snoozz

2 ting jeg altid har misforstået!

Recommended Posts

snoozz

Ordet "udemærket". Har jeg altid opfattet som noget middelmådigt, eller fx en accept af at hvis noget skal være sådan, må det jo være sådan, selvom man hellere så noget andet. Det viser sig så at Udemærket i virkeligheden er nærmere ord som fantastisk, utroligt godt eller lign. Som et 14-tal på den gamle 13-skala.!

Og så er der Udrykket "Godt og vel" .... har jeg altid tolket som "næsten". Altså fx vejrudsigten siger godt og vel 10 grader når der menes 9 grader, eller det blev godt og vel 1000 kr, når det blev 975 kr.

Gad vide hvad jeg ellers har misforstået af ord ?

Skal lige siges jeg er pæredansk, så det er ikke fordi jeg er indvandrer der forsøger at lære dansk ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master

Du har vist også misforstået stavemåden og at tal under ti skrives med bogstaver

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Nu var det ikke stavningen og grammatik jeg mente, men betydningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
Skrevet (redigeret)
On 26.11.2019 at 22:34, snoozz skrev:

Ordet "udemærket". Har jeg altid opfattet som noget middelmådigt, eller fx en accept af at hvis noget skal være sådan, må det jo være sådan, selvom man hellere så noget andet. Det viser sig så at Udemærket i virkeligheden er nærmere ord som fantastisk, utroligt godt eller lign. Som et 14-tal på den gamle 13-skala.!

Og så er der Udrykket "Godt og vel" .... har jeg altid tolket som "næsten". Altså fx vejrudsigten siger godt og vel 10 grader når der menes 9 grader, eller det blev godt og vel 1000 kr, når det blev 975 kr.

Gad vide hvad jeg ellers har misforstået af ord ?

Skal lige siges jeg er pæredansk, så det er ikke fordi jeg er indvandrer der forsøger at lære dansk ;)

Ordet "udemærket" mener jeg ikke er et ord der findes i dansk retskrivning. Det gør derimod ordet "udmærket" som du kan studere her:  https://sproget.dk/lookup?SearchableText=udmærket

Ja, "godt og vel" har i min verden altid været lidt over, mens ordet "knap" er lidt under.

Hilsen Mig.

Redigeret af Bare mig.
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Og for mig har "godt og vel bare al tid betødet knap og nap", eller akkurat... som i en køreprøve eller eksamen man næsten dumpende.

Det gik godt og vel , så det gik ok alligevel., og udmærket, så dan omkring gennemsnit, ikke sådan superfantastisk gg

Marn det er nok bare mig.

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 12 timer siden, snoozz skrev:

Og for mig har "godt og vel bare al tid betødet knap og nap", eller akkurat... som i en køreprøve eller eksamen man næsten dumpende.

Det gik godt og vel , så det gik ok alligevel., og udmærket, så dan omkring gennemsnit, ikke sådan superfantastisk gg

Marn det er nok bare mig.

Ja det er vist dig der ikke helt har forstået det danske sprog. Men fat mod, idet du har masser af tid udi fremtiden til at lære!

Hilsen Mig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bamseline-Mavepine

Kun to ting? 😅 der er sgu mange ting du har misforstået, bare udefra dine indlæg herinde :rolleyes:

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Christelk
On 26.11.2019 at 23:08, snoozz skrev:

Nu var det ikke stavningen og grammatik jeg mente, men betydningen.

Men stavningen kan have stor betydning , for skriver man umærket , er det jo noget helt andet. Christelk !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind