Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Udledning af Co2 på biler?

Recommended Posts

snoozz

Med risiko for at lyde dum:

Når man ser på bilreklamer, står der typisk noget om at X bil udleder fx 90-130 gram pr kørt km.

Altså så for hver gang der er kørt 10 biler på en given vejstrækning er der udledt et helt kilo ?

Burde vejene så ikke være de rene svinestier ?

Jeg mener noget der vejer - om det så er 100 gram eller 1 kilo kan jo ikke bare flyve af sig selv?

Eller hvad har jeg ikke forstået i fysik-timerne i folkeskolen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
On 4/12/2019 at 14:36, snoozz skrev:

Når man ser på bilreklamer, står der typisk noget om at X bil udleder fx 90-130 gram pr kørt km.

Altså så for hver gang der er kørt 10 biler på en given vejstrækning er der udledt et helt kilo ?

Jeg mener noget der vejer - om det så er 100 gram eller 1 kilo kan jo ikke bare flyve af sig selv?

Den atmosfære du går rundt i og indånder vejer lige så meget som CO2, som igen er en del af netop atmosfæren.

Hvis du køre i bil og rækker en hånd ud af vinduet, kan du mærke luftens modstand. Det er fordi den har en masse, og den skal du flytte med håndfladen. Her på jordoverfladen har vi et tryk på en atmosfære (1 bar). Det skyldes simpelthen vægten at luften, som er atmosfæren omkring jorden. Vi går rundt på bunden af atmosfæren.

Giver det mening for dig?

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
passiv
On ‎04‎-‎12‎-‎2019 at 14:36, snoozz skrev:

Når din far ikke skifter dæk for dig mere men andre.

Vil det så sige at du igen har fået bil, og har du været oppe til ny køreprøve??

Eller lader du andre om at svine??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

He he har også undret mig lidt over noget lignende.

Min kones tidligere bil udledte 130gr co2 pr km, og kørte 20km pr ltr, det giver 2600gr pr ltr, men en ltr diesel vejer vel rundt regnet kun 1000gr, så det bliver altså tungere når det bliver brændt af ;-)

Har meget langt fra den store kemi eksamen, men har en forestilling om at det må være fordi det går fra væske til gas og derfor udvider sig, men aner ikke om det passer :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 5 timer siden, basle72 skrev:

Min kones tidligere bil udledte 130gr co2 pr km, og kørte 20km pr ltr, det giver 2600gr pr ltr, men en ltr diesel vejer vel rundt regnet kun 1000gr, så det bliver altså tungere når det bliver brændt af 😉

Har meget langt fra den store kemi eksamen, men har en forestilling om at det må være fordi det går fra væske til gas og derfor udvider sig, men aner ikke om det passer 🙂

Vægtfylden for diesel ligger mellem 820 og 860 gram/l og benzins mellem 0,71 og 0,77 gram/l. Du kan også kende begge typer brændstoffer på de ikke kan blandes vand, der altid vil ligge i bunden af tanken og skvulpe rundt da vand er tungere (1000 gram/l). 

Redigeret af Bare mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 10.12.2019 at 11:35, basle72 skrev:

Min kones tidligere bil udledte 130gr co2 pr km, og kørte 20km pr ltr, det giver 2600gr pr ltr, men en ltr diesel vejer vel rundt regnet kun 1000gr, så det bliver altså tungere når det bliver brændt af 😉

Har meget langt fra den store kemi eksamen, men har en forestilling om at det må være fordi det går fra væske til gas og derfor udvider sig, men aner ikke om det passer 🙂

Når kulstof i brændstoffet reagerer med ilten i luften så dannes der CO2. Dette gør at mængden af CO2 vægtmæssigt er større end den mængde brændstof der forbrændes.

Jeg mener det er i størrelsesorden ca. 2,5 gange højere vægt end selve brændstoffet og så er Diesel lidt mere end Benzin.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
On 4.12.2019 at 14:36, snoozz skrev:

Der dannes CO2 ved forbrændingen, og dette udledes. CO2 har omtrent samme vægtfylde som luften i atmosfæren. Men CO2 varmes jo op ved forbrændingen. Derfor er det varm CO2, der udledes, og dette stiger til vejrs på grund af, at det er varmt.

At varm luft er lettere end kold luft udnyttes jo også i varmluftballoner, da de jo stiger til vejrs netop på grund af den varme luft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 23.12.2019 at 09:42, Erpe skrev:

Der dannes CO2 ved forbrændingen, og dette udledes. CO2 har omtrent samme vægtfylde som luften i atmosfæren. Men CO2 varmes jo op ved forbrændingen. Derfor er det varm CO2, der udledes, og dette stiger til vejrs på grund af, at det er varmt.

At varm luft er lettere end kold luft udnyttes jo også i varmluftballoner, da de jo stiger til vejrs netop på grund af den varme luft.

Har bare intet med spørgsmålet at gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 2 timer siden, modpol skrev:

Har bare intet med spørgsmålet at gøre.

Jo, det har noget med vægten af CO2 at gøre, selvom det er et lidt for indviklet problem at skulle forklare nogen, der ikke har haft lidt kemi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 33 minutter siden, Erpe skrev:

Jo, det har noget med vægten af CO2 at gøre, selvom det er et lidt for indviklet problem at skulle forklare nogen, der ikke har haft lidt kemi.

Spørgsmålet gik på diskrepansen af vægt og ikke vægtfylde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...