ThomasSneum

Blå fløj

Recommended Posts

ThomasSneum

Så kan vi skrive endnu et "blåt" parti på listen. Simon-Emil er seneste skud på stammen.

Vil alle de her små nye partier trække nye stemmer over på den "blå" banehalvdel, eller vil det alene give stemmeflugt - og besværligheder ifht. at kunne samle 90 mandater?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/stifter-nyt-parti/7864253

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna
For 2 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Så kan vi skrive endnu et "blåt" parti på listen. Simon-Emil er seneste skud på stammen.

Vil alle de her små nye partier trække nye stemmer over på den "blå" banehalvdel, eller vil det alene give stemmeflugt - og besværligheder ifht. at kunne samle 90 mandater?

Jeg tror det vil give stemmeflugt og besværligheder. Jeg kan ikke se at det skulle trække stemmer fra venstrefløjen at der kommer endnu et liberalt/halvliberalt parti. De kan bare stemme på radikale venstre. Derimod vil det netop gøre det sværere på højrefløjen at samle 90 mandater da der så er endnu et parti at skulle have med i ligningen (såfremt de og liberal alliance da overhovedet kommer over spæregrænsen).

I bedste fald for blå blok bliver mere eller mindre alle blå vælgere ved de blå partier. I værste fald flygter de over "grænsen" til rød blok (radikale venstre og socialdemokratiet).

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsvarsadvokat

Partiet Fremad?

https://nyheder.tv2.dk/politik/2019-11-05-tidligere-laere-starter-nyt-parti

"Tidligere LA'ere starter nyt parti.

Simon Emil Ammitzbøll-Bille og Christina Egelund peger på Venstres Jakob Ellemann-Jensen som statsminister.

Rygterne har svirret den seneste tid. Nu er det officielt: Danmark får et nyt borgerligt parti.

Partiet Fremad."

Det bliver bare et nyt radikalt parti, og som skal hente stemmer fra De Radikale og hvad der er tilbage af LA!

De eneste der får noget ud af dette scenarie er Mette Frederiksen, og samtidig bliver det endnu sværere at danne en borgerlig regering efter næste folketingsvalg!

Det store stemmespild i blå stue, vil blive endnu større ved næste valg!

Din mening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare mig.
For 11 timer siden, ThomasSneum skrev:

Tror du de kan samle stemmer nok til at komme på tinge ???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Jeg tror, det er slut for L.A. så der er ikke noget nyt med hensyn til antallet af parter i den blå blok.

Men vi får fire nye parter på stemmesedlen næste gang bl.a. Veganerpartiet (pt. knap 8.000 vælgererklæringer), Grøn Kurs, Borgernes Folkeparti (nyt parti for pensionister), og måske Fiskerlussing, bare på 4 mdr. one-man-show, fik 1.500 vælgererklæringer.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsvarsadvokat
For 1 time siden, MP66 skrev:

Jeg tror, det er slut for L.A. så der er ikke noget nyt med hensyn til antallet af parter i den blå blok.

Men vi får fire nye parter på stemmesedlen næste gang bl.a. Veganerpartiet (pt. knap 8.000 vælgererklæringer), Grøn Kurs, Borgernes Folkeparti (nyt parti for pensionister), og måske Fiskerlussing, bare på 4 mdr. one-man-show, fik 1.500 vælgererklæringer.

Ikke hvis spærregrænsen hæves til 5% af vælgerne!

Med kun en spærregrænse på 2%, hører det med til verdens laveste og det giver et parlamentarisk kaos?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66
For 6 timer siden, Forsvarsadvokat skrev:

Ikke hvis spærregrænsen hæves til 5% af vælgerne!

Med kun en spærregrænse på 2%, hører det med til verdens laveste og det giver et parlamentarisk kaos?

Hæv grænsen til 5%, og du vil inden for 10 år have et mere eller mindre rent topartisystem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
XESLARO

Han er en sjov lille mand men jeg tror ikke det er nok til at komme over spærregrænsen  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Hvis det skal erstatte LA, er det fint nok. LA er et meget menneskefjendsk parti, hvis primære vælgerskare er megaegoistiske levemænd i Whiskeybæltet, som ikke vil dele med os andre og bare vil have alle goderne til sig selv. Den typiske LA-vælger er en 55 årig direktør, som tjener 5 millioner om året og får 10 millioner i fratrædelsesgodtgørelse, når han kvitter sit job. Og han mener ikke, at han skal betale skat og at han har nogen som helst forpligtigelse overfor de fattige og de svage. Kan man ikke klare sig selv, er det bare ærgerligt. Så fortjener man at DØ! Dette er en typisk LA-vælger´s holdning og menneskesyn!

Når dette er sagt, aner jeg ikke hvad det nye partis politik er. Det vil tiden vel vise.

Som udgangspunkt har jeg nu ikke noget imod et nyt parti. Fordi jo flere partier, vi får, jo flere og bredere holdninger, er der jo plads til. Vi skulle nødigt ende lige som i USA, hvor der kun er plads til to megastore partier. Det er jo reelt meget udemokratisk, at der i USA kun er plads til to partier, fordi der er nok mange mennesker, der ikke føler sig repræsenteret af de to partier.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forsvarsadvokat
On 8.11.2019 at 22:11, MP66 skrev:

Hæv grænsen til 5%, og du vil inden for 10 år have et mere eller mindre rent topartisystem.

Det var måske lidt hårdt sagt, men kendsgerningen er dog, at det er nemmere at blive enige om en politik med færre partier i stedet for måske helt op til 11 partier på Tinge!

Vi ser tildensen i Storbritannien, hvor regeringspartiet ikke længere har et flertal og skal forsøge at samarbejde med andre partier!

Dette kan de ganske enkelt ikke finde ud af, da de er vant til at én af parterne har flertallet til at gennemføre en politik.

Derfor er de så heller ikke kommet ud af EU endnu, fordi parlamentet har taget styringen, i stedet for regeringen.

De håber nok ved valget den 12. december at der bliver et flertal til en regering, så de kan komme videre, ellers er det mit bud, at de aldrig kommer ud af EU, og vil i 2020 blive ved med at få forlængelser af deres EU medlemskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind