Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
DenBruneMunk

knivloven og salg af knive

Recommended Posts

DenBruneMunk

modtog en reklame for denne     https://www.batteribyen.dk/coast-lk375-kniv-med-lys

Der står så det er en foldekniv og kan betjenes med en hånd.

-----
Knivloven beskriver at foldeknive som foldes ud med en hånd, kræver våbentilladelse.
Skal forretninger ikke være godkendt til at sælge sådan våben, og kræve at se våbentilladelse ved salg?

https://www.spejdersport.dk/blog/alt-du-skal-vide-om-knivloven.aspx

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Ja jeg går da ud fra at butikken skal være godkendt til at sælge sådan nogle foldeknive som kan betjenes med en hånd,  peberspray skal butikkerne også godkendes og det er da rimeligt nemt , jeg har sådan en sweitzerkniv den er jeg glad for 

20191206_132946.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Foldekniv kræver to hænder, en springkniv betjenes med en hånd. Ja en springkniv betragtes som et våben og ikke et værktøj i modsætning til en foldekniv. Konteksten har dog også betydning, går du i byen med en kniv uanset om det er en schweizerkniv eller en springkniv så betragtes det som et våben og ikke som et acceptabelt værktøj til en bytur.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Men knappen på skæfte er vel , så kniven foldes ud? og igen, så den bøjer fra skæfte ud og op.  Spring kniv som jeg husker det, kommer fra skæfte ud op i luften, som en raket bevægelse. Foldekniven bøjer sig ud?

Den link jeg har inkluderet synes jeg forklares som at kræve enhåndsbejening.

Så er den vel ikke salgsbar uden våbentilladelse, og velnok også krævet at butikken har tilladelse til salget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 7 timer siden, DenBruneMunk skrev:

modtog en reklame for denne     https://www.batteribyen.dk/coast-lk375-kniv-med-lys

Der står så det er en foldekniv og kan betjenes med en hånd.

-----
Knivloven beskriver at foldeknive som foldes ud med en hånd, kræver våbentilladelse.
Skal forretninger ikke være godkendt til at sælge sådan våben, og kræve at se våbentilladelse ved salg?

https://www.spejdersport.dk/blog/alt-du-skal-vide-om-knivloven.aspx

Det skal den ikke, men det burde de.

Våben loven mht. folde knive er noget mystisk mener jeg selv, bare prøv at tage en folde kniv under 7 cm med i flyveren, og så falder hammeren selvom det kræves to hænder om at åbne den.

Prøv at tage strikkepinde med i flyveren, og se hvad der sker. Jeg har sku været udsat for sjove ting, alt afhængig af hvilken selskab du flyver med, og de følger bestemt ikke våben lovgivning. Måske er deres erfaring afgørende. 

Redigeret af Jojojo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 17 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Men knappen på skæfte er vel , så kniven foldes ud? og igen, så den bøjer fra skæfte ud og op.  Spring kniv som jeg husker det, kommer fra skæfte ud op i luften, som en raket bevægelse. Foldekniven bøjer sig ud?

Så er den vel ikke salgsbar uden våbentilladelse, og velnok også krævet at butikken har tilladelse til salget.

Må man tillade sig og spørge hvor du formoder lyset skal tændes på kniven ?

Den helt samme kniv sælges mange steder rundt om i landet:  https://www.google.com/search?q=COAST+LK375&oq=COAST+LK375&aqs=chrome..69i57j69i60l3&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jeg formoder at enhåndsbetjeningen stammer fra en dårlig Google eller Bing oversættelser. 

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
1 time siden, Bare mig. skrev:

Må man tillade sig og spørge hvor du formoder lyset skal tændes på kniven ?

Den helt samme kniv sælges mange steder rundt om i landet:  https://www.google.com/search?q=COAST+LK375&oq=COAST+LK375&aqs=chrome..69i57j69i60l3&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jeg formoder at enhåndsbetjeningen stammer fra en dårlig Google eller Bing oversættelser. 

Hilsen Mig.

:) Lyset havde jeg da overset.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 6.12.2019 at 14:13, DenBruneMunk skrev:

Det handler ikke om hvordan bladet er og hvordan den foldes ud, men som der er en mekanisme som kan bruges med en hånd eller om man skal holde en lås nede imens man med anden hånd åbner eller folder kniven ud.

Det er altså mekanismen som er afgørende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 6.12.2019 at 18:28, Jojojo skrev:

Det skal den ikke, men det burde de.

Våben loven mht. folde knive er noget mystisk mener jeg selv, bare prøv at tage en folde kniv under 7 cm med i flyveren, og så falder hammeren selvom det kræves to hænder om at åbne den.

Prøv at tage strikkepinde med i flyveren, og se hvad der sker. Jeg har sku været udsat for sjove ting, alt afhængig af hvilken selskab du flyver med, og de følger bestemt ikke våben lovgivning. Måske er deres erfaring afgørende.

Der er andre regler for hvad du må have med på en flyrejse og det er sådan set op til flyselskaberne og ikke lovreguleret som sådan. Et lovligt våben er lovligt, men det betyder ikke at flyselskaberne eller lufthavnen ikke må nægte at tage dem med eller at de ikke kan forlange at det skal være i bagagen.

Skydevåben kræver desuden våbenpas, men det skyldes jo at våben er reguleret I alle lande, selv USA.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 52 minutter siden, modpol skrev:

Det handler ikke om hvordan bladet er og hvordan den foldes ud, men som der er en mekanisme som kan bruges med en hånd eller om man skal holde en lås nede imens man med anden hånd åbner eller folder kniven ud.

Det er altså mekanismen som er afgørende.

Det var nu også mekanismen jeg var fixeret på, når jeg mente knappen man trykkede på udløste kniv :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...