Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Udledning af Co2 på biler?

Recommended Posts

stig6499

nået helt andet er der dør ca 2500 KBHer om året på grund af luftforurening fra biler lastbiler busser 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
On 23/12/2019 at 09:42, Erpe skrev:

Der dannes CO2 ved forbrændingen, og dette udledes. CO2 har omtrent samme vægtfylde som luften i atmosfæren. Men CO2 varmes jo op ved forbrændingen. Derfor er det varm CO2, der udledes, og dette stiger til vejrs på grund af, at det er varmt.

At varm luft er lettere end kold luft udnyttes jo også i varmluftballoner, da de jo stiger til vejrs netop på grund af den varme luft.

og hvor længe forbliver denne CO2 varmere end den omkringliggende luft??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 19 minutter siden, pininfarina skrev:

og hvor længe forbliver denne CO2 varmere end den omkringliggende luft??

Indtil det er nået op i stor højde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
For 7 timer siden, Erpe skrev:

Indtil det er nået op i stor højde.

Så CO2'en holder sig adskildt fra alle andre luftarter? 🤨

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 10 timer siden, pininfarina skrev:

Nej og det har i øvrigt intet med spørgsmålet at gøre - det er et fejlskud fra Erpe's side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 13 timer siden, pininfarina skrev:

Nej, den blander sig med luften. Men varm luft stiger til vejs.

CO2 er faktisk en ubetydelighed tungere end resten af luften. Så den ville jo nok synke ned, hvis luften var helt stillestående og havde samme temperatur. Men sådan er det jo ikke. Så dette har normalt intet at sige.🙂

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
Skrevet (redigeret)
For 11 minutter siden, Erpe skrev:

Nej, den blander sig med luften. Men varm luft stiger til vejs.

CO2 er faktisk en ubetydelighed tungere end resten af luften. Så den ville jo nok synke ned, hvis luften var helt stillestående og havde samme temperatur. Men sådan er det jo ikke. Så dette har normalt intet at sige.🙂

Totalt irrelevant, et temperaturen udjævnes hurtig og CO2 blandes med luften i øvrigt, der er derfor vi taler om CO2 indholdet i luften. At det midlertidig stiger til vejrs grundet temperaturen er sagen udvedkommende.

Ren CO2 på luftform er tungere end luft. Grunden til at det ikke “falder ned” på jorden er, at CO2 blandes med luften. Vinde sørger for at der sker en konstant opblanding af alle luft molekylerne i atmosfæren så CO2 fordeles jævnt.

Så hvor vil du hen med det du siger!!!

Redigeret af modpol

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 26 minutter siden, modpol skrev:

Totalt irrelevant, et temperaturen udjævnes hurtig og CO2 blandes med luften i øvrigt, der er derfor vi taler om CO2 indholdet i luften. At det midlertidig stiger til vejrs grundet temperaturen er sagen udvedkommende.

Ren CO2 på luftform er tungere end luft. Grunden til at det ikke “falder ned” på jorden er, at CO2 blandes med luften. Vinde sørger for at der sker en konstant opblanding af alle luft molekylerne i atmosfæren så CO2 fordeles jævnt.

Så hvor vil du hen med det du siger!!!

Det var ikke mig, der startede denne debat. Så jeg går bare ud fra, at vedkommende ville vide, om CO2 bliver nede ved jorden, forsvinder eller hvad. Og udstødningen fra biler stiger jo nu engang til vejs i stedet for at drive langs jorden, hvis bilen befinder sig ude i det fri.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 3 minutter siden, Erpe skrev:

Det var ikke mig, der startede denne debat. Så jeg går bare ud fra, at vedkommende ville vide, om CO2 bliver nede ved jorden, forsvinder eller hvad. Og udstødningen fra biler stiger jo nu engang til vejs i stedet for at drive langs jorden, hvis bilen befinder sig ude i det fri.

Spørgsmålet lyder :

"Når man ser på bilreklamer, står der typisk noget om at X bil udleder fx 90-130 gram pr kørt km.

Altså så for hver gang der er kørt 10 biler på en given vejstrækning er der udledt et helt kilo ?

Burde vejene så ikke være de rene svinestier ?

