Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
dewey

Borgerservice blev snydt af kriminelle til at lave falske pas

Recommended Posts

dewey

https://www.dr.dk/nyheder/indland/borgerservice-blev-snydt-af-kriminelle-til-lave-falske-pas

De danske pasmyndigheder blev sidste år misbrugt af et ukendt antal personer, som fik udstedt ægte pas på Borgerservice i forskellige kommuner for at få udstedt pas med korrekte identitetsoplysninger, men med en anden persons foto.

Det fremgår af dokumenter, som DR Nyheder har fået aktindsigt i hos Justitsministeriet og Rigspolitiet. Og det er et alvorligt sikkerhedsbrist, lyder det fra to eksperter.

- Det betragter jeg med stor alvor, for et pas kan bruges til alle former for kriminalitet; dokumentfalsk, id-tyveri, menneskesmugling, fangeflugter og helt op til terror, siger tidligere operativ chef i PET, Hans Jørgen Bonnichsen.

Jeg forstår slet ikke, hvorfor en person skal medbringe et foto for at få udstedt et pas, sidst jeg for 3 år siden fik fornyet mit pas på Den Danske Ambassade i Berlin, blev der taget pasfoto af mig på ambassaden, derudover blev min højre hånd scannet og jeg skulle afgive fingeraftryk, hvorfor i alverden skulle det være anderledes hos Borgerservice? 

Derudover kan pas med falske fotos men korrekte identitetsoplysninger vel inddrages igen - eller?

Din mening?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrkFauna

Jeg ser det som en meget stor sikkerhedsbrist, og at det overhovedet kan forekomme det chokere mig sgu lidt, der er da nogen som enten har sovet i timen eller ikke har haft styr på tingene? - Det er skam meget alvorligt det her!

Jeg læste en anden artikel om at der siden 2008 var forsvundet 330.000 Danske pas, den studsede jeg sgu også lidt over. 
- Vil da håbe de kan indrage de pas igen, men det kræver vel at de har registreret hvem som har været forbi og fået pas? 

Redigeret af FrkFauna
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
On 7.12.2019 at 16:22, dewey skrev:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/borgerservice-blev-snydt-af-kriminelle-til-lave-falske-pas

De danske pasmyndigheder blev sidste år misbrugt af et ukendt antal personer, som fik udstedt ægte pas på Borgerservice i forskellige kommuner for at få udstedt pas med korrekte identitetsoplysninger, men med en anden persons foto.

Det fremgår af dokumenter, som DR Nyheder har fået aktindsigt i hos Justitsministeriet og Rigspolitiet. Og det er et alvorligt sikkerhedsbrist, lyder det fra to eksperter.

- Det betragter jeg med stor alvor, for et pas kan bruges til alle former for kriminalitet; dokumentfalsk, id-tyveri, menneskesmugling, fangeflugter og helt op til terror, siger tidligere operativ chef i PET, Hans Jørgen Bonnichsen.

Jeg forstår slet ikke, hvorfor en person skal medbringe et foto for at få udstedt et pas, sidst jeg for 3 år siden fik fornyet mit pas på Den Danske Ambassade i Berlin, blev der taget pasfoto af mig på ambassaden, derudover blev min højre hånd scannet og jeg skulle afgive fingeraftryk, hvorfor i alverden skulle det være anderledes hos Borgerservice? 

Derudover kan pas med falske fotos men korrekte identitetsoplysninger vel inddrages igen - eller?

Din mening?

Man skulle tro at ansøgers pas blev virkeligt godt og grundigt kontrollerede, I hvert fald er min vanskeligt og bøvlet at fornyer  hvert 10. år  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

For knap to år siden måtte jeg fornye mit pas. Jeg er en af dem, der ikke ønsker at betale 150-200kr for pasfotografering, derfor havde jeg mit eget foto fra ca. 2005 med mig. Men det ikke kun de 150-200kr men også GDPR loven, der bliver misbrugt her hjemme på det groveste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...