Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Jojojo

Sjove Danske ord

Recommended Posts

Jojojo

I min dagligdag, eller i hvert fald often bliver jeg konfronterede med Danske ord som ikke med de samme giver mening, og faktisk er der ord som aldrig har givet mening, og hvor jeg har måtte bede om en forklaring.

En fik jeg forleden dag hvor jeg prøvede at finde ud om ""knapenap!!l som viste sig at være ""knap og  nap"" Den er dog ikke så vanskeligt efter jeg har fået forklaret meningen, men der er ord hvor jeg altid går lidt i stå når jeg høre dem. En af dem er ""Halvfjerds"" og anden ""Færre"".

Jeg skal betale halvfjerds, eller halvtreds,  og så skal jeg altid lave en hurtigt mentalt regne stykke,  den andre er Færre, I min hjerne hører jeg ""mindre"" men det betyder faktisk flere.

Noget helt andet er at man læser de ord, så bliver man om at sige det mild snot forvirrede, specielt når man er lidt ordblind.

Kender du flere ord som giver ingen mening, Kan du forklare hvor de nævnte ord kommer fra og hvad den logiske forklaring er, Og har du de samme med andre sprog.  

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik

'Den dansker sprog er en mærkeligt nogle'... 😜

'Jeg fløj ud af døren, hoppede ind i min gamle spand og fik sparket liv i dyret - den spandt nærmest som en kælen mis. 😺

I løbet af en skid og en begmand røg jeg ind på motorvejen og jokkede sømmet i bund, så nålen røg op på 100 kilometer i timen'

Jeg er ret sikker på at de fleste 'gammeldanskere' har HELT styr på hvad jeg taler om - men det må virkelig være en mystisk samling ord for den som kun lige er begyndt at lære sig det danske sprog. 🤨 

Men 'slang' findes selvfølgelig på alle sprog - jeg var f.eks. i selskab med nogle australske gutter i sommerferien - og selv om jeg mener at beherske det engelske sprog forholdsvist godt, så var der altså en hel del udtryk der smuttede lige hen over hovedet på mig. 😬 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 3 timer siden, Jojojo skrev:

I min dagligdag, eller i hvert fald often bliver jeg konfronterede med Danske ord som ikke med de samme giver mening, og faktisk er der ord som aldrig har givet mening, og hvor jeg har måtte bede om en forklaring.

En fik jeg forleden dag hvor jeg prøvede at finde ud om ""knapenap!!l som viste sig at være ""knap og  nap"" Den er dog ikke så vanskeligt efter jeg har fået forklaret meningen, men der er ord hvor jeg altid går lidt i stå når jeg høre dem. En af dem er ""Halvfjerds"" og anden ""Færre"".

Jeg skal betale halvfjerds, eller halvtreds,  og så skal jeg altid lave en hurtigt mentalt regne stykke,  den andre er Færre, I min hjerne hører jeg ""mindre"" men det betyder faktisk flere.

Noget helt andet er at man læser de ord, så bliver man om at sige det mild snot forvirrede, specielt når man er lidt ordblind.

Kender du flere ord som giver ingen mening, Kan du forklare hvor de nævnte ord kommer fra og hvad den logiske forklaring er, Og har du de samme med andre sprog.  

Så er det vist godt du ikke er stødt på tallet "halvfjerdsindtyve".  https://da.wikipedia.org/wiki/70_(tal)

Nej, ordet "færre" betyder stadig mindre end det før omtalte.  https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=færre

Sakset fra linket:  Hvis vi i stedet spiste flere grønsager, ville færre af os have vægtproblemer. Altså færre=mindre.

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 11 timer siden, Bare mig. skrev:

Så er det vist godt du ikke er stødt på tallet "halvfjerdsindtyve".  https://da.wikipedia.org/wiki/70_(tal)

Nej, ordet "færre" betyder stadig mindre end det før omtalte.  https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=færre

Sakset fra linket:  Hvis vi i stedet spiste flere grønsager, ville færre af os have vægtproblemer. Altså færre=mindre.

Hilsen Mig.

Det gjorde jeg faktisk, at stødte på tallet enoghalvfjerdsindstyvende plads, jeg søgte en par gange en forklaring men forklaringer var også et roderi, og de fleste Danskere ved slet ikke hvordan det hænger sammen, så nu lever jeg videre vel vidende at personet ikke klarede sig så godt når han kommer som nr. Sjok.

Du kan vel godt se at en udlænding ikke har det nemt her 😜 specielt når Danskere forplumrer sagen med at trække fakta ind i det-💤

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
1 time siden, Jojojo skrev:

Det gjorde jeg faktisk, at stødte på tallet enoghalvfjerdsindstyvende plads, jeg søgte en par gange en forklaring men forklaringer var også et roderi, og de fleste Danskere ved slet ikke hvordan det hænger sammen, så nu lever jeg videre vel vidende at personet ikke klarede sig så godt når han kommer som nr. Sjok.

Du kan vel godt se at en udlænding ikke har det nemt her 😜 specielt når Danskere forplumrer sagen med at trække fakta ind i det-💤

Så er det en skam du ikke gider trykke på det link, jeg satte ind for du skulle blive oplyst !!!    😉 😩

Ja fakta er noget rigtig skidt noget, hvis man ikke vil erkende sandheden.  🤔

God weekend, hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Der er mange udtryk som ikke giver mening, eks "der er ingen ko på isen" eller "det koster det hvide ud af øjnene" for ikke at tale om at "skyde papegøjen". Jeg kender godt betydningen, men det giver ikke meget mening uden at forstår den historiske betydning og kontekst, som jeg altså ikke kender.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Lidt off topic. For mange år siden gjorde en veninde mig opmærksom på et par ord, som rimer, både på dansk og på engelsk.

Krus - knus. Mug - hug.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 12 timer siden, Bare mig. skrev:

Så er det en skam du ikke gider trykke på det link, jeg satte ind for du skulle blive oplyst !!!    😉 😩

Ja fakta er noget rigtig skidt noget, hvis man ikke vil erkende sandheden.  🤔

God weekend, hilsen Mig.

Jeg har set begge link, men de siger mig ikke meget, hvor vil du hen med dem. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
1 time siden, Jojojo skrev:

Jeg ved ikke om det giver mening, men 20 der altid har undret mig er; RØVBEDE, og Argurkesalat. Den første håber jeg ikke folks røv har når de skider. Nr 2 der er ikke salat i.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 8 timer siden, Jojojo skrev:

Jeg ville såmænd bare hjælpe dig med at forstå baggrunden for de ord du giver udtryk for ikke og kunne forstå, ellers havde jeg naturligvis ikke gidet og finde links med forklaringer til dig.

Hilsen Mig. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...