Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
snoozz

Hvad synes i om jul ?

Recommended Posts

snoozz

Jeg synes julen er gået "helt amok" de seneste 20 år - og mere og mere.

Men starter med julepynt i butikkerne i oktober.

Fattige familier må søge om "julehjælp" - flere end nogensinde før.

Folk optager kviklån, for man skulle nødig være den der kom med den mindste gave.

Luciaoptog i børnehaven (ok det var der også for 35 år siden)

Men der er bare jul overalt. Undtagen hjemme hos mig, der er ikke så meget som en kravlenisse, eller blot et fyrfadslys i vindueskarmen.

Selve juleaften er da fint nok, men synes man skulle lovgive om hvornår den "starter". Så den kom nogenlunde på linie med påske. Man ser jo ikke påsketilbud i januar-februar vel.

Heldigvis er min egen juleaften ret simpel. 2 gaver, og typisk 5-6 timer hos mine forældre.

Men jeg slipper ikke for jule mig her og jule mig der.

Selv TV er røvsygt i hele december. Enten er der genudsendelser, eller også er der "julefilm" , nåee jeg som også er genudsendelser. Selv på Yousees musikkanal. Ja musik er da fint, men der sendes UDELUKKENDE julemusik døgnet rundt. Jeg brækker mig snart over alt det juleri, og der er 20 dage endnu !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Julen er hvad du gør den til. 

Hvis du vælger at følge juleræset, så er det dit eget valg. Jeg er med på at man kan presses af samfundets (Klassen, skolens, arbejdets, vennernes) normer - og indkøbsvaner osv. - men hvor du lægger din værdiberigelse, er 100% op til dig selv. Jeg tror ikke det er usundt for børn, ikke bare at få i hoved og ***, men faktisk lære at sætte pris på ikke-materielle værdier. Det kræver naturligvis at forældrene er solidt funderet. 

Desuden ser det ud til at ansøgere til julehjælp, for første gang i lang tid, er faldende, eller stangerende.

Kan man abstraherer fra "julesalget", black friday, og marcipan på tilbud.. så kan man måske også nyde gadens julelys, træsalget på hjørnerne osv. 

Personligt har jeg valgt at blive i min sommerbolig til efter julen (Hele familien holder jul i min sommerbolig i år) og jeg har allerede pyntet op, og der står et juletræ i stuen og blinker om natten - julemusik i køkkenet osv. - Jeg nyder faktisk julen i år. :jule:

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Argh jeg hader især den del med at man ikke kan tænde for radioen, eller Yousee musik, uden der udelukkende er julemusik. Julefilm overalt på TV + 4 forskellige julekalendere. Får spat allerede inden det er december. ;)

Men ellers lyder det da hyggeligt nok i sommerhuset. Jeg skal også i et "næsten" sommerhus område i 2. række til vandet. Tvivler dog på jeg gider rende rundt ned på stranden i mørke og frostvejr ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Jeg synes, at julen er en pudsig ting...

Folk mener jo, at man er skør, hvis man tror at rumvæsener findes og måske har besøgt jorden. F.eks. grey aliens og reptilians. Uha, så er man da godt nok tosset, hva?!

Men samtidig fejrer de samme mennesker, som synes det er skørt at tro på rumvæsener, en person, hvis eksistens vi slet ikke kan være sikre på. Og som hævdede at være guds søn, at kunne gå på vandet og at kunne stå op fra de døde!

Den slags har folk så åbenbart ingen problemer med at tro på.

Jeg synes, det er paradoksalt.

Når dette er sagt, så er julen vel meget hyggelig. Men jeg ser det mere som en lejlighed til at komme sammen med familien og se folk, man ikke ser mere end den ene gang om året. Men selve det religiøse aspekt synes jeg er pudsigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det er nu også mange år siden vi gik i kirke om formiddagen juleaften, tror jeg har været 4-5 år sidst, og jeg kedede mig af helvede til ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 4 minutter siden, snoozz skrev:

Det er nu også mange år siden vi gik i kirke om formiddagen juleaften, tror jeg har været 4-5 år sidst, og jeg kedede mig af helvede til ;)

Jeg ved godt, at de fleste mennesker ikke tror så meget på gud og at de mest udfører de religiøse ritualer, fordi de følger en tradition og det er noget de føler, at de BØR gøre.

Men derfor synes jeg stadig det er lidt pudsigt, at alle danskere (næsten alle) holder en religiøs fest, som er baseret på en tro, som efter min overbevisning er længere ude end troen på rumvæsener. Når de samme danskere næsten over én kam synes, at man er tosset, hvis man tror på rumvæsener.🤣

Jeg plejer at svare sådan her:

Lucianone: "Vidste du, at rumvæsener findes og også besøger jorden?"