Jeg mener noget der vejer - om det så er 100 gram eller 1 kilo kan jo ikke bare flyve af sig selv?

Eller hvad har jeg ikke forstået i fysik-timerne i folkeskolen ?"

Herudover kom der følgende:

"He he har også undret mig lidt over noget lignende.

Min kones tidligere bil udledte 130gr co2 pr km, og kørte 20km pr ltr, det giver 2600gr pr ltr, men en ltr diesel vejer vel rundt regnet kun 1000gr, så det bliver altså tungere når det bliver brændt af 😉

Har meget langt fra den store kemi eksamen, men har en forestilling om at det må være fordi det går fra væske til gas og derfor udvider sig, men aner ikke om det passer :-)"

Svare på de sprgsmål har ikke noget med udstødningensgassens temperaturen at gøre.

Svare på andet er at kulstof i brændstoffet reagerer med ilten i luften så dannes der CO2. Dette gør at mængden af CO2 vægtmæssigt er større end den mængde brændstof der forbrændes. Derfor er vægten højerer end selve brændstoffet.

Svare på der første med fed er at grunden til at det ikke “falder ned” på jorden er, at CO2 blandes med luften. Vinde sørger for at der sker en konstant opblanding af alle luft molekylerne i atmosfæren så CO2 fordeles jævnt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
1 time siden, modpol skrev:

Spørgsmålet lyder :

"Når man ser på bilreklamer, står der typisk noget om at X bil udleder fx 90-130 gram pr kørt km.

Altså så for hver gang der er kørt 10 biler på en given vejstrækning er der udledt et helt kilo ?

Burde vejene så ikke være de rene svinestier ?

Jeg mener noget der vejer - om det så er 100 gram eller 1 kilo kan jo ikke bare flyve af sig selv?

Eller hvad har jeg ikke forstået i fysik-timerne i folkeskolen ?"

Herudover kom der følgende:

"He he har også undret mig lidt over noget lignende.

Min kones tidligere bil udledte 130gr co2 pr km, og kørte 20km pr ltr, det giver 2600gr pr ltr, men en ltr diesel vejer vel rundt regnet kun 1000gr, så det bliver altså tungere når det bliver brændt af 😉

Har meget langt fra den store kemi eksamen, men har en forestilling om at det må være fordi det går fra væske til gas og derfor udvider sig, men aner ikke om det passer :-)"

Svare på de sprgsmål har ikke noget med udstødningensgassens temperaturen at gøre.

Svare på andet er at kulstof i brændstoffet reagerer med ilten i luften så dannes der CO2. Dette gør at mængden af CO2 vægtmæssigt er større end den mængde brændstof der forbrændes. Derfor er vægten højerer end selve brændstoffet.

Svare på der første med fed er at grunden til at det ikke “falder ned” på jorden er, at CO2 blandes med luften. Vinde sørger for at der sker en konstant opblanding af alle luft molekylerne i atmosfæren så CO2 fordeles jævnt.

Du får lige forklaringen fra Illustreret Videnskab:

”Atmosfærisk luft vejer cirka 1,3 kilo pr. kubikmeter.

Hele Jorden er omgivet af et flere kilometer tykt lag luft, og hver kvadratcentimeter på Jordens overflade belastes af en vægt på et kilo – det, vi til daglig kalder lufttrykket.

Lufttrykket bevirker, at der strengt taget ligger over 600 kilo luft oven på et ark A4-papir på skrivebordet. Når vi alligevel uden besvær kan løfte papiret, skyldes det, at lufttrykket er det samme overalt i vores omgivelser, så det presser lige meget på over- og undersiden af papiret.

Derved skal vi i realiteten blot løfte papirets egen vægt på få gram. Eftersom vores krop også indvendigt indeholder luft med det samme tryk, bliver vi heller ikke mast af de enorme luftmasser over os.

Men hvis man bevæger sig i højderne, ændrer lufttrykket sig, så man skal bruge tid på at regulere trykket i kroppen. Det er grunden til, at man får propper i ørerne, når man flyver eller kører i bjerge.

I princippet burde følenerver i huden registrere det konstante tryk fra luften. Men da det altid er til stede, har nerverne vænnet sig til det og undlader at sende besked videre til hjernen.“

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...