dewey

Korrespondent: Splittet Tyskland fejrer 30 år for Murens fald

Recommended Posts

dewey

https://ni.dk/ni-news/id/f39da5e0-026b-4c3c-99a6-da69c82f0926/Korrespondent--Splittet-Tyskland-fejrer-30-år-for-Murens-fald

Millionvis af tyskere fejrer lørdag 30-året for Murens fald og genforeningen af Tyskland.

Men årene, der er gået siden sidste jubilæum, har ikke bragt tyskerne tættere sammen - nærmere tværtimod.

Det vurderer Lykke Friis, korrespondent i Tyskland for Berlingske.

- Skævheden og polariseringen fylder væsentligt mere ved dette jubilæum. Ved 20-året var der en fornemmelse af, at nu var vi ved at nå målet, og snakken om østtyskere og vesttyskere var ved at være en saga blot, siger hun.

- Det er noget andet i år. Folk i Østtyskland definerer sig i stigende grad som værende østtyskere, og det fylder meget i debatten hernede, at der stadig er udfordringer mellem øst og vest.

Ifølge Lykke Friis er det især to kriser, der har påvirket østtyskernes selvopfattelse siden 20-årsjubilæet.

- Både finanskrisen og flygtningekrisen har ført til en større polarisering internt i Tyskland. Mange østtyskere har følt, at der ikke har været nok fokus på deres problemer. Man har ifølge dem fokuseret for meget på flygtninge og indvandrere.

- Hvor blev deres trådløse net af? Hvor blev deres arbejdspladser af? Alle de ting har betydet, at debatten ser noget anderledes ud ved dette jubilæumsår end ved 20-året for Murens fald, siger Lykke Friis.

Trods den øgede polarisering mellem øst og vest ser de fleste østtyskere stadig Murens fald som en stor gave, forklarer Lykke Friis.

- Overordnet mener tyskerne, at 9. november 1989 var en lykkens dag, hvor man fik demokrati og frihed, og østtyskerne ved godt, at de har fået det væsentligt bedre - også økonomisk.

- Men de føler ikke, at der har været nok respekt for det, de har leveret siden DDR-tiden, og derfor oplever mange, at vesttyskerne ser på dem som andenrangstyskere, siger hun.

- Og måske er det ikke så skidt, at man får disse diskussioner frem, for det er klart, at selv om de mennesker, der boede i Østtyskland, fik deres frihed, så mistede de også deres identitet og deres arbejdsplads, så derfor er det ikke unaturligt, at vi stadig diskuterer det 30 år efter.

Bedre end Lykke Friis beskriver det, kan det ikke siges, jeg selv husker murens fald den 9. november 1989, som var det i går. Willy Brandt sagde i sin tale om murens fald "Nu vokser det sammen, som hører sammen" - nej desværre fik Willy Brandt ikke ret i den udtalelse. Tyskland blev godt nok genforenet, men menneskerne fra Øst og Vest er til den dag i dag ikke blevet genforenet tværtimod, problemerne med hinanden bliver større og større. Jeg må sige, at jeg selv helst undgår østtyskerne så vidt det er muligt at undgå dem.

Nogen af jer der kan fortælle om oplevelser i forbindelse med murens fald den 9. november 1989?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Det er begrænset, hvor godt jeg kender Tyskland indefra. Jeg har måske nok været i landet 10-12 gange, men som regel har det bare været på gennemrejse. Jeg har dog derudover været i Berlin tre gange og i Hamburg to gange, så lidt har jeg da besøgt landet. Men jeg har ikke haft så tæt en kontakt til de lokale tyskere, at jeg har bemærket nogen forskel mellem øst- og vesttyskerne. De gange, jeg har været i Berlin, syntes jeg heller ikke, at jeg bemærkede nogen markant forskel. Østberlin er lidt mere rå og retro end Vestberlin. Men der var også mange moderne butikker og etablissementer dér. Så jeg lagde ikke så meget mærke til, når jeg pludselig befandt mig i det gamle Østberlin fremfor i Vestberlin.

Når dette er sagt, er det klart, at når et land har været adskilt i en del årtier af en mur, vil der uundgåeligt være en vis psykologisk barriere mellem folkene, som godt kan tage en generation eller to at komme over. Jeg vil tro, at de unge næppe mærker så meget til det. Men folk over 40-50 år kan måske godt mærke forskellen, da de jo er opdraget i to forskellige lande under to forskellige systemer (kapitalisme kontra kommunisme). 

Men jeg var faktisk i det gamle Østtyskland to år efter murens fald. Jeg kan huske, at da vi kørte gennem Dresden, slog det mig, hvor faldefærdigt alting var. Det var som om, at tiden havde stået stille siden anden verdenskrig! Der var stadig masser af ruiner efter krigen, selv dengang omkring 1991 (ca.), hvor jeg var i det gamle Østtyskland. Jeg var overrasket over, hvor lidt udvikling der var sket i Østtyskland. Det fortalte mig noget om, at østtyskerne nærmest var 30-40 år efter vesttyskerne.....

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 3 timer siden, Lucianone skrev:

Men jeg var faktisk i det gamle Østtyskland to år efter murens fald. Jeg kan huske, at da vi kørte gennem Dresden, slog det mig, hvor faldefærdigt alting var. Det var som om, at tiden havde stået stille siden anden verdenskrig! Der var stadig masser af ruiner efter krigen, selv dengang omkring 1991 (ca.), hvor jeg var i det gamle Østtyskland. Jeg var overrasket over, hvor lidt udvikling der var sket i Østtyskland. Det fortalte mig noget om, at østtyskerne nærmest var 30-40 år efter vesttyskerne.....

Så ville du blive overrasket i dag, hvor meget der er sket med moderniseringer og genopbyggelser. Dresden og Lepzig er bl.a. yo byer, der næsten er genopbygget og har et utroligt flair.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg var kun bekendt med øst/vest konflikten ganske pæriflært. Jeg troede faktisk at det mere hørte de ældre generationer til.

Det er dog min overbevisning, at det var det rigtige og nødvendige valg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 3 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Jeg var kun bekendt med øst/vest konflikten ganske pæriflært. Jeg troede faktisk at det mere hørte de ældre generationer til.

Desværre nej selv i skolerne, hvor der er øst-vesttyske elever er der store problemer under alt for mange af børnene endda i de helt små klasser.

Mange politikere mener, det vil tage endnu 3-4 generationer, før Tysklands borgere lever under det motto, der af østtyskerne blev skabt i de fredelige demonstrationer, der førte til murens fald "Vi er et folk" - nej det er tyskerne endu ikke - langt fra endda.

For 4 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Det er dog min overbevisning, at det var det rigtige og nødvendige valg.

Helt sikkert det er også min overbevisning.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo
For 9 timer siden, dewey skrev:

https://ni.dk/ni-news/id/f39da5e0-026b-4c3c-99a6-da69c82f0926/Korrespondent--Splittet-Tyskland-fejrer-30-år-for-Murens-fald

Millionvis af tyskere fejrer lørdag 30-året for Murens fald og genforeningen af Tyskland.

Bedre end Lykke Friis beskriver det, kan det ikke siges, jeg selv husker murens fald den 9. november 1989, som var det i går. Willy Brandt sagde i sin tale om murens fald "Nu vokser det sammen, som hører sammen" - nej desværre fik Willy Brandt ikke ret i den udtalelse. Tyskland blev godt nok genforenet, men menneskerne fra Øst og Vest er til den dag i dag ikke blevet genforenet tværtimod, problemerne med hinanden bliver større og større. Jeg må sige, at jeg selv helst undgår østtyskerne så vidt det er muligt at undgå dem.

Nogen af jer der kan fortælle om oplevelser i forbindelse med murens fald den 9. november 1989?

Jeg var langt væk da det skete, men det gjorde alligevel stort indtryk på mig, det tog mig hellere ikke ret langt før jeg sætte kursen med den gamle DDR for at se mere om hvordan det er at leve bag muren, og man skulle ikke ret langt ind i Øst Tyskland for at se de enorme forskelle i alt,  veje, husene, butikker, tøj, alt var anderledes, men jeg husker dog mest at folket var enormt venligt og ivrig at komme i kontakt med.

Nu har vi gode venner i nord øst Tyskland, og jeg kan godt genkende hvad der står i artiklen, vores venner bor i en lille, meget lille Dorf og selv i dag kan man se at det ikke er nemt at komme af med betegnelse DDR. 

En af de ting som stadigvæk overrasker mig er om hvor mange gamle stolte kommunister der er som stadigvæk snakker om de go gamle dage hvor alt var simpelt og enkelt, 100 meter til tankstation, butik, postkontor og togstation.

Nu står halvdelen af byen tømt, de unge flytter væk og kun de store landbrugsbygninger og huse er under renovering og overtaget af de rige fra vest Tyskland.  

Jeg ved ikke ret meget om byer som Dresden, men synes generelt at folket er meget flink og venligt, og vi ligger vejen forbi hvert gang vi kører sydpå. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind