Entrelac

Gennemgangsafbryder, monteres

Recommended Posts

Entrelac

Jeg vil have en gennemgangsafbryder på ledningen til min brødrister, så jeg ikke får tændt den ved en fejl (og jo, det er sket før :wacko:).

Afbryderen er købt og jeg har skilt den ad, og nu bliver jeg lidt i tvivl. Den er indrettet sådan, at i den ene side (altså den ene af ledningerne) vil ledningerne møde hinanden og i den anden side vil de ikke møde hinanden. Er det lige meget hvilken af ledningerne jeg sætter i hvilken side?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)

Den ser sådan ud

IMG_20191107_165419.jpg

Redigeret af Entrelac

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 26 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg vil have en gennemgangsafbryder på ledningen til min brødrister, så jeg ikke får tændt den ved en fejl (og jo, det er sket før :wacko:).

Afbryderen er købt og jeg har skilt den ad, og nu bliver jeg lidt i tvivl. Den er indrettet sådan, at i den ene side (altså den ene af ledningerne) vil ledningerne møde hinanden og i den anden side vil de ikke møde hinanden. Er det lige meget hvilken af ledningerne jeg sætter i hvilken side?

Ja i praksis betyder det ikke noget om det er med den blå (nullen) eller brune (fasen) ledning du leder gennem afbryderen, da stikket formodentlig kan vende på to måder oppe på kontakten.

Men skal det være helt korrekt, skal du afbryde den brune ledning (fasen) og lade den blå (nullen) være den gennemgående. Du kan ligeså godt lave det helt korrekt når du er i gang. Husk at ledningen skal være korrekt aflastet i gennemgangsafbryderen. 

Er min forklaring på et punkt uforståelig, spørger du bare igen.   

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, Bare mig. skrev:

Ja i praksis betyder det ikke noget om det er med den blå (nullen) eller brune (fasen) ledning du leder gennem afbryderen, da stikket formodentlig kan vende på to måder oppe på kontakten.

Men skal det være helt korrekt, skal du afbryde den brune ledning (fasen) og lade den blå (nullen) være den gennemgående. Du kan ligeså godt lave det helt korrekt når du er i gang. Husk at ledningen skal være korrekt aflastet i gennemgangsafbryderen. 

Er min forklaring på et punkt uforståelig, spørger du bare igen.   

Hilsen Mig.

Hmmm, hvad betyder det markerede?:gruble:

Jeg har tit skiftet hanstik, har også lavet forlængerledninger (altså med han- og hunstik), jeg har også skiftet stik på en vaskemaskine (den nye blev leveret med et almindeligt hanstik, men stikket i væggen var et af de brede). Jeg har også tidligere monteret et gennemgangsafbryder, men de har set anderledes ud end den nuværende. Og jeg har endnu aldrig lavet kortslutning ell.l.:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 6 timer siden, Entrelac skrev:

Hmmm, hvad betyder det markerede?:gruble:

Jeg har tit skiftet hanstik, har også lavet forlængerledninger (altså med han- og hunstik), jeg har også skiftet stik på en vaskemaskine (den nye blev leveret med et almindeligt hanstik, men stikket i væggen var et af de brede). Jeg har også tidligere monteret et gennemgangsafbryder, men de har set anderledes ud end den nuværende. Og jeg har endnu aldrig lavet kortslutning ell.l.:D

Det markerede betyder at du ikke må kunne hive ledningen ud af gennemgangsafbryderen efter monteringen, så du derved kan få elektrisk stød. Hvis du spørger mig, er en gummi/stofledning som der burde sidde på en brødrister, ikke velegnet til montering i den gennemgangsafbryder du har købt, idet der mangler en en tværstang med to skruer i begge ender til at fastholde ledningen. 

Da jeg ikke selv står med tingene i hænderne, kan jeg heller ikke skønne om ledningen kan aflastes på betryggende måde i den afbryder du har købt, derfor min reminder.   😉

Hilsen Mig.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo

Hej. kontroller venligst om brodristeren er over eller under 500 watt, så en afbryder du skriver om må kun anvendes på apparater under 500 watt. 💥

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

På billedet herunder ses alle dele, undtagen 2 små skruer;)

Af vareinfo fremgår det, at det er "m/bøjleaflastning". Jeg tænker det må være den hvide med det aflange hul, som monteres efter ledningerne er monteret. 

M.h.t. watt så fremgår det af vareinfo at den kan holde til 920w, så vidt jeg kan se.

Brødristeren er på 650w.

IMG_20191108_100137.jpg

IMG_20191108_100142.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ethanol-Erik
For 18 timer siden, Entrelac skrev:

Ja, du har jo nok en fornuftig grund til at ville have en ekstra afbryder på brødristeren - men, og i den bedste mening - så spørger jeg alligevel:

'Hvorfor tager du ikke bare brødristeren ud af stikkontakten når den ikke er i brug?' 😀

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, Ethanol-Erik skrev:

Ja, du har jo nok en fornuftig grund til at ville have en ekstra afbryder på brødristeren - men, og i den bedste mening - så spørger jeg alligevel:

'Hvorfor tager du ikke bare brødristeren ud af stikkontakten når den ikke er i brug?' 😀

Det gør jeg også pt, men stikdåsen, som stikket sidder i, befinder sig på bordet, bag min blender og andre ting, så det er lidt bøvlet og vil være noget nemmere med en gennemgangsafbryder.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 4 timer siden, Entrelac skrev:

På billedet herunder ses alle dele, undtagen 2 små skruer;)

Af vareinfo fremgår det, at det er "m/bøjleaflastning". Jeg tænker det må være den hvide med det aflange hul, som monteres efter ledningerne er monteret. 

M.h.t. watt så fremgår det af vareinfo at den kan holde til 920w, så vidt jeg kan se.

Brødristeren er på 650w.

IMG_20191108_100137.jpg

IMG_20191108_100142.jpg

Ja ok med den såkaldte "bøjleaflastning". Om den er velegnet til din ledning, kan kun en trækprøve afgøre.

Den type gennemgangsafbryder jeg tænker på, har huset samlet med to skruer i bunden. Ydermere er der de 1 bøjle på tværs over ledningen til trækaflastning i hver ende, der ligeså sidder monteret med 2 skruer, der skal spændes fra bagsiden. Dvs der ialt er 6 skruer på bagsiden af afbryderen. 

Om den type du har der er velegnet til montering på ledningen du har, er et skøn du selv må foretage. Jeg foretrækker selv den gamle type med 6 skruer på bagsiden. 

Hilsen Mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind