne blade op i en rasende fart og løgene får ikke mulighed for at udvikle sig naturligt. Det rette lys, i den rette mængde, er for planter mindst ligeså vigtig som gødning og vand.

Pøj pøj med afgrøderne, hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 1 minut siden, Bare mig. skrev:

Hvidløg skal nok komme op hvis du ikke ligefrem tørster eller drukner dem. Men hvis de ikke får lys nok, vokser der bare en eller flere lange lysegrønne blade op i en rasende fart og løgene får ikke mulighed for at udvikle sig naturligt. Det rette lys, i den rette mængde, er for planter mindst ligeså vigtig som gødning og vand.

Pøj pøj med afgrøderne, hilsen Mig.

mange tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
On 29.12.2019 at 05:35, stig6499 skrev:

jeg har købt en vækstpære 79 kr plus fragt , jeg ved ikke hvornår den kommer med posten 

Så kom min vækstpære med posten 

20200102_131103.jpg

20200102_131120.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 27.12.2019 at 19:15, snoozz skrev:

Hej og god bagjul !

Her efter nytår vil jeg i større grad til at lave mine (spiselige) planter selv. Men da jeg ikke har adgang til en have (har dog en altan) så ville jeg høre hvilke som er nemme at passe som "begynder".

Har allerede købt purløg, men den ser allerede lidt kedelig ud, selvom den får vand.

Jeg tænker radiser, men der er nok mange flere "små grøntsager", evt bær? Kan man fx have en jordbærplante bare i en kasse jord eller noget?

Og er der noget jeg gør forkert med vandet? Altså skal man tilsætte gødning eller et eller andet, så de ikke bare dør alle de planter ?

Godt nytår.

Du har en altan. Er den lukket?

Der er faktisk ikke rigtigt noget som du kan dyrke før til foråret. Planter kræver lys og varme. Så hvis ikke du vil ud i at bruge kunstigt lys, må du vente lidt endnu. Men man kan da købe lidt forskelligt krydderurter i supermarkederne.

Hvis jeg må komme med et par gode råd, så ville jeg købe den eller de slags tomater som du kan lide. Der er kerner i, som du piller fra, og skyller gennem en si. Du skal skylle dem, fordi de er indkapslet i tomatsaft. Lad dem tørre i et par uger, og plant dem i jord.

Det kan ikke gå galt. De er selvbestøvende, så tomaterne vil myldre frem du skal bare huske at spise dem inden de bliver for overmodne. Ellers kan man jo købe små planter i de fleste byggemarkeder og købmænd. Men først til foråret.

Det samme kan du gøre med alverdens peber og chillifrugter. YouTube er der massere af den slags film, om alt det som folk render rundt og leger med i deres drivhuse.

Husk at Fotosyntesen kræver mindst 15 graders varme, og Blåt og rødt lys, som er i solen. Den sol vi har om vinteren, den er faktisk meget mere rød end blå, som væksten kræver. Hvis du kører bil, så har du sikker lagt mærke til at solen stå meget lavere på himlen end den gør om forår og sommer.

Med hensyn til krydderurter. Så kan du sagtens dyrke dem i potter. Men det kræver altså at du spiser meget af dem, ellers går de i blomst og ud.

Radiser og gulerødder og andre rodfrugter, det er ikke lige til, fordi de skal gro i jorden.

Gå en tur i Jem og Fix, Harald Nyborg eller lign. byggemarkeder, der kan du købe 12 eller 20 liters murespande, eller 40-90 liters murebaljer til billige penge, husk at lave huller i bunden til dræn. En murebalje kan du godt have et lille bed af forskellige krydderurter, mens jeg vil anbefale dig spande til tomat og peber/chillifrugter. (Brug de krydderurter som man køber i Lidl eller lign. 

God fornøjelse. Goggle og YouTube har løst mange problemer for mig, så det er bare at gå på jagt i ventetiden indtil foråret kommer.

Men husk at det fylder på en altan, så husk at begrænse det lidt, så der også er plads til at nyde dine grønsager med tilbehør på altanen.

Godt nytår.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 9 timer siden, Kajkajdetermig skrev:

Hvis jeg må komme med et par gode råd, så ville jeg købe den eller de slags tomater som du kan lide. Der er kerner i, som du piller fra, og skyller gennem en si. Du skal skylle dem, fordi de er indkapslet i tomatsaft. Lad dem tørre i et par uger, og plant dem i jord.

Det var da godt nok en besværlig måde at gøre det på.:D;)

Jeg har dyrket tomater i mange år, bl.a. fordi de er gode til, at holde fluerne væk fra min stue.

