dewey

Fraværsregel: 15.300 vil miste børnechecken

Recommended Posts

dewey

https://www.a4nu.dk/artikel/regeringens-stoetter-ryster-paa-hovedet-over-fravaerslov?src=eniro

Regeringens støttepartier er mildest talt skeptiske over for en ny lov, der automatisk trækker forældre i børnechecken, hvis deres børn har for meget fravær.

Ifølge regeringens egne tal vil loven ramme op mod 15.300 forældrepar og koste 289 millioner kroner i udgifter til sagsbehandling til og med 2022, skriver fagbladet Folkeskolen.

Loven forventes at spare 105 millioner kroner i mindre udbetaling af børnecheck i samme periode.

Hvad mener du om denne nye lov?

Hvis det er bidraget for at stoppe børns fravær, er den for mig helt i orden, men jeg tvivler på, at den ingen gang bidrager til at mindske børns fravær.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg tror ikke det er vejen at gå. 

Når børn ikke passer deres skole, så er der typisk tungtvejende årsager til det. Jeg kan være bange for at de ressourcefattige, bliver endnu mere udsat her - og det ovenikøbet vil ramme børnene hårdere. 

Man burde istedet kigge på servicelovens rammer. 

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 2 timer siden, dewey skrev:

https://www.a4nu.dk/artikel/regeringens-stoetter-ryster-paa-hovedet-over-fravaerslov?src=eniro

Regeringens støttepartier er mildest talt skeptiske over for en ny lov, der automatisk trækker forældre i børnechecken, hvis deres børn har for meget fravær.

Ifølge regeringens egne tal vil loven ramme op mod 15.300 forældrepar og koste 289 millioner kroner i udgifter til sagsbehandling til og med 2022, skriver fagbladet Folkeskolen.

Loven forventes at spare 105 millioner kroner i mindre udbetaling af børnecheck i samme periode.

Hvad mener du om denne nye lov?

Hvis det er bidraget for at stoppe børns fravær, er den for mig helt i orden, men jeg tvivler på, at den ingen gang bidrager til at mindske børns fravær.

Det er jo eneste måde man kan ramme forældrene, og det er deres ansvar børnene kommer i skole, så helt sikkert en god ide.

Så kan det godt være det koster mere at administrere end hvad man sparer, men det er ikke økonomi det handler om her, men at få forældrene til at forstå at deres børn skal passe deres skole. Måske skule man endda overveje at trække i andre ydelser også, hvis ikke det er tilstrækkeligt at trække i børnepengene  

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Dårlig idé. De skal sendes på en skole, hvor der er nul pædagogik og 100% disciplin. Hvor der tales til den på følgende måde:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guru-Master

Børnene herhjemme kan være glade for de ikke går i skole i syd Afrika - der bliver de hentet af skoleinspektøren + en anden ansat og hvis der er problemer eller eleven stadig ikke vil følge med så bliver politiet involveret og deres forældre får heller ikke nogen børnecheck

Børn og forældre herhjemme skal være glade og taknemlige fir de bor i Danmark med det velfærdssystem vi har de har mange frie tøjler i dag dengang jeg gik i skole fik vi bare tæsk hvis vi ikke passede skolen 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind