snoozz

Kræft og "systemet"?

Recommended Posts

snoozz
Skrevet (redigeret)

Dette er på ingen måde kritik af enkelte læger, sygeplejersker, ambulancefolk, sygetransporter eller lign, for de har alle været utroligt hjælpsomme og søde. Ja faktisk blev jeg lidt forelsket i et par af dem gg.

Ja skal stadig til kontrol, men kun 1 gang årligt, og ikke samme afdeling.... nå.... !

Men systemet er sådan i Region Sjælland:

Jeg konstaterer at jar har ondt i munden og til tider endda kaster blod op. Det er ikke bare tandpine nej, som nok kunne fixes med en tur til tandlægen eller en alm doktor.

Først kommer jeg så til Holbæk sygehus, hvor jeg egenligt bare bliver lagt til "overnatning", da de slet ikke HAR en øre næse-halsspceialist) Også kaldet en ØNH.

Flot jeg kommer til Køge, også et fint sted (gå afstand til butik med øller som Netto, Spar, Aldi, lokal kiosk /whatever))

Så finder Køge så ud af at jeg skal en tur til Roskilde og undersøges af dem, for de er eksperter i det her !

Flot det skete så også. Eksperterne fra Roskilde mente jeg skulle tale med dem på Rigshospitalet i København. Altså ikke bare på tlf eller videocall, men personligt.

Min løsning? Ringe efter en Taxa, og bare sige "til nærmeste Tankstation, kiosk, Aldi, Netto eller hvad der nu er.  Købe 12 øl, og tilbage på hospitalet. Pisse dyre øl ja, men de var tiltrængt ;)

Så måtte jeg også til København midtby.

Tilbage i Køge kom de frem til at det bedste sted for mig var i Næstved. Altså endnu en flytning....

Altså det bliver sgu noget svært udover selve sygdommen når man både skal opretholde bolig, og har børn og elregning en fængselsdom  osv.

Behøver jeg nævne at jeg er førtidspensionist nu ?

Kommunen ringede endda selv og tilbød det da først de åbenbart havde fået nys om min kræftsygdom, så skulle jeg jo ikke være på kontanthjælp eller i "resouceforløb" Revalidering, eller hvad de ellers kalder alt  muligt hulahop ggg.

Min sygdom er ikke blevet et hak bedre, men heller ikke værre, men jeg er ved at nå den grænse som siger at 50% af dem med min kræft form er døde inden for 5 år fra diagnosen. Og jeg er snart tæt på de 5 år. Ingen tal på hvor længe de sidste 50% så lever udover. Men jeg har opsagt min pensionsopsparing - for jeg får helt sikkert aldrig brug for den.

Faktisk håber jeg bare på at overleve længere end mine forældre, så de ikke skal begrave sit barn....

Til gengæld har min Økonomi det fantastisk nu !, jeg har afdraget 90% af min gæld på bare et år og til februar er jeg helt gældsfri så det er jo dejligt nok. Og kræftens bekæmpelse gav mig 3000 kr i hånden sådan uden videre ;)

Men lige understrege: Det er IKKE kritik af nogen enkelte afdelinger, sygehuse, læger eller sygeplejersker, det er "systemet i sig selv" der er "sygt" når man på den måde skal rundt på 5-6 hospitaler i en hel landsdel for at få en (desværre) ret alm diagnose.

PS dog synes jeg godt at de lokale "sygehuskiosker" kunne ensrette deres varesortiment.

Nogle steder kan man købe helt alm øl (dog dyrt til 17 kr) andre steder er de helt gratis, og 3. sted må man et sted i byen, en by man slet ikke kender og derfor ikke ved hvorhenne - i hospitalstøj !

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Jeg vidste ikke at måtte drikke spiritus på sygehuse? Troede det var et no-go.

Riget må da være det eneste rigtige når man taler kiosker :) 7-Eleven har alt hvad man vil have, næsten også priser i skyerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Det gør jeg fra man gerne må, siden de selv sælger dem. Nogle steder er de endda gratis (Fx Næstved sygehus), dog er det light øl de gratis. Dog bør man nok afholde sig fra de helt vilde druk-fester ;)

Ja det er en dyr omgang at "bo på hospital". Særligt hvis det er noget længerevarende ;/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Det danske sygehusvæsen lader meget tilbage at ønske. Jeg har flere i min nærmeste omgangskreds, som har haft dårlige oplevelser med sundhedsvæsenet de seneste 5-6 år. 

Jeg kender tre, som har fået foretaget galdestensoperation og som var døden nær, fordi de lavede fejl i forbindelse med operationen! Det er utroligt, når jeg faktisk kun kender de tre, som har fået foretaget galdestensoperation - at alle tre var døden nær! Det siger noget om, at lægerne bare ikke er dygtige nok!

Jeg kender én, som skulle have foretaget en rutineoperation i knæeet. Det gik helt galt, da der gik infektion i det, så til sidst fik han valget mellem at skulle igennem 3-4 store operationer - eller at få gjort sit knæ stift. Han valgte det sidste, da han ikke magtede flere operationer. Men det betyder så, at han i dag er ret handicappet og knapt kan gå 300 meter. 

Jeg kender én, hvor der var mistanke om kræft i æggestokkene. Så blev hun sendt frem og tilbage mellem tre forskellige hospitaler i 3/4, før de fandt ud af, at det kun var en godartet svulst, som hun havde. Det tog dem lige 3/4 år at finde ud af. Svulsten er heldigvis nu blevet fjernet. Fint nok. Men unødvendigt langvarigt og opslidende forløb. Den største joke var, da hun skulle køre 200 km. for at tage til et stort hospital og have foretaget en undersøgelse. Da hun kom derned, var der gået rod i nogle papirer og hun kunne ikke få lavet undersøgelsen alligevel. ARE YOU KIDDING ME??!

Den slags historier hører jeg hele tiden. Det er utroligt, at der ikke er mere styr på det danske sundhedsvæsen, som efterhånden er på niveau med Ecuador´s eller Honduras´. Eller værre måske.

Ja, jeg ved godt, at sygeplejerskerne render røven ud af bukserne. Men det er rent administrativt og strukturelt, at det halter gevaldigt. Så det er et ledelsesmæssigt problem. Derudover er det et politisk problem, fordi politikerne tror, at alt bliver bedre ved at man fjerner alle de små lokale sygehuse og erstatter dem med kolonormt store superhospitaler. Men mit indtryk er, at disse superhospitaler er så kæmpestore, at der ikke er styr på ret meget, fordi ingen har overblikket! På et mindre hospital er det nemmere at holde hovedet koldt og bevare overblikket. 

Problemet er i bund og grund at man prioriterer mursten fremfor arbejdskraft. Man bygger og bygger kæmpestore supersygehuse. Men man har ikke ekspertisen til at besætte stillingerne på disse giga-kolonormt-overdrevent-mega-super-kæmpe-kolossalt store supersygehuse - som er 20 etager høje og er på størrelse med en international lufthavn! Min far har været på et sådant supersygehus - og han fortalte mig, at trods en uges ophold på stedet, nåede han aldrig at lære at finde rundt! SÅ er stedet altså for stort, vil jeg mene! De supersygehuse er så latterligt store, at der næsten kan være tyve store fodboldstadions indenfor deres areal. Men hvordan hulen finder man rundt i sådan et kæmpehus?

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Jeg undrer mig når jeg læser indlægget.

Til trods for din alvorlige diagnose, så tænker du tilsyneladende kun på hvor den næste øl skal komme fra.

Har du overvejet noget hjælp til afvænning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind