dewey

17.963 akademikere er ledige: Netto har 583 ledige stillinger

Er det spild af ressourcer, hvis arbejdsløse med videregående uddannelse arbejder i et supermarked?  

19 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Le Misanthrope
Skrevet (redigeret)
For 13 minutter siden, dewey skrev:

https://ekstrabladet.dk/nationen/17.963-akademikere-er-ledige-netto-har-583-ledige-stillinger/7873553

Heftig debat om hvilke job, man kan kræve at folk med lange uddannelser søger. For kan man sidde i kassen, hvis man er uddannet men arbejdsløs jurist?

Naturligvis kan man det, ikke blot i egen interesse, men også pga. den kommende arbejdsgiver inden for den uddannelse man nu har, må man se med velvilje på,  at man ikke bare har lænet sig tilbage og har ladet sig forsørge.

Og det kunne komme endda komme en kommende jurist tilgode, at lære at acceptere forskellige mennesketyper, som man har chancen for ved kassearbejde.

Redigeret af Le Misanthrope

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Ja.

Et job er et job. 
Hvis du ikke kan finde andet ansættelse, så er din uddannelse sekundær. 

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Hvis man er arbejdsløs og ønsker dagpenge, kontanthjælp ell.l., så må man tage det job der er. Sådan har det vel altid været.:gruble:

Hvis man derimod ikke har brug for ovenstående er det op til enkelte hvor kræsen h*n vil være.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Vil man have fra det offentlige, tager man alle de job man kan bestride, og så kan mens man har det og tjener sine egne penge, søge drømmejobbet !

Vælger man, fordi man har en videregående uddannelse og er på offentlig forsørgelse, ikke at tage et job som feks. lagerarbejder, fordi det ikke passer med uddannelsen, så skal kassen smækkes i omgående, længere er den ikke.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Jeg tror kun det er sundt at akademikere mærker, hvordan det er at arbejde i F.eks. Netto. De kan jo løbende søge andre stillinger. 
Jeg er selv færdig med min uddannelse lige om lidt, og der tager jeg da det job, jeg kan få. Jeg håber selvfølgelig, jeg finder et job indenfor mit område, men jeg skal IKKE på dagpenge, om jeg så skal arbejde i netto 👍🏻

Forresten tjener en distriktchef faktisk rigtig godt i netto, så det lidt synd, der bliver set sådan med på mennesker der arbejdet i netto. De knokler for, at vi andre kan trille med og handle nemt ind. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Hvis alternativet er arbejdsløshed er det spild af ressourcer IKKE at tage arbejde i eksempelvis Netto.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66
Skrevet (redigeret)

Hvad med de resterende 96,76% (dvs.17.380) ? Netto beskæftiger ikke akademikere, men ungarbejder. Analogien mellem akademikere og Netto er absurd. Dette skyldes to ting: 1) en akademisk uddannelse er statsstøttet, 2) vi er ikke et tredjelandsland. Skub akademikere ud i arbejde hos en købmand, og du vil forringe selve status på alle videregående uddannelser. Derefter ender vi om cirka 10 til 15 år med import af akademisk styrke fra Asien, fra lande som Iran, Bangladesh, Filippinerne, Indonesien osv. Hvad siger blå/sort blok til det? Den billigste option for staten er at gøre følgende: dem (akademikerne), der ingen chance har på arbejdsmarked med den uddannelse de nu har, der ikke længere er behov for, skal tilbydes omskoling med løn eller førtidspension, frit valg. De uddannelser der ikke er behov for skal lukkes. Staten skal bestemme, hvor mange skal studere dit og dat, dvs. efter behov, kvoter skal forskrives.  De der så har en chance på arbejdsmarked, bare ikke her og nu men i den nærmeste fremtid, skal støttes og passes på, fordi de er en værdifuld ressource. For hvis akademikere begynder at flytte ud (f.eks. til USA, Tyskland), er vi ikke bedre end Albanien.

Redigeret af MP66

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66
Skrevet (redigeret)
For 10 timer siden, basle72 skrev:

Vil man have fra det offentlige, tager man alle de job man kan bestride, og så kan mens man har det og tjener sine egne penge, søge drømmejobbet !

Vælger man, fordi man har en videregående uddannelse og er på offentlig forsørgelse, ikke at tage et job som feks. lagerarbejder, fordi det ikke passer med uddannelsen, så skal kassen smækkes i omgående, længere er den ikke.

Ej, nu må du stoppe! Jeg går ud fra at 72 bettyder, at du er født i '72, jeg er fra 1966. Lad os nu rulle filmen tilbage. Hvor mange kender du fra din aldersgruppe (tilbage i 80'erne), der var alt for fine til en uddannelse? Sagde vi så; få dem væk fra statsstøtten? Nej. Kvinder, der var alt for fine til en uddannelse, havde normalt en hobby at have tre til fire børn med tre, fire forskellige mænd. Når de så fik barn nr. 3 eller 4, kom der også en tillykke ønske fra kommunen med venlig hilsen førtidspensionsafdeling. Og de mænd, der var alt for fine til en uddannelse. Efter tre uger med lidt druk på det lokale kro, fik de også en hils fra kommunen med venlig hilsen førtidspensionsafdeling. Til vores 25 års genforeningsfest var jeg chokeret over at se dem i live. Men endnu mere efter jeg lærte, at 1/3 ikke har andet end folkeskole, og at ca. 40% allerede var pensioneret.

Redigeret af MP66

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master

Hvis man vil have af kassen må man sgu også tage det arbejde der er ellers skal man sgu ingen penge ha 

føler man sig for fin til at tage de jævne jobs bare fordi man har en højere uddannelse så er der noget galt med ens mentalitet 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind