Tigermanden

Strukturel racisme: Måtte ikke blive medlem af haveforening

Recommended Posts

Tigermanden

Den strukturelle racisme har endnu engang krævet sine ofre, og nu er en haveforening på Fyn blevet dømt for at afvise personer, der gerne ville være medlemmer, fordi de ikke var hvide danskere. Det forlyder blandt andet:

"En haveforening på Fyn er blevet dømt for at diskriminere to borgere med udenlandsk baggrund, da de søgte om at komme ind i foreningen. Det oplyser Fyns Politi onsdag.

Mændene fik nej med en begrundelse, som er i strid med en lov, der skal hindre forskelsbehandling af borgere på grund af for eksempel etnisk baggrund.

Bøden er blevet fastsat til 5000 kroner, oplyser specialanklager ved Fyns Politi Klaus Holten Kristensen."

Hvad kan vi som samfund gøre for at komme den grimme racisme til livs, og hvordan sikrer vi, at alle mennesker behandles lige her i danmark? 

Er du ven med en Muslim? Og hvorfor egentlig ikke? Al forandring starter med os selv, husk det.

7f0fe91a-9e53-46f8-bd2b-bc2ccd141a55.jpg

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-11-27-haveforening-domt-for-at-afvise-personer-med-udenlandsk-baggrund

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Den strukturelle racisme går vel begge veje?

Muslimer vil jo heller ikke have, at vi danske mænd rører deres damer, vel? Det er jo også en slags strukturel racisme, fordi deres mænd må godt røre danske damer!

Men hvad enten man kan lide det eller ej, forekommer der jo diskrimination overalt i samfundet. Ældre mennesker nær pensionsalderen har sværere ved at få et job end unge mennesker. I supermarkeder vælges ofte ungarbejdere på 16-17 år fremfor ældre og måske mere kvalificerede medarbejdere, fordi de unge er billigere arbejdskraft og heller ikke brokker sig (er nemmere at underkue end modne mennesker).

På kødmarkedet ses også diskrimination. Overvægtige og ældre mennesker får færre frække tilbud end unge og slanke mennesker. Rige mænd kan nemmere score unge flotte modelkvinder end fattige mænd.

I børnehaver diskrimineres voksenbabyer. Peter på 47, som er voksenbaby, må ikke komme i børnehave! Er det ikke også diskrimination, når han nu føler sig som et barn?

På bøssesauner diskrimineres kvinder. Er det ikke for galt, at der er adgang forbudt for kvinder på bøssesaunaer? Iha, altså. Det ER for galt!

I musikbranchen diskrimineres folk, der ikke synger godt. Jeg synes, det er for galt, at jeg ikke kan få lov at deltage i Melodi Grand Prix, bare fordi jeg synger pivfalsk! Jeg klager til Ombudsmanden, ja, jeg gør så!

Så den dersens racisme og diskrimination går ikke kun ud over muslimer, men der er mange mennesker, der mærker den i dagligdagen.

Jeg tror det er svært at undgå den slags. Så skal man lave love, som kontrollerer alle facetter af vore liv. Og er det sådan et totalitært kontrolfreak-samfund, vi ønsker?

JOVIST, jeg sætter tingene ret meget på spidsen herover. Det er lidt en provokation. Men der er jo en agenda i disse år om, at man ikke må gøre nogen som helst forskel på folk. Alle skal være lige. Jeg mener tanken er fin, men det er bare utopi i praksis.

Hvis vi skal gå hele vejen, så må vi slet ikke diskriminere overhovedet, men det bliver også noget rod.

Så må vi jo give børn lov til at tage kørekort, fordi det er da diskrimination at en 7 årig ikke må køre bil, når han eller hun godt må cykle!

Og Jens på 34, som går med dametøj, skal da have lov at bade sammen med damerne i svømmehallen, fordi han føler sig som en kvinde. Alt andet er helt urimelig diskrimination!

Giftermål bør afskaffes, fordi det er diskriminerende, at Henrik godt må få Birgitte, når nu Lars også var forelsket i hende! Så enten skal Lars også have lov at blive gift med Birgitte - eller også må Henrik heller ikke få lov. PUNKTUM!

Det er altså også for galt, at jeg ikke kan få lov at blive frimurer! Frimureriet bør forbydes ved lov, fordi de udøver diskrimination, når kun udvalgte inviterede venner af frimurerne kan få lov at blive medlem! Og kvinder tager de slet ikke ind! DISKRIMINATION!

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Den strukturelle racisme er et kæmpe problem.Et simpelt eksempel illustrerer problemet.

Mange af os er, ubevidst, underlagt racismen..og hos politiet/retsvæsenet kan man se det på statistikkerne.

Udlændinge (brune) bliver i langt højere grad underlagt mistanke og bliver stoppet og visiteret. 

Det øgede fokus er med til at øge anholdelser og sigtelser i gruppen og vil igen lede til flere domme hos det segment. Ikke nødvendigvis fordi de er "mere kriminelle" men fordi der er et langt højere fokus på gruppen. Statistikken viser også at flere udlændinge, procentvise, bliver frifundet, end etniske danske. 

Så dette gøede fokus, er igen med til at skævvride billedet af "dem og os". Det fungerer som en ond negativ og selvforstærkende spiral.

Et "lille" problem som "øget mistænkeliggørelse", er altså med til at påvirke de statistikker som vores regering, bla. baserer deres lovgivning på. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 4 timer siden, ThomasSneum skrev:

Den strukturelle racisme er et kæmpe problem.Et simpelt eksempel illustrerer problemet.

Mange af os er, ubevidst, underlagt racismen..og hos politiet/retsvæsenet kan man se det på statistikkerne.

Udlændinge (brune) bliver i langt højere grad underlagt mistanke og bliver stoppet og visiteret. 

Det øgede fokus er med til at øge anholdelser og sigtelser i gruppen og vil igen lede til flere domme hos det segment. Ikke nødvendigvis fordi de er "mere kriminelle" men fordi der er et langt højere fokus på gruppen. Statistikken viser også at flere udlændinge, procentvise, bliver frifundet, end etniske danske. 

Så dette gøede fokus, er igen med til at skævvride billedet af "dem og os". Det fungerer som en ond negativ og selvforstærkende spiral.

Et "lille" problem som "øget mistænkeliggørelse", er altså med til at påvirke de statistikker som vores regering, bla. baserer deres lovgivning på. 

Der er ingen tvivl om, at strukturel racisme eksisterer. Bl.a. hos politiet, som du er inde på. I USA især er problemet stort, fordi sorte hetzes ofte af politiet derovre. I Danmark er det knapt så slemt, men også her ser politiet med mere mistroiske øjne på brune mænd end på hvide mænd.

Mit lidt provokerende indlæg ovenover dit eget skyldtes alene, at jeg ville sætte fokus på, at strukturel racisme kan gå begge veje. Vi ser f.eks. også at mange muslimer ikke bryder sig om jøder. Og de fleste muslimske fædre vil ikke bortgive deres datter til en hvid dansk mand. Og diskrimination finder sted på mange områder i samfundet. Ikke kun når det handler om race. Men også køn, alder, udseende o.s.v. er noget, man diskriminerer på baggrund af.

Men det er nogle gange svært at trække grænsen mellem hvornår, det reelt ER diskrimination og hvornår der bare er tale om smag og behag. Det er vel ikke direkte diskrimination, hvis en person ikke tænder fysisk på asiatere f.eks. Eller er det? Han eller hun kan jo ikke gøre for at vedkommende ikke bliver opstemt af asiateres kropstyper?! Og er det diskrimination, når voksenbaby´en på 47 ikke må komme i børnehave? For de rigtige børn ville sikkert blive skræmt af at en 47 årig fuldvoksen mand gik rundt i ble i blandt dem. Eller i bedste fald ville de synes, det var noget sært noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden

Muslimer kan principielt ikke være racister, fordi racisme er defineret som flertallets diskrimination af mindretal på baggrund af disses etniske ophav/religion osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 12 minutter siden, Tigermanden skrev:

Muslimer kan principielt ikke være racister, fordi racisme er defineret som flertallets diskrimination af mindretal på baggrund af disses etniske ophav/religion osv.

Vrøvl.

Hvis en muslim taler nedsættende om en hvid person, ER det racisme. Uanset om han så er eneste muslim i byen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tigermanden
Lige nu, Lucianone skrev:

Vrøvl.

Hvis en muslim taler nedsættende om en hvid person, ER det racisme. Uanset om han så er eneste muslim i byen.

Ikke ifølge akademiske og intellektuelle definitioner. Mener det var Christian Braad Thomsen, der engang skrev en artikel om det - altså: Muslimer kan ikke være racister - ikke her i danmark, hvor de er et mindretal, der i princippet undertrykkes, igen på grund af den strukturelle racisme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
Skrevet (redigeret)

Jeg har en del muslimske venner. Ingen af dem har kolonihavehus.
De hvide i Sydafrika havde ingen problemer med at være racister, selvom de var i mindretal.

Redigeret af Zorglup

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 1 time siden, Zorglup skrev:

Jeg har en del muslimske venner. Ingen af dem har kolonihavehus.
De hvide i Sydafrika havde ingen problemer med at være racister, selvom de var i mindretal.

Hehe.. tror ikke man tænker såen kun i Sydafrika. 

Men når det kommer til racisme, er det nok mere magtfordelingen man tænker på, når man taler om en minioritet. Ikke antallet. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 3 timer siden, Tigermanden skrev:

Racisme er diskrimination eller fordomme baseret på race, hudfarve, afstamning eller national eller etnisk oprindelse

Flertallet står du selv for der.

Bare fordi der kun står en muslim i en gruppe af 10 og kalder kinesere skævøjet og aber, så betyder det ikke han kan fratages at være racistisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du skriver som "Gæst" på Jubii Debat. Opret en profil her... og få fuld adgang til Danmarks største debat forum.
Skriv nyt svar...

×   Du har indsat indhold med egen formatering.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er gendannet.   Ryd editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.