Ca. i starten af maj køber jeg nogle tomater jeg godt kan lide, helst san mazano eller nogen der ligner, og så skærer jeg en af tomaterne over, tager kernerne ud og spreder dem lidt ud på noget køkkenrulle. Nogle gange har de fået lov at ligger nogle dage, andre gange er de blevet plantet samme dag. Så kommer jeg (selvfølgelig) jord i nogle urtepotter, fylder ikke helt op, og lægger så små stykker af køkkenrulle-papiret med tomat-kerner på ovenpå jorden og dækker med lidt jord. Jeg sætter hver urtepotte ned i en plastic-pose, lukker med en poseklemme og sætter dem i mit syd-sydvest vendte stue-vindue. Min. én gang om dagen åbner jeg for poserne, så der kan komme lidt luft til, da de ellers risikerer at rådne.

Når spirerne er kommet op fjerner jeg de mindste af dem, så der er én plante tilbage i hver potte, og når det så er varmt nok til, at planterne kan være ude på terrassen fjerner jeg potten og sætter planten med jord ned i en større urtepotte, som jeg har gjort klar med jord. Og så skal de sådan set bare passes med vand, men ikke så meget at de drukner. Efterhånden som planten vokser kan man fjerne sideskuddene. Jeg plejer også at fjerne topskuddet når jeg ikke ønsker at planten skal blive højere, så¨kan den bruge sin energi på, at modne tomaterne.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
On 3.1.2020 at 21:30, Entrelac skrev:

Det var da godt nok en besværlig måde at gøre det på.:D;)

Jeg har dyrket tomater i mange år, bl.a. fordi de er gode til, at holde fluerne væk fra min stue.

Ca. i starten af maj køber jeg nogle tomater jeg godt kan lide, helst san mazano eller nogen der ligner, og så skærer jeg en af tomaterne over, tager kernerne ud og spreder dem lidt ud på noget køkkenrulle. Nogle gange har de fået lov at ligger nogle dage, andre gange er de blevet plantet samme dag. Så kommer jeg (selvfølgelig) jord i nogle urtepotter, fylder ikke helt op, og lægger så små stykker af køkkenrulle-papiret med tomat-kerner på ovenpå jorden og dækker med lidt jord. Jeg sætter hver urtepotte ned i en plastic-pose, lukker med en poseklemme og sætter dem i mit syd-sydvest vendte stue-vindue. Min. én gang om dagen åbner jeg for poserne, så der kan komme lidt luft til, da de ellers risikerer at rådne.

Når spirerne er kommet op fjerner jeg de mindste af dem, så der er én plante tilbage i hver potte, og når det så er varmt nok til, at planterne kan være ude på terrassen fjerner jeg potten og sætter planten med jord ned i en større urtepotte, som jeg har gjort klar med jord. Og så skal de sådan set bare passes med vand, men ikke så meget at de drukner. Efterhånden som planten vokser kan man fjerne sideskuddene. Jeg plejer også at fjerne topskuddet når jeg ikke ønsker at planten skal blive højere, så¨kan den bruge sin energi på, at modne tomaterne.

Hej.

Jeg skrev til TS omkring at bruge sine madrester til genbrug på altanen.

Det er muligt at man kan gære det nemmere. Men jeg skrev også at TS kan købe tidlige tomatplanter og plante dem om.

Jeg vælger som regel den sidste løsning, fordi der kommer hurtigere frugt på.

Men som jeg forstod det, ville TS dyrke noget på denne her årstid. Det går ikke uden kunstlys.

Jeg havde faktisk en købe tomat, hvor et par af kernerne spirede inde i tomaten, så der stod et par små tomatplanter ud af siden på den.

Det var for sent at plante den ud, for det var meget sent på eftersommeren.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Hej og tak for de gode tips.

Og nej min altan er ikke "lukket", men "fri adgang til frisk luft".

Lyder til at jeg skal starte med at købe et par spande og muldjord, til at starte med? Ja jeg er lidt blank gg !?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kajkajdetermig
Skrevet (redigeret)
On 6.1.2020 at 00:31, snoozz skrev:

Hej og tak for de gode tips.

Og nej min altan er ikke "lukket", men "fri adgang til frisk luft".

Lyder til at jeg skal starte med at købe et par spande og muldjord, til at starte med? Ja jeg er lidt blank gg !?

Hej og godt nytår.

Det der med grønne fingre, det kan du vel egentligt oversætte til brug din sunde fornuft.

Jeg kan forstå at du har prøvet med krydderurter. Det er udmærket forsøgsplanter. Men de lever kun kort tid, og jeg havde for mange, til at jeg kunne nå at spise dem.

Angående gødning, så køb alm. gødning. Du skal se efter NPK. det er de tre stoffer som er vigtigst for planter.

Men de fleste gødninger som de har i havecentre og byggemarkeder de er fine nok.

Gå på nettet, der er massere af gode råd, til både gødning og jord osv.

Med åben altan, så må vi håbe på at det bliver en god sommer, med mindre regn, end den sommer som vi havde i 19, og for meget sol i 18.

Husk, hvis du prøver med peber eller chilliplanter, så skal du huske at fjerne de første blomster der kommer, ellers får du kun peber på de første blomster, i stedet for at den bliver ved med at producerer frugter hele sommeren.

Held og lykke, og tomater og peberfrugter man selv plukker smager nu bedre☺️

Redigeret af Kajkajdetermig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...