Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gæst Putte

Bankskifte

Recommended Posts

Gæst Putte

Hej med jer.

overvejer at skifte bank, sådan jeg kan få en banko som ligger tæt på mig.

jeg har læst om hvilke oplysninger jeg skal give den nye bank. Men hvilke oplysninger får min nye bank af min gamle bank? Modtager de mine kontoudskrifter, oplysninger om eventuelle overtræk osv.

De ting er for mig ikke hemmelige, men vil gerne vide hvilke ting som bankerne internt udveksler eller vil kræve at få udvekslet. Eller om det blot er oplysninger om de kontoer som skal flyttes? Der skal ikke flyttes lån osv. Da jeg ingen har. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Hvis du ikke skal flytte lån, så er den jo ligetil.

Hæv penge i Bank A, sæt dem ind på ny konto i Bank B.  Gå på skat.dk og ret din NemKonto til den nye, fortæl din arbejdsgiver om ny konto, og få nye dankort osv..

Begynder du at tale lån i den nye bank, vil de nok se konto udtog, skat informationer og renten afslører misvedligehold hvis du siger du ingen gæld har. Så pas på med at lyve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naturlig

Hvis du skal have Dankort, vil banken nok lige se et par lønsedler  og et par konto udskrifter, men hvis du er nogenlunde ansvarlig med din økonomi er der som ingen problemer i det.

Redigeret af naturlig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Putte
For 3 minutter siden, naturlig skrev:

Hvis du skal have Dankort, vil banken nok lige se et par lønsedler  og et par konto udskrifter, men hvis du er nogenlunde ansvarlig med din økonomi er der som ingen problemer i det.

De må meget gerne se lønsedler og et par kontoudskrifter. 

Mit spørgsmål er mere om min gamle bank har ret til at give kontoudskrifterne eller om jeg selv skal give dem det. 

Altså hvad indeholder bankens tavshedspligt :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Lige nu, Gæst Putte skrev:

De må meget gerne se lønsedler og et par kontoudskrifter. 

Mit spørgsmål er mere om min gamle bank har ret til at give kontoudskrifterne eller om jeg selv skal give dem det. 

Altså hvad indeholder bankens tavshedspligt :) 

Banken kan ikke udlevere oplysninger, uden du giver den nye bank godkendelse til at indhente de oplysninger fra skat OG fra bank og andre, så det skal du jo holde øje med.

Igen, det lyder som en simpel flytning, så har skat ikke noget gemt på dig, så vil den nye bank nok ikke spørge så meget. For den del vil de selv hente, når du godkender det, til evt. lån du vil søge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Putte
For 18 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Hvis du ikke skal flytte lån, så er den jo ligetil.

Hæv penge i Bank A, sæt dem ind på ny konto i Bank B.  Gå på skat.dk og ret din NemKonto til den nye, fortæl din arbejdsgiver om ny konto, og få nye dankort osv..

Begynder du at tale lån i den nye bank, vil de nok se konto udtog, skat informationer og renten afslører misvedligehold hvis du siger du ingen gæld har. Så pas på med at lyve.

Kan den nye bank ikke hjælpe med bankskifte?

jeg har ingen gæld 🙂 har haft mindre overtræk to gange længere tilbage, hvilket min bankrådgiver intet sagde til og har snakket med ham om det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 minut siden, Gæst Putte skrev:

Kan den nye bank ikke hjælpe med bankskifte?

jeg har ingen gæld 🙂 har haft mindre overtræk to gange længere tilbage, hvilket min bankrådgiver intet sagde til og har snakket med ham om det. 

Der er vel ingen bankskifte, når du ingen gæld skal flytte eller måske værdier?

Hvis du mener ændring af NemKonto og oplysninger til arbejdsgiver, så er det dit ansvar, det kan banken ikke gøre for dig, så ville jeg jo egentlig kunne flytte dine penge til min konto :) Så den går ikke, det klarer du selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Putte
For 1 minut siden, DenBruneMunk skrev:

Banken kan ikke udlevere oplysninger, uden du giver den nye bank godkendelse til at indhente de oplysninger fra skat OG fra bank og andre, så det skal du jo holde øje med.

Igen, det lyder som en simpel flytning, så har skat ikke noget gemt på dig, så vil den nye bank nok ikke spørge så meget. For den del vil de selv hente, når du godkender det, til evt. lån du vil søge.

Tak for svaret! 🙂 

nej min skattemappe er skam ikke hemmelig. 

Nu lyder det til, at du har mere viden på området end jeg. 

Når man ikke skal flytte lån osv. vil det eneste ens gamle bank så hjælper med/udlevere være en oversigt over ens kontoer altså overflytning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 minut siden, Gæst Putte skrev:

Når man ikke skal flytte lån osv. vil det eneste ens gamle bank så hjælper med/udlevere være en oversigt over ens kontoer altså overflytning?

Jeg forstår ikke spørgsmålet.

- Du går i den nye bank. opretter konto eller ordner det på internet.
- Du sætter penge ind, eller skriver på SKAT at det er din nye Nemkonto.
- Du kontakter arbejdsgiver evt andre som BS som skal trække penge fra ny konto.

Måske tænker du afmelding og tilmelding til BS? Det kan godt være den nye bank vil/kan hjælpe der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Putte
For 3 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Der er vel ingen bankskifte, når du ingen gæld skal flytte eller måske værdier?

Hvis du mener ændring af NemKonto og oplysninger til arbejdsgiver, så er det dit ansvar, det kan banken ikke gøre for dig, så ville jeg jo egentlig kunne flytte dine penge til min konto :) Så den går ikke, det klarer du selv.

Jeg troede at en ny bank kunne hjælpe med overflytningen osv. Også selvom man ikke har lån? 🙂 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...