Entrelac

Gennemgangsafbryder, monteres

Recommended Posts

Ethanol-Erik
For 5 timer siden, Entrelac skrev:

Det gør jeg også pt, men stikdåsen, som stikket sidder i, befinder sig på bordet, bag min blender og andre ting, så det er lidt bøvlet og vil være noget nemmere med en gennemgangsafbryder.

Visse-vasse... - det handler da bare om have rigeligt med dobbeltstik !

:banan:

hqdefault[1].jpg

• Haha 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 18 timer siden, Bare mig. skrev:

Ja ok med den såkaldte "bøjleaflastning". Om den er velegnet til din ledning, kan kun en trækprøve afgøre.

Den type gennemgangsafbryder jeg tænker på, har huset samlet med to skruer i bunden. Ydermere er der de 1 bøjle på tværs over ledningen til trækaflastning i hver ende, der ligeså sidder monteret med 2 skruer, der skal spændes fra bagsiden. Dvs der ialt er 6 skruer på bagsiden af afbryderen. 

Om den type du har der er velegnet til montering på ledningen du har, er et skøn du selv må foretage. Jeg foretrækker selv den gamle type med 6 skruer på bagsiden. 

Hilsen Mig.

Det du beskriver er ligesom på et almindeligt han-stik.😀

Problemet er bare, at når man køber sådan et stik, så er det pakket så man ikke kan se hvordan det er samlet bagpå. På dette stik er det kun 2 skruer, som skal holde bøjlen på plads, resten skal bare trykkes sammen.

Placeringen af brødristeren gør, at stikket ikke vil blive udsat for træk, så det er jeg såmænd ikke så bange for.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 14 timer siden, Ethanol-Erik skrev:

Visse-vasse... - det handler da bare om have rigeligt med dobbeltstik !

:banan:

hqdefault[1].jpg

Ca. sådan tror jeg det ser ud bag min sofa (overdrivelse kan forekomme;)). Jeg bor i en lejlighed fra slut 50'erne, og dengang smed man ikke om sig med stikkontakter.

Men på et et lille stykke køkkenbord har jeg div. køkkenmaskiner (bl.a. el-kedel) og her har jeg en lang stikdåse, til 4 eller 5 stik) som sidder i et stik på væggen.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
For 1 time siden, Entrelac skrev:

Ca. sådan tror jeg det ser ud bag min sofa (overdrivelse kan forekomme;))

Overdrivelse, ja selvfølgelig 😊 - men man ser altså nogle gange nogle grelle eksempler under skrivebordene rundt om: 🤪

Problemas.jpg

Der ER desværre mange mennesker som er uvidende om risikoen ved overbelastning af boligens faste el-installationer - det er faktisk lidt skræmmende at se hvad der sælges af mere eller mindre 'smart' el-udstyr i byggemarkeder osv.. Og det med at stole blindt på at 'sikringen jo nok bare springer', hvis belastningen bliver for stor - den er ikke altid gangbar.

Jeg tænker feks. på forlængerledninger med op til 10 udtag - der skal ikke meget fantasi til at forestille sig hvad nogle KUNNE få gode ideer til hvad sådan en fantastisk ting kunne give strøm til. :fløjt:

brennenstuhl-premium-10-stikdase-u-j-71-

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
Skrevet (redigeret)
For 48 minutter siden, Ethanol-Erik skrev:

Der ER desværre mange mennesker som er uvidende om risikoen ved overbelastning af boligens faste el-installationer

Jeg kom faktisk lige i tanker om min egen kæreste, da hun for noget tid siden ville hun beskære nogle buske og træer i haven.

'Grengnaskeren' stod og kørte lystigt og åd løs af grenene, hun havde tilsluttet den til en 25 meter lang kabeltromle - men med kun cirka 3 meter af den rullet ud. 🤨

På siden af maskinen sidder et skilt - '2000 Watt' - og da en sammenrullet kabeltromle ved stor belastning pludselig kan virke som en 'spole', så gik der ikke mange minutter før der kom sort røg fra den, nu halvt smeltede, stakkels lille kabeltromle.

Hun var heldigvis hurtig til at slukke for det hele og hive ledningen ud af stikkontakten i garagen, jeg kunne da også høre hende skrige på mig, selv om jeg var inde i huset. 😱

Og nej - hverken sikring eller HPFI inde i ved måleren sprang under hele forløbet...  - det er fandeme uhyggeligt, do...😬

Redigeret af Ethanol-Erik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 49 minutter siden, Ethanol-Erik skrev:

Overdrivelse, ja selvfølgelig 😊 - men man ser altså nogle gange nogle grelle eksempler under skrivebordene rundt om: 🤪

Problemas.jpg

Der ER desværre mange mennesker som er uvidende om risikoen ved overbelastning af boligens faste el-installationer - det er faktisk lidt skræmmende at se hvad der sælges af mere eller mindre 'smart' el-udstyr i byggemarkeder osv.. Og det med at stole blindt på at 'sikringen jo nok bare springer', hvis belastningen bliver for stor - den er ikke altid gangbar.

Jeg tænker feks. på forlængerledninger med op til 10 udtag - der skal ikke meget fantasi til at forestille sig hvad nogle KUNNE få gode ideer til hvad sådan en fantastisk ting kunne give strøm til. :fløjt:

Den længste jeg har haft var med 6 udtag, tror jeg, og den lå ved den stationære pc.

For rigtig mange år siden kendte jeg et "walkie-vrag" og lærte, at lange opviklede ledninger kunne forstyrre antennesignalet, og den har jeg vist taget med mig.

Den med kabeltromlen er vist en klassiker;), jeg har en lille kabeltromle, som knægten af og til bruger som forlængerledning til sin pc, men han er blevet belært om, at den skal rulles helt ud, og han gør det.:cool:

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Så blev ledningen klippet over, og afbryderen monteret.

Men jeg nåede da lige at tænke "sh*t", for der var 3 ledninger:shock:, men jeg kom hurtigt i tanker om, at jeg har oplevet det før, og dengang fik at vide, at jeg bare kunne klippe den af.

En ledning til jord giver alligevel ikke mening i en ejendom, hvor strømmen ikke er med jord.:fløjt:

Og både brødrister og gennemgangsafbryder fungerer fint.:D

Tak for hjælpen.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 9.11.2019 at 11:50, Ethanol-Erik skrev:

Problemas.jpg

Bare fordi mange har mange ting tilsluttet betyder det ikke at de alle bruge samtidig eller trækker meget strøm.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind