Forsvarsadvokat

Ikke flere papkort til NemID?

Recommended Posts

DetBlåSpot
For 39 minutter siden, Forsvarsadvokat skrev:

Det fortæller jo intet om at du respekterer ældre som ikke er IT kyndig med igen at promoverer et hack....Jeg kender en it mand som har udviklet en algoritme som til en hver tid kan hacke alle vpa2, så i realiteten har han ikke brug for en net forbindelse, da han nemt kan bruge andres - men hvad skal ældre gøre når de ikke har deres nøglekort og deres mobil er uddateret?

Der må jo komme en løsning for dem!

Du kunne jo i disse tilfælde skabe en valgfri ordning til de ældre som ikke kan overskue sværhedsgraden i IT, ved at tilbyde de ældre at have papkortet. Det er jo nogen steder valgfrit for ældre idag, om de vil have deres e-post via e-boks eller via brev, hvis de har problemer med at komme ind i e-boks. 

Så man kunne jo lave et alternativ. Nu har jeg set mange af dem som ikke vil have det ført over på telefonen, bruger de ældre som argumentation. Her kunne man jo lave det alternativ som er påvist oven for...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 50 minutter siden, Forsvarsadvokat skrev:

Det mest besynderlige er at ændre noget som virker, med minimal chance for bedrageri, andet end at personen giver oplysninger.

Det som er foruroligende er at som jeg tror, at tanken er at ens mobil skal rumme alt, kreditkort, pas, kørekort, letide, sundheds oplysninger - ja alle dine følsomme oplysninger. 

Så den dag at mobil nettet er nede så er der total panik over hele Danmark. Ingen kan købe noget - og skide surt at stå i supermarked med en fuld kurv for at få at vide at mobil nettet er nede.

Teknologisk klogt er det ikke!

Korrekt, men det også nativt at tro at myndighederne har evnen til opsamle og lager alle de informationer ulovligt og bagefter holder det hjemligt at man bryder loven. Alt viser at det evner myndighederne ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetBlåSpot
1 time siden, modpol skrev:

Korrekt, men det også nativt at tro at myndighederne har evnen til opsamle og lager alle de informationer ulovligt og bagefter holder det hjemligt at man bryder loven. Alt viser at det evner myndighederne ikke.

Prøv at kom med et eksempel, som viser at myndighederne ikke evner at opsamle og lagrer data i over en længere periode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
On 1.11.2019 at 11:10, Forsvarsadvokat skrev:

Ikke flere papkort til NemID?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-11-01-papkort-til-nemid-vil-blive-udfaset-efter-naeste-ar

"Danskerne vælger pap frem for app, når de bruger NemID, men fra 2021 vil et papkort være fortid.

Når danskerne skal tjekke netbank, borger.dk eller handle på nettet efter næste år, vil det blive uden at gøre brug af nøglekortet i pap fra NemID."

Og hvad så med os som ikke har en smartphones og app?

Skal vi så til at investere i en smartphone?

Der er mange som ikke er trygge ved digitale løsninger, og da slet ikke når det drejer sig om kode og tal adgang til f.eks, ens bankkonto!

De 3,2 millioner danskere, som netop bruger papkort incl. mig selv, mener at det er mere sikkert at man har et papkort derhjemme et sikkert sted, og udenfor internettet!

Din mening?

Jeg må erklære mig HELT enig med OP.  Det er fint nok at man giver app muligheden for de folk, der ønsker det, men de af os, der ikke ønsker alting læsset over på ting med netadgang, bør fortsat have mulighed for at fortsætte med papkortene.  Uagtet hvordan man vender og drejer det, så er det altså bare mere besværligt at hacke et stykke pap, der ligger i en skuffe, end det er at hacke et eller andet apparat, der er på nettet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 13 minutter siden, DetBlåSpot skrev:

Prøv at kom med et eksempel, som viser at myndighederne ikke evner at opsamle og lagrer data i over en længere periode.

Myndighederne har ikke adgang til mange af de data, har ikke råd til at lagrer data i over en længere periode og kan ikke holde hemmeligheder tæt nok til at se ikke bliver afsløret.

Uden for sølvpapirshattende så er det ret åbenbart at myndighederne ikke evner den slags i den skala.

At holde selv basale hemmeligheder og holde indlysende data (så som gamle emails og logs over hvem der overføre penge til private konto osv osv) er uden for myndigheders evner, så er det andre helt utopisk.

De Danske myndigheder ikke NSA eller andre sikkerhedstjenester i det noget bedre udrustede USA.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetBlåSpot
For 14 minutter siden, tapdance skrev:

Jeg må erklære mig HELT enig med OP.  Det er fint nok at man giver app muligheden for de folk, der ønsker det, men de af os, der ikke ønsker alting læsset over på ting med netadgang, bør fortsat have mulighed for at fortsætte med papkortene.  Uagtet hvordan man vender og drejer det, så er det altså bare mere besværligt at hacke et stykke pap, der ligger i en skuffe, end det er at hacke et eller andet apparat, der er på nettet.

Jeg er enig med at man skal give den enkelte bruger et valg om de vil bruge. Men det at du sige at det er mere besværligt at hacke et stykke papir, er det jo nemme tilgængeligt hvis du har dit kort liggende i skuffen der hjemme. Hvis du er ude og rejse og ikke tager dit Nem-id kort med, kan man jo uden besvær, bryde ind i din ejendom og stjæle dit kort og misbruge det på denne måde.

Min point er bare at alt ikke er uden en vis risiko. Hvis du vælge appen har du mulighed for at have flere som passe på dine oplysninger. hvis du har det liggende som kort har du, hvis du vælger en sikkerheds form, også en sikkerhed og måske flere som passer på dine oplysninger. 

Så jeg synes at det skal være valgfrit, som det er lige for tiden!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
For 11 minutter siden, DetBlåSpot skrev:

Jeg er enig med at man skal give den enkelte bruger et valg om de vil bruge. Men det at du sige at det er mere besværligt at hacke et stykke papir, er det jo nemme tilgængeligt hvis du har dit kort liggende i skuffen der hjemme. Hvis du er ude og rejse og ikke tager dit Nem-id kort med, kan man jo uden besvær, bryde ind i din ejendom og stjæle dit kort og misbruge det på denne måde.

Min point er bare at alt ikke er uden en vis risiko. Hvis du vælge appen har du mulighed for at have flere som passe på dine oplysninger. hvis du har det liggende som kort har du, hvis du vælger en sikkerheds form, også en sikkerhed og måske flere som passer på dine oplysninger. 

Så jeg synes at det skal være valgfrit, som det er lige for tiden!

Vi er helt enige i det med det frie valg, og som sagt har jeg heller ikke noget imod at der udbydes en app til formålet, til de folk, der måtte ønske det. 

Du har helt ret i at man selvfølgelig kan få stjålet sit papkort, hvis det ligger hjemme i en skuffe, og der så bliver indbrud, eller hvis man slæber det med i sin pung, og den så bliver hugget.  Du kan aldrig helgardere dig imod alle risici.  Dog kræver et indbrud at der rent fysisk er folk, der kommer ind i dit hjem og roder rundt i dine ting.  Hacking kan foregå fra et hvilket som helst sted i verden, bare der er en acceptabel netforbindelse, og folk ved hvad de laver.

Men igen, lad nu for fanden folk selv vælge hvad det vil have for en løsning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind