dewey

Regeringen vil begrænse hjælpen til fremmedkrigere

Recommended Posts

dewey
Skrevet (redigeret)

https://nyheder.tv2.dk/udland/2019-11-16-regeringen-vil-begraense-hjaelpen-til-fremmedkrigere

Fremmedkrigere skal fremover ikke have bistand fra ambassader og konsulater i udlandet, mener regeringen.

Det skal i fremtiden ikke være muligt at rejse til udlandet og kæmpe for Islamisk Stat og efterfølgende få hjælp af danske myndigheder, hvis man kommer i problemer.

Det mener regeringen, der med et nyt lovforslag vil nægte fremmedkrigeres ret til hjælp fra ambassader og konsulater i udlandet. Det kan for eksempel være i forbindelse med en retssag.

Det oplyser udenrigsminister Jeppe Kofod (S).

- Det betyder konkret et opgør med det groteske i, at man kan rejse til Syrien eller Irak og tilslutte sig Islamisk Stat, og så forvente at kunne få konsulær hjælp fra danske ambassader og repræsentationer, siger Jeppe Kofod til TV 2.

Den normal bistand til såkaldte fremmedkrigere består typisk af besøg i fængsler og dialog med myndigheder om vilkår, men den mulighed vil regeringen nu lukke ned for.

- Der er noget principielt forkert i at man kan udgøre en sikkerhedsrisiko for Danmark og samtidig have krav på bistand, når man har vendt Danmark ryggen og meldt sig til at begå de uhyrligheder, Islamisk Stat står bag. siger Kofod.

Det vil kræve en lovændring at få forslaget igennem. Det kræver dermed et flertal i Folketinget.

Hvad mener du om Jens Kofoed's udtaelse om begrænsning af hjælp til danske fremmedkrigere i udlandet?

For mig er den helt ude i hampen uafhængig af årsagen til at de ingen bistand skal forvente fra konsulater og/eller ambassader, den danske lovgivning gælder for alle danskere selv for en massemorder gælder loven, og selv en massemorder har rettigheder og krav på hjælp inden for lovens rammer, om vi kan lide det eller ej.

For mig er det pinligt at en danske udenrigsminister overhovedet kan komme med sådan et forslag - jeg kan kun håbe på, at sådan et lovforslag til lovændring ikke bliver vedtaget.

Redigeret af dewey
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg er meget enig her.

Jeg tror vi alle kan være enig i "følelserne" bag dette forslag. Men vi risikerer at lade borgere i stikken i andre situationer. Det er jo nogle gange svært at vurdere hvem som er frihedskæmper og hvem er terrorist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 26 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Jeg er meget enig her.

Jeg tror vi alle kan være enig i "følelserne" bag dette forslag. Men vi risikerer at lade borgere i stikken i andre situationer. Det er jo nogle gange svært at vurdere hvem som er frihedskæmper og hvem er terrorist.

Derudover skal det bevises, at danske fremmedkrigere har deltaget aktivt i IS' kampe eller om de kun som sympatisanter har tilsluttet sig IS, og det i sig selv burde ikke være forbudt.

• Wow 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
For 40 minutter siden, dewey skrev:

om de kun som sympatisanter har tilsluttet sig IS, og det i sig selv burde ikke være forbudt.

Helt uenig her.
Hvis man tilslutter sig en ideologi, hvis fornemmeste opgave er, at hakke hovedet af vantro og ellers føre terrorkrig imod os, bør det have konsekvenser. Vi andre kan blive straffet bare for at dele deres uhyrlige videoer. Jeg ved godt, at vi ikke kan lege tankepoliti, men at støtte og aktivt søge derned på trods af forbud, bør straffes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 5 minutter siden, Zorglup skrev:

men at støtte og aktivt søge derned på trods af forbud, bør straffes.

Det tror jeg vil blive svært, hvad skal de anklages og dømmes for? - det er ikke forbudt at have sympati for IS.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup
1 time siden, dewey skrev:

Det tror jeg vil blive svært, hvad skal de anklages og dømmes for? - det er ikke forbudt at have sympati for IS.

Det er / har været forbudt for danskere, at tage derned i andet end officielle ærinder. Der har så været eksempler på, at folk er taget derned for at bekæmpe IS. De burde have haft en medalje, men er også blevet straffet.
Jeg kan slet ikke forestille mig, at vi som samfund, kan håndtere disse ideologiske fjolser. Vi ender med at bruge formuer på det, til ingen verdens nytte. I misforstået godhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg kan ikke rigtig overskue hvilke konsekvenser det kan have for danskere, som befinder sig i konfliktzoner..så jeg vil nok lige se et lovforslag, før jeg måske kan være for ideen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo

Et ikke særligt godt gennemtænkt forslag, som garanterede overtræder gældende EU terror lovgivning. Og som du selv er inde på, hvordan skal dette kontrolleres.

En ommer.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind