dannij

Snydt for man timer på min arbejdsplads, men kan ikke bevise det

Recommended Posts

dannij

Hej

Jeg arbejder på en restaurant, hvor vi arbejder mange flere timer, end vi bliver betalt for. Vi bliver ikke betalt eller kompenseret for vores overarbejde, og vi taler om mange timers overarbejde om ugen. Jeg ville gerne gå til min fagforening, men jeg kan ikke bevise hvor mange timer, jeg arbejder om ugen, da vores chef ikke noterer dette nogle steder. Da jeg stadig er på prøve kan jeg ogsp meget nemt blive fyret. 

Bør jeg kontakte min fagforening eller er der ikke noget arbejdslovgivning på dette område? I så fald er det så ikke arbejdstilsynet der bør lave et tjek af min arbejdsplads?

Med venlig hilsen

Danni 

• Synes godt om 1
  • Ked 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrkFauna
On 2.12.2019 at 12:54, dannij skrev:

Hej

Jeg arbejder på en restaurant, hvor vi arbejder mange flere timer, end vi bliver betalt for. Vi bliver ikke betalt eller kompenseret for vores overarbejde, og vi taler om mange timers overarbejde om ugen. Jeg ville gerne gå til min fagforening, men jeg kan ikke bevise hvor mange timer, jeg arbejder om ugen, da vores chef ikke noterer dette nogle steder. Da jeg stadig er på prøve kan jeg ogsp meget nemt blive fyret. 

Bør jeg kontakte min fagforening eller er der ikke noget arbejdslovgivning på dette område? I så fald er det så ikke arbejdstilsynet der bør lave et tjek af min arbejdsplads?

Med venlig hilsen

Danni 

Hvad er din normale arbejdstid? 
Hvor mange timer arbejder du over? - Er det noget du selv holder øje med, evt. skriver ned?
Jeg vil i hvert fald anbefale du tager kontakt til din fagforening. Det er ikke sikkert de kan gøre noget qua det du fortæller, men hvis ikke de ved noget omkring de forhold du arbejder under, kan der jo ikke ændres på det. 

Men synes det du beskriver lyder meget mystisk, din chef fremstår ikke som en der har helt rent mel i posen. 
https://www.hk.dk/aktuelt/nyheder/2017/08/21/hkp-5-facts-om-overarbejde 
https://www.jobpatruljen.dk/lonsatser/hotel-og-restauration/ 
https://ka.dk/overenskomst/fag-overenskomst/hotel-og-restauration/ 
Ved ikke om ovenstående links kan hjælpe dig, men jeg håber du får klaring og orden på sagerne, da det ikke er holdbart at arbejde under de forhold du beskriver. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bamseline-Mavepine

Hvis jeg var dig ville jeg tage forbi din fagforening NU!!! Din chef lyder sgu suspekt 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master

Bliver virkelig gal når jeg læser om den slags chefer men som de andre skriver afsted på fagforeningen jo hurtigere jo bedre 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dannij

Jeg man bliver higsig af at arbejde sådan et sted. Men jeg bliver højst sandsynlig bare fyret af det. Men tror I ikke at de har pligt til at skrive ned hvor mange timer vi arbejder. Nogle gange arbejder jeg 15 timer ekstra om ugen uden at blive betalt ekstra for det - men kan jo aldrig bevise det.

Vh

Danni

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master
For 6 minutter siden, dannij skrev:

Jeg man bliver higsig af at arbejde sådan et sted. Men jeg bliver højst sandsynlig bare fyret af det. Men tror I ikke at de har pligt til at skrive ned hvor mange timer vi arbejder. Nogle gange arbejder jeg 15 timer ekstra om ugen uden at blive betalt ekstra for det - men kan jo aldrig bevise det.

Vh

Danni

Det kan jeg godt forstå .. men er det ikke bedre du bliver fyret og så finder et andet sted der respektere sine medarbejdere og behandler dem ordentligt 

JO det er brand ulovligt det din chef foretager sig! .. udfra det du skriver skal du jo have 100% i over betaling sp vidt jeg husker efter 3 timers overarbejde er det 50% og derover og i weekender er det 100%

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Du har vel en kontrakt og en arbejdsplan.

Så skal du egentligt ikke meget andet end at skrive op hvornår du møder og hvornår du går hjem, når du har gjort det, afleverer du de 3 ting til din fagforening og så gennemgår de det og tager kontakt til arbejdsgiveren.

Der hvor jeg tænker du lige skal have tænkt dig om inden, det er om du er klar til at tage den kamp, eller det i virkeligheden bare er nemmere at finde et andet job?

Klart man burde tage kampen op med sådan en arbejdsgiver, men man skal også lige huske at det kan give bagslag, nok især i en branche der godt kan være lidt indspist, for hvad sker der når du har kørt en sag, din arbejdsgiver bliver mega sur, og fortæller om det til alle andre han kender i branchen?

Synes også det kommer lidt an på omfanget af ekstra timer, snakker vi 15-30 min ekstra en gang imellem, eller taler vi mange timer, er det 30 min i ny og næ fordi den sidste kunde ikke var til at få ud, så kunne det jo være det kom retur hvis man en gang selv havde brug for at få fri til et eller andet, taler vi om decideret misbrug er sagen en anden 🙂

HUSK inden du gør noget som helst, nærlæs din kontrakt, det ville være at skyde sig selv i foden, at man tror chefen ikke overholder reglerne, og det så skyldes man ikke selv har læst kontrakten 🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dannij

Jeg tænker I har nogle gode svar og overvejelser. Tak for den til info. Taler vi om 15 ekstra ubetalte timer hver uge!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dannij

Men kan jo aldrig bevise disse timer udover mine egne notater.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Tag billeder af klokken når du kommer og når du går, mens nogle kollegaer ser på. Så har du en god sag med masser af vidner på at du ikke blot har stillet på uret.

Hvis du er ungarbejder ville jeg give jobpatruljen et kald. Og ja i al fald fagforeningen.

Det kan meget vel være du ender med en fyreseddel, men 10-15 timer ubetalt overarbejde er helt hen i vejret alligevel. Minder næsten om den der sag fra Esbjerg, nu kan jeg sefølig ikke lige huske hvad den hedder.

Hvis du bliver fyret så gå til pressen, det skal nok fucke hans business godt og grundigt op. Sådan noget kan man ikke tillade sig.

Da jeg selv arbejdede et lign sted fik vi altid løn en ½ time efter lukketid, uanset om vi så var færdig med rengøring osv 10 min efter, eller der havde været kunder helt frem til lukke tid, og den så måske blev 45 min over.

Men 10-15 timer pr uge, er helt i skoven jo !

Og selv hvis du ikke bliver fyret så find et andet job alligevel.

Jeg havde en lign sag, dog ikke helt, men da jeg var butikselev følte jeg mig mere som en slave der kun skule lave alt lortearbejdet, og ikke rent faktisk lære tingene. Følte mig som pakæsel, og stik-i-rend-dreng som en anden praktikant fra folkeskolen.

Så tog jeg fat i fagforeningen da jeg mente min uddannelse var mangelfuld.

Resultatet? Man kan ikke sådan opsige en elevkontrakt, uden dyre bøder. I stedet ændrede han mine arbejdstider. Så jeg fik flest muligt lørdagsvagter, mod fri onsdag formiddag (hvad faen skal man med en onsdag formiddag?).

Der udover ændrede han de daglige mødetider så de passede absolut dårligst med togtiderne, hvilket betød 2 timers ekstra transport tid hver dag.

Jeg forsøgte at finde en anden elevplads, men den lykkedes ikke. Så jeg holdte ud hele det sidste år. Men gud hvor var jeg lykkelig den dag jeg trådte ud derfra for sidste gang med min fagprøve med et 10-tal i hånden.

Manden er i øvrig for længst gået konkurs siden ;)

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind