BenniM

Algoritmer baseret på social arv bestemmer ens fremtid?

Recommended Posts

BenniM

Det er et interessant postulat som fremføres i Politiken

Google-søgning kan spænde ben for elever (Politiken)

Hvis alt hvad de unge søger efter er hvornår Netto har energi-drik på tilbud og opdateringer til GTA og pokemon apps, så finder de aldrig frem til links som rummer information om Shakespeare, Holberg, Pontoppidan, Panduro og andre som dannede mennesker skal have viden om.

Er det i orden at elevernes sociale arv således forfølger dem på computeren eller skal skolerne instrueres i at lære eleverne at søge inkognito eller skal staten udvikle en ny browser og søgemaskine som er socialt uafhængig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.

Det er også derfor jeg normalt bruger https://duckduckgo.com/ til de fleste søgninger.  Vi andre, der er over de tresindstyve, har faktisk helt de samme problemer med Google.   😉  🙂

En ting Google er god til, er at finde de billigste priser på købmandsvare i nabolaget.  😃

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.

PS. Kender en person, der i alvor engang udbrød, bruger kun Google når jeg leder efter konen!

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 4 timer siden, BenniM skrev:

Det er et interessant postulat som fremføres i Politiken

Google-søgning kan spænde ben for elever (Politiken)

Hvis alt hvad de unge søger efter er hvornår Netto har energi-drik på tilbud og opdateringer til GTA og pokemon apps, så finder de aldrig frem til links som rummer information om Shakespeare, Holberg, Pontoppidan, Panduro og andre som dannede mennesker skal have viden om.

Er det i orden at elevernes sociale arv således forfølger dem på computeren eller skal skolerne instrueres i at lære eleverne at søge inkognito eller skal staten udvikle en ny browser og søgemaskine som er socialt uafhængig?

Mon ikke der snart kommer en app, som slukker for alt hvad der ikke skal med i klasse lokaler.⛔

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BenniM
For 2 timer siden, Jojojo skrev:

Mon ikke der snart kommer en app, som slukker for alt hvad der ikke skal med i klasse lokaler.⛔

Det hjælper ikke at spærre i klasselokalet hvis en algoritme finder Breathplay, strapon links frem, som eleven godt nok ikke kan trykke på, men søgningen vil stadig drukne relevante links i mængden af forslag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 29 minutter siden, BenniM skrev:

Det hjælper ikke at spærre i klasselokalet hvis en algoritme finder Breathplay, strapon links frem, som eleven godt nok ikke kan trykke på, men søgningen vil stadig drukne relevante links i mængden af forslag.

Så må de finde og straffe de enablers 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Det viser igen bare, at vi nærmer os Orwell´s dystopiske fremtidsversion, 1984. I Kina har de allerede indført det totalitære overvågningssamfund baseret på bl.a. algoritmer, hvor alle folks handlinger samles op af computere og så bliver folk placeret i båse alt efter, hvor samfundsnyttige de anses for at være som individer. Der er fire kategorier i Kina - eller fire kaster om man vil. De laveste er undermennesker, som næsten ingen personlig frihed har. Det er totalt diktatur.

Jeg undrer mig over, at vi i Danmark ikke tager afstand fra Kinas overvågningssamfund? Vi burde lægge pres på de kinesiske myndigheder for at få dem til at stoppe med at overvåge deres befolkning på en så menneskefjendsk og totalitær facon. Men så får jeg den ubehagelige tanke, at grunden til at danske magthavere ikke kritiserer og påtaler Kina på dette område, er at de selv har en våd drøm om at gøre Danmark til Orwell´s 1984...

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind