Recommended Posts

DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 2 timer siden, modpol skrev:

Det koster ekstre at have vinterdæk og sommerdæk, hvilket er årsagen til at jeg nævnte det. Og langt fra alle køre med samme regler som FDM, men det er da en mulighed.

Du leaser bilen i 6 måneder, så???

edit: Og så er helårsdæk opfundet for længe siden, og idag findes der virkelig gode helårsdæk som selv FDM roser.

Nå,
Folketidende har lige en artikel og disse korttid leasing aftale, så man kan have vinter og sommer biler :)

https://folketidende.dk/Motor/Nye-leasingform-vinder-frem-Se-efter-finurlige-regler/artikel/526778

Redigeret af DenBruneMunk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 11 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Måske er det undervurderet på kilometer men der er så mange andre områder, som dæk, dyre forsikringer når man har skader eller ikke haft kort længe, og brugte biler lider ofte af mere vedligehold, og er det 35.000 , så kræver det også service og slidte bremser og andet, så TCO stiger på de mange km, og så vil en ny bil via leasing , eller ny bil med service aftale hurtigt vindes ind på de ekstra udgifter ved brugtkøb, og måske også på dæk og forsikring, hvis man er heldig og vælger et godt mærke.

Der er jeg slet ikke enig, tag feks en vw polo købspris 130,000kr 

Grøn ejerafgift pr år 260kr

Forsikring pr år 3000kr

Service pr 30,000km 3000kr omregnet til vores forbrug 3500kr pr år 

Dæk plejer at køre ca 80-90.000km på et hold dæk til ca 3000kr lad os sige 1500kr pr år 

Det er små 700kr pr md plus afskrivninger og rep

lad os sige vi kører i den i 6 år og kan få 30,000 for den til den tid så er det små 1400 kr i afskrivninger pr md

Så i alt små 2100kr pr md plus reperationer

Skal jeg lease en polo koster det 3900kr om måneden plus en udbetaling på 15000 og så er man bundet i 36 mdr og det er for 25000km om året ( det højeste antal km uden at man skal tegne specialaftale), og det er uden grøn ejerafgift, forsikring og dæk, så det er reelt kun afskrivninger.

Så at lease en polo i 3 år vil koste 155400kr det er 25.000kr mere end jeg skal give for en.

Forskellen er så at den leasede er ny, den jeg køber er fra 2016 og har kørt 50,000km, så der er rigtigt mange penge at reparere for inden køb bliver lige så dyrt som leasing. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 10 timer siden, DenBruneMunk skrev:

FDM:   https://fdm.dk/vi-tilbyder/koeb-leasing/fdm-privatleasing
Alle priser hos FDM privatleasing er inkl. service, vedligeholdelse, ansvars-, kasko- og tilbageleveringsforsikring

Hvorfor nævner jeg dæk?  du får dem jo skiftet, når du vælger ny leasing bil :) Så derfor automatisk skift.

Nogle har så også den grønne afgift (lille udgift med), så det varierer meget derude.

Nu er problemet jo så ved fdm at de ikke har små økonomiske dieselbiler, billigste diesel er en nissan quasqai der med 31000km om året koster 10,000kr i startgebyr og derefter 5645kr pr md i 36 mdr eller 213220kr 

billigste benzinbil hundai kona koster 7000kr i startgebyr og 4210kr pr md eller 158560kr

Mit eksempel med en brugt polo 

indkøb 130,000kr værdi efter 3 år 65.000kr  afskrivning pr md 1800kr

dæk pr md 140kr

grøn ejerafgift pr md 25kr

forsikring pr md 250kr

i alt pr md. 2215kr

Så der er rundt regnet 2000kr pr md til reperationer ifht til den billigste bil hos fdm, og så har jeg ikke regnet øget omkostninger med til brændstof fordi det er en benzin, der kører væsentligt kortere pr. ltr og er dyrere pr ltr, har heller ikke medregnet afleveringsafregning på leasingbilen. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 11 timer siden, basle72 skrev:

indkøb 130,000kr værdi efter 3 år 65.000kr  afskrivning pr md 1800kr

dæk pr md 140kr

grøn ejerafgift pr md 25kr

forsikring pr md 250kr

i alt pr md. 2215kr

Køber du til 130.000 og kører 75.000km, så har du ikke en værdi på 65.000kr derefter, det ved jeg af erfaring. det koster dig rigtig meget. 

OG ikke at glemme du køber brugt til 130.000 og så har den allerede kørt X så lægger du 75.000 oveni, så har du ikke 65.000 tilbage om 3 år, så du skal nok lave et nyt regnestykke.

edit:
Du skal jo afbetale de 130.000 som er at sammenligne med køb af ny bil tilsvarende til en anden høj pris af 400.000 eller deromkring.

3 år afbetalt, med 4% ÅOP ca. 3.838,-

Så dine 2215 må blive 3838+140+25+250 = 4253 , så er den din. og du har så en restværdi i bil, som jeg ikke tør byde på uden alle specs nævnt men igen, ikke med så mange km kørt.
Vil du eje i 8 år, så bliver det jo klart et andet beløb men så er 35.000*8 også nok så meget så bilen bør skiftes eller har kostet en del i service oveni.

edit2:
Du kan ikke begynde at kalkulere med en brugt bil afbetaling over 5-6 år  eller 8 år, og gøre det billigere, så kan vi jo lige så godt regne det ud på en dyrere bil og sæt lånet til 10 år. :)
Du bliver nød til at få 0 til slut, og så en +/- i den anden ende når bil kan sælges, det er så en ubekendt, da man kan køre mere/mindre, mere service, skader ved salg osv,osv..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 11 timer siden, basle72 skrev:

Dæk plejer at køre ca 80-90.000km på et hold dæk til ca 3000kr lad os sige 1500kr pr år 

Min egen erfaring siger mig 30-40000.

Her siger de cirka det samme:  https://xn--dk-1ia.dk/videncenter/vedligehold-af-daek/hvor-laenge-holder-daek

Så det må næsten blive 3 sæt på 3 år, lidt blandet om det er vinter/sommer, og så et sæt stålfælg til første vinterdæk køb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 18 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Du leaser bilen i 6 måneder, så???

edit: Og så er helårsdæk opfundet for længe siden, og idag findes der virkelig gode helårsdæk som selv FDM roser.

Nå,
Folketidende har lige en artikel og disse korttid leasing aftale, så man kan have vinter og sommer biler :)

https://folketidende.dk/Motor/Nye-leasingform-vinder-frem-Se-efter-finurlige-regler/artikel/526778

Jeg påpegede bare at der ikke er dækskift og dækhotel med i leasingpriserne som de er opgivet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 28 minutter siden, modpol skrev:

Jeg påpegede bare at der ikke er dækskift og dækhotel med i leasingpriserne som de er opgivet.

Det er så korrekt, hvis man ikke får service aftale med, jeg kender et par som har dækservice med for små penge, som de er glade for.  Det er så på købt bil og 100% service på hele bilen 24/7

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 4 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Køber du til 130.000 og kører 75.000km, så har du ikke en værdi på 65.000kr derefter, det ved jeg af erfaring. det koster dig rigtig meget. 

OG ikke at glemme du køber brugt til 130.000 og så har den allerede kørt X så lægger du 75.000 oveni, så har du ikke 65.000 tilbage om 3 år, så du skal nok lave et nyt regnestykke.

edit:
Du skal jo afbetale de 130.000 som er at sammenligne med køb af ny bil tilsvarende til en anden høj pris af 400.000 eller deromkring.

3 år afbetalt, med 4% ÅOP ca. 3.838,-

Så dine 2215 må blive 3838+140+25+250 = 4253 , så er den din. og du har så en restværdi i bil, som jeg ikke tør byde på uden alle specs nævnt men igen, ikke med så mange km kørt.
Vil du eje i 8 år, så bliver det jo klart et andet beløb men så er 35.000*8 også nok så meget så bilen bør skiftes eller har kostet en del i service oveni.

edit2:
Du kan ikke begynde at kalkulere med en brugt bil afbetaling over 5-6 år  eller 8 år, og gøre det billigere, så kan vi jo lige så godt regne det ud på en dyrere bil og sæt lånet til 10 år. :)
Du bliver nød til at få 0 til slut, og så en +/- i den anden ende når bil kan sælges, det er så en ubekendt, da man kan køre mere/mindre, mere service, skader ved salg osv,osv..

Hvem snakker om lån?

Jeg snakker om afskrivninger, jeg skal ikke ud og låne pengene 🙂

Jeg går ud og afleverer min gamle bil og betaler differencen kontant og hvis man kigger priserne på en brugt polo der har kørt ca 160,000km og er 3 år ældre så ligger de deromkring de 65000 i pris, så mit regnestykke passer meget godt, lad os så være hårde og sige jeg kan få 50,000 for den, så har den kostet 80,000kr på de 36 mdr, så er det 2220 kr pr md

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 4 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Min egen erfaring siger mig 30-40000.

Her siger de cirka det samme:  https://xn--dk-1ia.dk/videncenter/vedligehold-af-daek/hvor-laenge-holder-daek

Så det må næsten blive 3 sæt på 3 år, lidt blandet om det er vinter/sommer, og så et sæt stålfælg til første vinterdæk køb.

Så kører du godt nok råddent 🙂

Jeg har haft firmabil i 5 år nu, kører ca 70,000km om året og skifter ikke dæk en gang om året, og har aldrig gjort det.

Faktisk har jeg lige afleveret en mercedes b klasse, den havde kørt 227.000km og var i gang med sit 3. sæt hjul, som der så heller ikke var mange km tilbage i, men det handler nok meget om hvor man kører, vi kører nok 80% på motorvej, og meget lidt bykørsel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind