Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
kaisav.b.b

Parakit opdrætter?

Recommended Posts

kaisav.b.b

Hej, jeg hedder Kaisa og jeg leder efter en god opdrætter til st købe nogle Nymfeparakitter. jeg har researchet i flere uger og er blevet rigtig klog på hvordan man tager sig af dem. men jeg vil gerne købe dem tamme, er der nogen der har et sted jeg kunne købe fra? 

Fortsæt god dag :) og tak!

Screenshot 2019-12-05 at 09.08.13.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Du skal købe en unge lige fra reden, den skal stadig være lidt brun på næb-spidsen, og så skal du selv gøre den tam. Du skal klippe nogle af vingefjerene af (de vokser ud igen) så den ikke kan flyve og så skal du bruge rigtig meget tid på fuglen, f.eks. sidde med den når du ser TV, læser ell.l.

For mange år siden kendte jeg en, der havde gjort en hvid nymfeparakit tam på den måde, og selvom vingefjerene for længst var vokset ud, så kunne hun gå udenfor med fuglen på skulderen uden den fløj væk.

Det handler om, at fuglen skal være meget ung og at bruge meget tid på den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Fuglekender

Du kan ikke købe parakitter tamme, det findes ikke! - Så du har vist ikke undersøgt det godt nok. 
Det der med at skriver du skal klippe vingefjerne af dem. NEJ du skal ej og det håber jeg sandelig heller ikke du gør! 

Hvorfor vil du ikke selv gøre den tam?

hvor i landet er du fra? Jylland, Fyn, Sjælland?? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

klippe noget af vingefjerene af ,  det er dyreplageri selvom fuglen ikke kan mærke det , den mister sin flyve evner et stykke tid , hvis du har dem i bur stik svineriet af din hånd ind til dem så tit som muligt , så vender de sig til din hånd , hvis du har dem flyvende rundt i dit rum så start med at sætte mad og vand skål så tæt på dig som muligt , så vender de sig til dig 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrkFauna
For 8 timer siden, kaisav.b.b skrev:

Hej, jeg hedder Kaisa og jeg leder efter en god opdrætter til st købe nogle Nymfeparakitter. jeg har researchet i flere uger og er blevet rigtig klog på hvordan man tager sig af dem. men jeg vil gerne købe dem tamme, er der nogen der har et sted jeg kunne købe fra? 

Du skal være klar over at Nymfeparakitter bliver gamle, det der står i bla. bøger, at de aldersmæssigt bliver mellem 14-16 år, der vil jeg vove pelsen og sige, det nok er en underdrivelse. Min nymfeparakit blev ca. 24,5 år og jeg har hørt fra flere at deres parakitter blev langt op i 20'erne. Så hvis den har det godt og bliver behandlet ordentlig, får den rette pasning og pleje, så har du en fugl de næste mange år. 

Og købe/få en Nymfeparakit som er tam i forevejen, har jeg aldrig hørt om var muligt at få, med mindre den kommer fra et andet hjem hvor de har været nødsaget til at skaffe sig af med den. Så du er tvunget til selv at træne med den for at få den tam, hvis ikke det er noget du er indstillet på, så er en Nymfeparakit ikke det rette valg for dig. 

Mange skriver at man skal klippe dens vingefjer for bedre at kunne tæmme dem, det er jeg IKKE tilhænger af, synes det er synd, og gjorde det heller ikke på min, og jeg fik den altså rigtig tam, men brugte også mange timer hverdag på at aktivere og træne den. Det er vigtigt den har et forholdsvis stort bur (som enten skal stå på et bord eller et stativ, buret må ikke stilles på gulvet eller i direkte sollys eller i træk), og hvis du ikke vil have den må flyve frit rundt i hjemmet, så få bygget en stor voliere - hvis det er en mulighed! 

Har du prøvet at søge på opdrættere i dit nærområde eller tage kontakt til en dyrehandel? 
da du ikke skriver noget om hvor i landet du er fra, er det svært at anbefale/henvise til en god fugleopdrætter. 

Redigeret af FrkFauna
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst Fuglekender
For 10 timer siden, kaisav.b.b skrev:

Screenshot 2019-12-05 at 09.08.13.png

Køb en undulat, mindre krævende og lever max 6 år 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kaisav.b.b
For 9 timer siden, Gæst Fuglekender skrev:

Du kan ikke købe parakitter tamme, det findes ikke! - Så du har vist ikke undersøgt det godt nok. 
Det der med at skriver du skal klippe vingefjerne af dem. NEJ du skal ej og det håber jeg sandelig heller ikke du gør! 

Hvorfor vil du ikke selv gøre den tam?

hvor i landet er du fra? Jylland, Fyn, Sjælland?? 

jeg har søgt lidt rundt omkring, og man kan købe håndopmadet nymfeparakitter. det var det jeg mente. jeg bor på Sjælland. jeg ville ikke have noget imod at gøre den tam selv. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 15 timer siden, Gæst Fuglekender skrev:

Køb en undulat, mindre krævende og lever max 6 år 

Vrøvl. Det er ikke ualmindeligt, at en undulat bliver over 10 år. Mine blev 12-15.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 22 timer siden, stig6499 skrev:

klippe noget af vingefjerene af ,  det er dyreplageri selvom fuglen ikke kan mærke det , den mister sin flyve evner et stykke tid , hvis du har dem i bur stik svineriet af din hånd ind til dem så tit som muligt , så vender de sig til din hånd , hvis du har dem flyvende rundt i dit rum så start med at sætte mad og vand skål så tæt på dig som muligt , så vender de sig til dig 

Idéen med, at klippe enkelte af vingefjerene er, at man så kan have fuglen tæt på sig hele tiden, uden at den flyver.

Jeg ved ikke om det eksisterer mere, men for år tilbage var det ikke usædvanligt, at dyrehandlere i indkøbscentre havde en papegøje siddende på en stander, enten i forretningen eller udenfor (inde i centret), og tro mig, som dyrehandler vil man hellere klippe nogle af vingefjerene en gang imellem end man vil se sin papegøje ligge død efter den har ramt et stort vindue.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 14 timer siden, kaisav.b.b skrev:

jeg har søgt lidt rundt omkring, og man kan købe håndopmadet nymfeparakitter. det var det jeg mente. jeg bor på Sjælland. jeg ville ikke have noget imod at gøre den tam selv. 

Hvis du kan finde en, der har en håndopmadet unge, så vil det være en god idé, alternativet er, at købe den så ung, at den stadig er brun på næb-spidsen, altså lige fra reden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...