Almindelig dansker: "Hold da op, er der virkeligt nogen, der tror på sådan noget tosset noget?"

Lucianone: "Ja da, men sig mig engang, er du konfirmeret og holder du jul?"

Almindelig dansker: "Ja da, man ER vel en god kristen, er man ikke?!"

Lucianone: "Så forstå mig det ret: Du synes, man er tosset, hvis man tror på rumvæsener. Men du tror selv på at der findes en sky daddy, som styrer det hele oppe fra en sky og du tror på, at Jesus var guds søn og kunne stå op fra de døde?"

Almindelig dansker. "Øhm, æh, øh, hmm, altså.....øhm….."

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrkFauna

Det afhænger meget af mit humør, er ikke julehader eller antijule-spreder. Men der kan sagtens være nogen år optil jul, hvor jeg ikke er i den samme julestemning, sådan er det!

Men er enig med ThomasSneum, julen er hvad man gør den til, og man skal gøre det der føles bedst for en selv og sin familie. Juleræs og Black Friday op i r**ven med det, der er ingen eller intet der tvinger en til at følge det slavisk. 

Ja, det er sgu ikke så fedt altid når butikkerne begynder med julepynt osv. i oktober, men det må man så se bort fra. 
Generelt synes jeg at julen og dens traditioner er hyggelig, i mit eget tempo ;) 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

jeg er ateist altså i mod al religion , julen er gået op i penge butikker internet butikker alle vil have dine penge op til jul  lige som black friday , reklamer for hvad du skal købe op til jul er hysterisk , min søster og mig vi er blevet enige om at vi ikke giver hinanden gaver til fødselsdage og jul  , vi mangler stort set ikke noget , det vi mangler er luksus vare som vi selv køber ,men vi giver en gave fra os begge to til vors gamle forældre 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master
For 58 minutter siden, stig6499 skrev:

jeg er ateist altså i mod al religion , julen er gået op i penge butikker internet butikker alle vil have dine penge op til jul  lige som black friday , reklamer for hvad du skal købe op til jul er hysterisk , min søster og mig vi er blevet enige om at vi ikke giver hinanden gaver til fødselsdage og jul  , vi mangler stort set ikke noget , det vi mangler er luksus vare som vi selv køber ,men vi giver en gave fra os begge to til vors gamle forældre 

Du kunne da ellers godt trænge til et kristent ord med på vejen ;) 

“Jul, jul, jul de skal også vide det er juul” 😂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 12 timer siden, snoozz skrev:

Jeg synes julen er gået "helt amok" de seneste 20 år - og mere og mere.

Men starter med julepynt i butikkerne i oktober.

Fattige familier må søge om "julehjælp" - flere end nogensinde før.

Folk optager kviklån, for man skulle nødig være den der kom med den mindste gave.

Luciaoptog i børnehaven (ok det var der også for 35 år siden)

Men der er bare jul overalt. Undtagen hjemme hos mig, der er ikke så meget som en kravlenisse, eller blot et fyrfadslys i vindueskarmen.

Selve juleaften er da fint nok, men synes man skulle lovgive om hvornår den "starter". Så den kom nogenlunde på linie med påske. Man ser jo ikke påsketilbud i januar-februar vel.

Heldigvis er min egen juleaften ret simpel. 2 gaver, og typisk 5-6 timer hos mine forældre.

Men jeg slipper ikke for jule mig her og jule mig der.

Selv TV er røvsygt i hele december. Enten er der genudsendelser, eller også er der "julefilm" , nåee jeg som også er genudsendelser. Selv på Yousees musikkanal. Ja musik er da fint, men der sendes UDELUKKENDE julemusik døgnet rundt. Jeg brækker mig snart over alt det juleri, og der er 20 dage endnu !

Har du nogen dokumentation får de påstande. Jeg mener ikke at butikkerne pynter tidligere og tidligere. Ifølge det seneste jeg har hørt så er der færre der søger julehjælp i år, hvilket da bestemt er en glædelig nyhed. Jeg har ikke hørt at der skulle være stigning i kviklån.

Jeg er ikke i Danmark og har ikke været det siden midten af november så jeg ved ikke hvordan det står til nu, men på det tidspunkt var der ikke specielt meget julepynt i butikkerne. Der var nogle som havde pyntet op, men langt fra alle.

Som Thomas også skriver så er julen hvad du gør den til og du har tydeligvis travlt med at gøre den til noget negativt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...