Seeckt

Hvad siger loven om muskelhund som går løs?

Recommended Posts

Seeckt

Er det identisk med alle andre hunde?

Der er en Pitbull i vores by som nogle gange går løs. Den er aldrig ret langt fra ejerens hus, men da stadig på fortovet / offentlige steder. Jeg er godt klar over, at vise fordomme om disse racer ikke kan påduttes den individuelle hund - men racen som helhed har jo vise associationer som har en reel baggrund. Jeg er ærlig, og bryder mig langt mindre om en løsgående muskelhund end jeg ville om en Labrador eller gravhund. Hvis jeg luftede hund i den del af byen, ville jeg være ret nervøs ved at der pludselig stod en Pitbull i vejen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 7 timer siden, Seeckt skrev:

Der er en Pitbull i vores by som nogle gange går løs. Den er aldrig ret langt fra ejerens hus, men da stadig på fortovet / offentlige steder. Jeg er godt klar over, at vise fordomme om disse racer ikke kan påduttes den individuelle hund - men racen som helhed har jo vise associationer som har en reel baggrund. Jeg er ærlig, og bryder mig langt mindre om en løsgående muskelhund end jeg ville om en Labrador eller gravhund. Hvis jeg luftede hund i den del af byen, ville jeg være ret nervøs ved at der pludselig stod en Pitbull i vejen.

Hmm, en Pitbull tror jeg nu ikke det er jævnfør hundelovens § 1 a.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=194694

Loven fortæller også om hvordan hunde skal holdes og føres.

Du kan også finde loven i forenklet form på: https://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/ghi/hundeloven/

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spil-tøsen

Alle hunde uanset race skal holdes i snor, på nær de dermed skiltede steder, og de steder er som regel en hundepark, eller på visse tidspunkter af året, stranden, men de fleste steder i Dk skal hunden føres i snor. 

At det ikke blir overholdt er så noget andet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 42 minutter siden, Spil-tøsen skrev:

Alle hunde uanset race skal holdes i snor, på nær de dermed skiltede steder, og de steder er som regel en hundepark, eller på visse tidspunkter af året, stranden, men de fleste steder i Dk skal hunden føres i snor. 

At det ikke blir overholdt er så noget andet. 

Det er faktisk ikke helt rigtigt det du der fortæller. Du bør læse loven om hunde inden .............. !!!

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spil-tøsen
For 9 timer siden, Bare mig. skrev:

Det er faktisk ikke helt rigtigt det du der fortæller. Du bør læse loven om hunde inden .............. !!!

Hilsen Mig.

Hundeloven og snor

Selvom hunden er velopdragen, må den ikke løbe frit alle steder. I byer og områder med bymæssig bebyggelse, hvor man færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, skal hunde nemlig, ifølge hundeloven, være i snor eller følge en person med fuldt herredømme over den. Snoren skal kunne gøres så kort, så hundeføreren kan holde hunden tæt ind til sig. Derudover kan der i hver enkelt kommune være regler for, at en hund ikke må gå uden snor.

Fuldt herredømme er ikke nærmere bestemt i loven, men betyder ifølge tidligere domme, at hundeføreren kan standse hunden, hvis den f.eks. angriber andre dyr eller mennesker. Uanset om hunden må løbe frit eller skal holdes i snor, er det altid hundeførens ansvar, at hunden ikke volder skade eller er til gene for sine omgivelser. Hvis hundens adfærd eksempelvis gør andre personer utrygge eller bange, bør den altid holdes i snor, uanset om det er tilladt for hunde at løbe frit i området. Desuden anses en hund ikke for at være under følgeskab, blot fordi den er under opsyn fra en bolig eller et forretningslokale.

Uden for byer som eksempelvis parker og skove, har man pligt til at holde sin hund til sig, så den ikke strejfer om, medmindre det er tilladt med fritløbende hunde, som det er i de mere end 200 etablerede hundeskove over hele landet. Du kan finde en oversigt over hundeskove på Naturstyrelsens hjemmeside.

Når man tager hunden med på stranden, afhænger reglerne om snor af årstiden. I vinterhalvåret (oktober til og med marts) må din hund gerne løbe frit på stranden. I sommerhalvåret (april til og med september) skal hunden derimod være i snor. Bemærk, at der er en del strande, hvor det er helt forbudt at medtage hund. Du bør derfor altid ligge mærke til skiltningen, inden du tager hunden med på stranden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 10 timer siden, Spil-tøsen skrev:

Alle hunde uanset race skal holdes i snor,

Ikke korrekt.

For 48 minutter siden, Spil-tøsen skrev:

Hundeloven og snor

Selvom hunden er velopdragen, må den ikke løbe frit alle steder. I byer og områder med bymæssig bebyggelse, hvor man færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, skal hunde nemlig, ifølge hundeloven, være i snor eller følge en person med fuldt herredømme over den. Snoren skal kunne gøres så kort, så hundeføreren kan holde hunden tæt ind til sig. Derudover kan der i hver enkelt kommune være regler for, at en hund ikke må gå uden snor.

Sådan, så fik du det hele med.

Der er, iflg. min erfaring, langt imellem dem, men der findes faktisk mennesker, der har fuld kontrol over deres hund uden snor.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 21 timer siden, Seeckt skrev:

Hunden skal være under kontrol.

Og det mener jeg ikke den er hvis ejeren ikke er indenfor rækkevidde af hunden.

Jeg er selv meget stor modstander af hunde, der ikke er under kontrol. Jeg har en lille hund, og er meget bevidst om hvem der bliver taberen hvis det går galt. Min hund, og jeg, har haft så mange kedelige oplevelser med ukontrollerede hunde, at min hund nu gøer helt vildt når hun møder andre hunde, udover dem hun har været venner med i flere år, og er den uden snor skriger hun af skræk. Det tog mig ca. ½ år, at blive fri af de gener jeg pådrog mig da jeg forstuvede min ene fod i foråret, i kampen med en ukontrolleret rottweiler. 

Et andet problem ved disse ukontrollerede hunde er, at de oftest ikke har halsbånd på, så man kan ikke engang tage fat i halsbåndet og pacificere hunden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, Entrelac skrev:

Ikke korrekt.

Sådan, så fik du det hele med.

Der er, iflg. min erfaring, langt imellem dem, men der findes faktisk mennesker, der har fuld kontrol over deres hund uden snor.

Ja just præcist.   🙂

Hilsen Mig.

Redigeret af Bare mig.
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind