Rekruttering

Jeg har ødelagt min bil! Hjælp!

Recommended Posts

Rekruttering

Hej, 

(Disclaimer) jeg har ikke ødelagt min bil, men har stadig brug for hjælp - skulle få opmærksomheden på en eller anden måde :-P 

Jeg kører til dagligt rundt i en lille fiat Punto 1,3 MJT fra 2012. Dog skete der noget underligt i torsdags... Jeg havde vendt snuden hjemad og kørte så på motorvejen i godt og vel 30-40 minutter - Alt fungerer helt fint! Men på vej hjem smuttede jeg lige i Fakta for at få købt lidt ind. Da jeg blev færdig i Fakta og kom ud til bilen og tændte den, så lyste to lamper op! En gul trekant med et udråbstegn i, samt den forbandede motorlampe🤨 Hvad har jeg gjort? 

Har prøvet at søge lidt på google efter nogle svar, men ingen kan ligesom kommer med en forklaring på problemet...

Bilen kører 100% fint og har ingen problemer, men lamperne lyser stadigvæk gult! Forstår det simpelthent ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 47 minutter siden, Rekruttering skrev:

Hej, 

(Disclaimer) jeg har ikke ødelagt min bil, men har stadig brug for hjælp - skulle få opmærksomheden på en eller anden måde :-P 

Jeg kører til dagligt rundt i en lille fiat Punto 1,3 MJT fra 2012. Dog skete der noget underligt i torsdags... Jeg havde vendt snuden hjemad og kørte så på motorvejen i godt og vel 30-40 minutter - Alt fungerer helt fint! Men på vej hjem smuttede jeg lige i Fakta for at få købt lidt ind. Da jeg blev færdig i Fakta og kom ud til bilen og tændte den, så lyste to lamper op! En gul trekant med et udråbstegn i, samt den forbandede motorlampe🤨 Hvad har jeg gjort? 

Har prøvet at søge lidt på google efter nogle svar, men ingen kan ligesom kommer med en forklaring på problemet...

Bilen kører 100% fint og har ingen problemer, men lamperne lyser stadigvæk gult! Forstår det simpelthent ikke.

Når advarselslamperne bliver gule eller røde, plejer det normalt at koste betydeligt mere og køre videre end og få udbedret fejlen omgående. Der kan også være et trafiksikkerheds aspekt i de lysende lamper! 

Har du tjekket vand, olie og bremsevæske ???

Ellers burde du smutte på værkstedet og få læst computeren ud.

Måske du kan fiske noget ud af denne, omend det vist ikke er den helt rigtige: http://aftersales.fiat.com/eLumData/DA/00/199_PUNTO2012/00_199_PUNTO2012_603.99.060_DA_01_09.11_L_POP/00_199_PUNTO2012_603.99.060_DA_01_09.11_L_POP.pdf    

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Lys i en lampe med ! i betyder normalt fejl på bremserne. Fx kan en ABS føler være ude af drift, så du kører uden ABS. Normalt ligger du ikke mærke til det, og bilen "kører normalt", indtil du skal bremse hårdt, især nu det bliver glat.

Et smut til mekker ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
On 24.11.2019 at 00:40, Bare mig. skrev:

Når advarselslamperne bliver gule eller røde, plejer det normalt at koste betydeligt mere og køre videre end og få udbedret fejlen omgående. Der kan også være et trafiksikkerheds aspekt i de lysende lamper! 

Har du tjekket vand, olie og bremsevæske ???

Ellers burde du smutte på værkstedet og få læst computeren ud.

Måske du kan fiske noget ud af denne, omend det vist ikke er den helt rigtige: http://aftersales.fiat.com/eLumData/DA/00/199_PUNTO2012/00_199_PUNTO2012_603.99.060_DA_01_09.11_L_POP/00_199_PUNTO2012_603.99.060_DA_01_09.11_L_POP.pdf    

Jeg tjekkede alt der kunne tjekkes uden motorhjelmen da jeg kom hjem og alt var som det skulle være. 

Jeg fik mig læst frem til, at den gule trekant med udråbstegnet i, betyder at der enten er noget galt med start/stop-automatikken eller motorolie tryksensoren som ikke virker (også nogle andre ting, som ikke er relevante). (Min start/stop var stoppet med at virke samme dag de lys dukkede op - så det kunne være en mulighed?) 

Jeg burde nok få en computer koblet på og få den aflæst, men har på ingen måder tid. Tager afsted klokken 07 om morgen og kommer først hjem 18-19, hvor alle værksteder allerede har lukket... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
For 14 timer siden, snoozz skrev:

Lys i en lampe med ! i betyder normalt fejl på bremserne. Fx kan en ABS føler være ude af drift, så du kører uden ABS. Normalt ligger du ikke mærke til det, og bilen "kører normalt", indtil du skal bremse hårdt, især nu det bliver glat.

Et smut til mekker ;)

Heldigvis er det ikke bremserne der er noget galt med :) Jeg fik mig læst frem til, at den gule trekant med udråbstegnet i, betyder at der enten er noget galt med start/stop-automatikken eller motorolie tryksensoren som ikke virker. I hvert fald for Fiat-bilerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
1 time siden, Rekruttering skrev:

Jeg tjekkede alt der kunne tjekkes uden motorhjelmen da jeg kom hjem og alt var som det skulle være. 

Jeg fik mig læst frem til, at den gule trekant med udråbstegnet i, betyder at der enten er noget galt med start/stop-automatikken eller motorolie tryksensoren som ikke virker (også nogle andre ting, som ikke er relevante). (Min start/stop var stoppet med at virke samme dag de lys dukkede op - så det kunne være en mulighed?) 

Jeg burde nok få en computer koblet på og få den aflæst, men har på ingen måder tid. Tager afsted klokken 07 om morgen og kommer først hjem 18-19, hvor alle værksteder allerede har lukket... 

Hmm, hvis det er olietrykket på motoren det er galt med, får dit køren nu snart ende. Under alle omstændigheder ville jeg nu finde ud af hvad der er galt, inden det går rigtig galt. Og læse computeren ud tager under 5 minutter så det burde du kunne nå at få gjort i en frokostpause hvis du laver en aftale med et værksted på et bestemt tidspunkt. 

Der er mange værksteder der afhenter folks biler på en arbejdsplads og levere den tilbage igen.   😉

Held og lykke, hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Ok, det var nu også en lidt ældre Fiat Tipo, jeg oplevede problemet med, men ! kan naturligvis have ændret betydning siden ;)

Når du ikke har tid siger du, så er der kun 3 muligheder alt efter pengepung og samvittighed:

1. Du tager en sygedag for at få det fikset.

2. Du finder et værksted som er villig til at hente den på fejeblad, og aflevere igen inden du er færdig på job. (nogle af dem har lånebiler hvis du skal bruge bil i jobbet, eller det ikke kan klares samme dag).

3. Du finder en sort mekaniker, de har ofte "åbent" i weekenden. Kender du ikke en så spørg dig omkring, næsten alle med bil kender nogen der kender nogen i al fald ;)

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Rekrutering.  Find tiden til at få din bil fixet.  Det kan godt være at det ikke virker som noget kritisk lige her og nu, men du risikerer at det pludselig udvikler sig til noget mere akut.  Og det er alt andet lige en hel del federe at have mulighed for at planlægge et værkstedsbesøg, end det er at blive påtvunget et akut, fordi bilen pludselig ikke vil starte, eller på anden vis lyder MEGET forkert.  Og så er det alt andet lige også billigere at få fixet mindre ting, end noget, der har udviklet sig til en større ting.

Hør evt. dit lokale værksted om du kan sætte din bil af hos dem om aftenen, efter deres lukketid, sammen med nøglen, så de selv kan tage den ind når de kommer om morgenen.  Og så evt. noget tilsvarende den modsatte vej, således at du kan samle den op om aftenen, efter arbejdstid.  Der kan så være et spg. om betaling, men det burde du kunne løse med netbank eller på lign. vis.

Og ellers, så er der sgu' nok nogen i dit netværk, der kender en eller anden, der er villig til at kigge på din bil udenfor arbejdstid...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Trekanten siger bare at der er noget galt, den gule motor lampe siger at det er noget i drivsystemet som er galt.

At det er en gul alarm betyder at du kan køre videre men at du skal søge mekaniker hurtigt muligt. Røde alarmer betyder at du skal lade bilen stå og evt. ringe efter Falck eller lignede for at få bilen bukseres til mekaniker.

Motor alarm kan skyltes alt muligt, alt lige fra en lambdasonde fejl til en slap tandrem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rekruttering
For 21 timer siden, snoozz skrev:

Ok, det var nu også en lidt ældre Fiat Tipo, jeg oplevede problemet med, men ! kan naturligvis have ændret betydning siden ;)

Når du ikke har tid siger du, så er der kun 3 muligheder alt efter pengepung og samvittighed:

1. Du tager en sygedag for at få det fikset.

2. Du finder et værksted som er villig til at hente den på fejeblad, og aflevere igen inden du er færdig på job. (nogle af dem har lånebiler hvis du skal bruge bil i jobbet, eller det ikke kan klares samme dag).

3. Du finder en sort mekaniker, de har ofte "åbent" i weekenden. Kender du ikke en så spørg dig omkring, næsten alle med bil kender nogen der kender nogen i al fald ;)

Yes - har fundet en sort mekaniker, som lige tager et kig på bilen imorgen når jeg kommer hjem om aften. Jeg krydser fingre for at intet er alvorligt galt med motoren! 🤞

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind